Airbus A321XLR - status

Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Menge er vel interessert, men er nok mange år frem. En annen faktor er jo om eksisterende 321NEO /LR operatører vil ha den, i frykten for at deres «nye» 321NEO /LR faller stort i verdi.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Det avventes sikkert litt til mere er kjent på hva Boeing 797 kan gjøre.
 
Airbus lanserer A321neo-LR

Det avventes sikkert litt til mere er kjent på hva Boeing 797 kan gjøre.



Eller motsatt. Lansere det så snart som mulig og dermed ta endel av det nedre markedet for 797 og dermed gjøre business caset for Boeing litt dårligere

Det er uansett begrenset hvor mye mer man kan tyne ut av en A321, så her handler det mer om å være først på markedet og makse ut det man har.

Menge er vel interessert, men er nok mange år frem. En annen faktor er jo om eksisterende 321NEO /LR operatører vil ha den, i frykten for at deres «nye» 321NEO /LR faller stort i verdi.



Tja, alt til sitt bruk er det noe som heter [emoji6]
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Kanskje mere Intresannt for DY enn SK, DY har jo allerede skjøvet på leveringene av 321LR, så da kan de jo likså godt skyve enda litt på de for å få litt bedre rekkevidde, og de har forhåpentligvis fått alt opp å stå igjen. Vil jo også da danne en større distanse fra MAX slik at de ikke blir for like. Med en XLR kommer man vel ganske greit inn i Asia fra OSL, og jeg tror at man kan dra mer utfra «mellomstore» byer i India ol. enn fra gokk steder i Irland til gokk steder i USA.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Det er uansett begrenset hvor mye mer man kan tyne ut av en A321, så her handler det mer om å være først på markedet og makse ut det man har.

Men bedre performance går ofte på bekostning av andre ting. Større fueltanker gir mindre bagasjerom. Så da kreves det høyere passasjerrevenue. Den er tung i dagens prislandskap.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Med en XLR kommer man vel ganske greit inn i Asia fra OSL, og jeg tror at man kan dra mer utfra «mellomstore» byer i India ol. enn fra gokk steder i Irland til gokk steder i USA.

Skal A321XLR kunne fly like langt som B757 gjør?
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

A321LR skal fly like langt som 757, XLR skal fly 500-700 NM lengre.
 
Re: A321XLR

Selv om ikke maskinen ennå er lansert så sies det at Airbus er ute å selger maskin og har alt flere uoffisielle ordre på hånden

https://leehamnews.com/2019/04/11/f...n-for-737-production-rate-cutback/#more-29894

Airbus hasn’t launched the Xtra Long Range A321XLR, nor has it announced an Authority to Offer (ATO), but its sales force is out there selling the airplane.
According to information here in Atlanta, XLR positions for 2023 are already sold out.

The launch is expected at the Paris Air Show.
 
Det er fortsatt et mysterium at Boeing mente at det ikke var marked for fly i 757 størrelsen. Airbus har nok tjent mye penger på denne avgjørelsen siden 2003.
 
Det er fortsatt et mysterium at Boeing mente at det ikke var marked for fly i 757 størrelsen. Airbus har nok tjent mye penger på denne avgjørelsen siden 2003.

Vel, på den tiden hadde faktisk flyselskapene sluttet å bestille 757. Og det er også er fly som begynte bli umoderne og for dyrt i drift
 
Vel, på den tiden hadde faktisk flyselskapene sluttet å bestille 757. Og det er også er fly som begynte bli umoderne og for dyrt i drift

First flight skiller bare på 5 år mellom A320-serien og 757, så teknologisk sett skal det ikke være stor forskjell. 737 hadde nok heller ikke hatt stor etterspørsel om de ikke har oppgradert den i flere runder.
 
First flight skiller bare på 5 år mellom A320-serien og 757, så teknologisk sett skal det ikke være stor forskjell. 737 hadde nok heller ikke hatt stor etterspørsel om de ikke har oppgradert den i flere runder.

Problemet til 757 er vekten og endel høyere vedlikeholdskostnader, og at det i de fleste tilfeller er "for mye fly", med mindre man absolutt trenger 757ens ytelser, hvilket ikke er i veldig mange tilfeller.

Ikke 100% sikkert, men 757 var vel heller ikke det billigste flyet å produsere?
 
Last edited:
First flight skiller bare på 5 år mellom A320-serien og 757, så teknologisk sett skal det ikke være stor forskjell. 737 hadde nok heller ikke hatt stor etterspørsel om de ikke har oppgradert den i flere runder.

Du ser nok noe av svaret i utvikiingen av 737, og forsåvidt også Airbus 320. De populære variantene har blitt større og større over tid. De minste variantene, -600 og nå -700 er omtrent blitt borte. Dermed har de over tid kommet mer og mer over i 757'ens territorium. Men dette har jo skjedd etter at 757-produksjonen ble lagt ned ..
 
Back
Top