Airbus A320neo - statustråd

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Airbus A320neo - statustråd

Da har Airbus formelt lansert sin plan for forbedring av A320-familien og hovedpunktene er:

  • Tilgjengling fra 2016
  • Motorer blir CFM's Leap-X og P&W 1100G
  • Sharklets (dette kommer alt i 2012/2013)
  • 15% forbedret drivstofføkonomi (uten at jeg vet hva det er i forhold til)
  • 2t ekstra payload eller 950km mer ranger

http://www.airbus.com/en/presscentr...w-fuel-saving-engine-options-for-a320-family/
Airbus has decided to offer for its best-selling A320 Family new fuel saving engines as an option. Airlines have the choice between CFM International’s LEAP-X engine and Pratt & Whitney’s PurePower PW1100G engine. Known as the A320neo, this new engine option also incorporates fuel-saving large wing tip devices called Sharklets. Airbus will start deliveries of the A320neo Family in spring 2016.

Blir spennende å se hva Boeing nå velger gjøre med 737
 
Re: Airbus 320-NEO

Mye tyder på at Boeing ikke vil gjøre noe med motorene sine,
og da vil nok Airbus få en stor fordel i så måte mh.t.
drivstoffgjerrige motorer.
 
Re: Airbus 320-NEO

Hadde det vært mulig å bruke mer komposittmateriale på A320NEO for å videreføre "efficiency" tankegang?
 
Re: Airbus 320-NEO

Blir spennende å se hva Boeing gjør nå, 737RE eller helt ny 737. Det er ventet en avklaring før nyttår.
De har nok mest lyst til å lage en ny med Open Rotor teknologi, men spørsmålet er
Om de har råd til å utvikle ett nytt fly nå med forsinkelsene til 787 og 748.
Selv om Airbus sier noe annet er nok sannheten at de ikke hadde noe valg heller
Pga dårlig økonomi (a380 og 400) en å lage en NEO.
 
Re: Airbus 320-NEO

Hadde det vært mulig å bruke mer komposittmateriale på A320NEO for å videreføre "efficiency" tankegang?
Mer bruk av komposittmaterialer vil ikke uten videre gjøre maskinen mer effektiv, og en viktig faktor som taler mot bruken her er utviklingskostnadene. Selv denne moderate oppdateringen koster Airbus én mrd. euro (og hver maskin vil koste ca. 6 millioner euro mer). En helt ny vinge ville alene gjort prosjektet 1-1 1/2 mrd euro. En ville ikke fått noe særlig til vektreduksjon ved å gå over til komposittmaterialer på en slik maskin, hovedfordelen ville vært en reduksjon i vedlikeholdskostnader.

De har nok mest lyst til å lage en ny med Open Rotor teknologi, men spørsmålet er
Om de har råd til å utvikle ett nytt fly nå med forsinkelsene til 787 og 748.
Råd har Boeing, det samme har Airbus, men det er heller en mangel på kvalifisert personell som gjør at de må bremse. For Boeing sin del vil en eventuell oppdatering av 777 også ha mye å si for hvordan Boeing kan svare. Open Rotor-teknologi er nok svært mange år fram i tid.
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO

Forsinkelsene har kostet enorme summer i form av
- flere års utsettelser i innbetalinger pga sene leveringer.
- store bøter (rabatter) man har måttet gi sine kunder pga dette.

Cashflow i begge selskaper er derfor MEGET anstrengt nå i tillegg til
at engineering ressurser er bundet opp i de andre nye prosjektene.
 
Re: Airbus 320-NEO

Cashflow i begge selskaper er derfor MEGET anstrengt nå i tillegg til
at engineering ressurser er bundet opp i de andre nye prosjektene.

Kom gjerne med en kilde på dette.
Jeg har ikke lest noe som tyder på at Boeing har problemer med cash flow for tiden.
Derimot er det som Brendaas sier, kapasitetsproblemer innen engineering, noe det har vært helt siden 748 og 787 kom på tegnebordet samtidlig.
 
Re: Airbus 320-NEO

Kom gjerne med en kilde på dette.
Jeg har ikke lest noe som tyder på at Boeing har problemer med cash flow for tiden.
Derimot er det som Brendaas sier, kapasitetsproblemer innen engineering, noe det har vært helt siden 748 og 787 kom på tegnebordet samtidlig.

Ingen kilder, men ryktene sier at Dreamliner kan gi Boeing store finansielle problemer!:cool:
 
Re: Airbus 320-NEO

Kilde Boeing;
(Tall i parentes er negative)

BQ2.png


http://www.bnet.com/blog/sec-filings/dreamliner-787-still-boeing-8217s-nightmare-aircraft/600

BQ3.png


Air Finance Guide 2011;
http://www.dvbbank.com/downloads/publications/AirFinanceGuide_Oct2010_SimonFinn.pdf

Kan jo legge ved en liten analyse av Airbus sin situasjon også;
http://www.glgroup.com/News/Airbus-Cash-Cow-will-Soon-be-Vulnerable-9060.html

(Link til orginal-artikkelen øverst)
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO

Mye tyder på at Boeing ikke vil gjøre noe med motorene sine,
og da vil nok Airbus få en stor fordel i så måte mh.t.
drivstoffgjerrige motorer.

Men har de egentlig noe valg da? A32X er jo allerede idag mer populær enn 737NG. Skal Boeing svekke sin posisjon ytterligere?
 
Re: Airbus 320-NEO

De motorene som Boeing planlegger å selge på denne
"oppgraderte" versjonen av 737-serien (dersom det er
den de går for, den såkale "737RE"), der ser det vel
ut til - at de ikke kommer til å gjøre så mye med
motorene (ut fra de signalene, som har kommet hittil i
det minste).
 
Re: Airbus 320-NEO

Angående Boeing sin finansielle situasjon, jeg synes ikke det ser så ille ut:

Jeg sa ikke at den finansielle situasjonen var ille, jeg sa at de vil
få cashflow problemer hvis de skal utvikle en ny 737.
Utviklingskostnader for B787 var f.eks rundt kr. 100 Milliarder!
I tillegg må de betale penaltys i størrelsesorden kr. 30 Milliarder
pga sene leveringer op 787/748. Vi snakker enorme summer her!

B738 selger som hakka møkk om dagen med fulle ordrebøker og en
ny 737 announcement vil gjøre at mange kanselerer sine 738 ordre og går for den nye.
Dette vil igjen skape cashflow problemer for Boeing.

Men, jeg tror allikevel det er en mulighet for at de vil gjøre det for å få overtaket på Airbus
som sliter og for å stoppe Bombardier fra å ta markedsandeler.
 
Re: Airbus 320-NEO

Dette vil nok gjøre at C-series selger mye dårligere, det har du rett i.

Bombardier er ikke overaskende ikke helt enig i det utsagnet

http://ca.news.yahoo.com/s/capress/101201/business/airbus_bombardier
Airbus is promising a 15 per cent improved fuel burn from the new engines and large wing tip sharklets. But Bombardier is offering a 15 per cent improvement in total cash operating costs, partly from 20 per cent better fuel efficiency.

The Airbus plane is heavier, was designed in the late 1980s and will come with a $6-million premium that will wipe away much of the operating cost savings, Doerksen added.

"Bombardier always anticipated new competition from Airbus and Boeing so, in our view, Airbus's announcement does not alter the business case for the CSeries," he wrote.
 
Re: Airbus 320-NEO

Jeg sa ikke at den finansielle situasjonen var ille, jeg sa at de vil
få cashflow problemer hvis de skal utvikle en ny 737.
Utviklingskostnader for B787 var f.eks rundt kr. 100 Milliarder!
I tillegg må de betale penaltys i størrelsesorden kr. 30 Milliarder
pga sene leveringer op 787/748. Vi snakker enorme summer her!

B738 selger som hakka møkk om dagen med fulle ordrebøker og en
ny 737 announcement vil gjøre at mange kanselerer sine 738 ordre og går for den nye.
Dette vil igjen skape cashflow problemer for Boeing.

Men, jeg tror allikevel det er en mulighet for at de vil gjøre det for å få overtaket på Airbus
som sliter og for å stoppe Bombardier fra å ta markedsandeler.

Boeing har en backlog på over 1800 milliarder kroner. En del av dette er 737, men 787 står for en større del av kaka. Widebody står også for en større del av netto-fortjeneste enn småfly.
Boeing kan få problemer med cashflow hvis 787 blir utsatt og utsatt, men når 787-leveringene er i gang for fullt, så forsvinner det problemet. Dette gjelder også dersom en del ordre blir omgjort fra 737 til neste generasjon narrowbody.
Kanskje Boeing venter med å lansere neste generasjon til en gang neste år, når forhåpentligvis 787-problemene er løst og leveringene går som hakka møkk. Med den mengden 787 som er planlagt levert 2011-2013 så bør cash flow være rimelig sterk.
30 milliarder som penalty er en stor sum, men i det store bildet så er det ikke allverden. Det tilsvarer litt mer enn en måneds produksjon. I løpet av en periode på flere år, så er et tap på en mnd akseptabelt så lenge fortjenesten er stor resten av perioden.
Men, det er jo et HVIS her, og det er 787-problemene.
 
Re: Airbus 320-NEO

Jeg sa ikke at den finansielle situasjonen var ille, jeg sa at de vil
få cashflow problemer hvis de skal utvikle en ny 737.

Du maa huske at sivilfly kun er en del av Boeings virksomhet. Saa lenge vi fortsetter aa kaste ting paa hverandre rundt omkring i verden, vil cashflow overhode ikke vaere noe problem for Boeing, uansett hvor lang forsinkelsen blir ...
 
Re: Airbus 320-NEO

B738 selger som hakka møkk om dagen med fulle ordrebøker og en
ny 737 announcement vil gjøre at mange kanselerer sine 738 ordre og går for den nye.
Dette vil igjen skape cashflow problemer for Boeing.

Jeg tipper Boeing allerede har vesentlige engineering-ressurser på 737en og dens etterfølger, og at de kommer til å dytte mange flere på dette når 787 går inn i mer stabil leveringsfase, men at de ikke kommer til å si et pip før de er helt sikre på at de klarer å lage noe som er vesentlig bedre enn A320-NEO. Slik sager de ikke av greina de sitter på samtidig som de tar et stort jafs av A320-NEO før den settes i produksjon.
 
Back
Top