Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus A320neo - statustråd

Første A320neo til Royal Jordanian, i tillegg den første utenom Embraer-flåten som er lakkert i den nye, lekre dekoren:

Levert i går, etter stått ganske lenge etter den var ferdigbygget

https://www.airwaysmag.com/new-post/royal-jordanians-first-a320neo-delivery

Royal Jordanian's First A320neo Delivery

54552993199_72eebb06ee_k.jpg
 
Re: Airbus A320neo - statustråd

Ser Airbus nylig uttalte de forventer leveringsforsinkeler her frem til 2027/2028. Og de nå trekker frem det faktisk er CFM av motorprodusenten som er dårligst til å levere på tid.
 
Re: Airbus A320neo - statustråd

Airbus har bygget omtrent 40 NEO maskiner som står parkert og venter på motorleveringer fra CFM. I tillegg vet jeg at f.eks SAS har flere NEOer parkert i påvente av nye eller reparerte motorer fra CFM.

Og da er ikke medregnet hundrevis av P&W motoriserte maskiner som er levert kunder, men parkert i påvente av motorfiks.

https://www.flightglobal.com/aerosp...of-production-into-60s-scherer/163338.article

Airbus has nearly 40 A320neo-family jets awaiting engines at its facilities, but commercial aircraft chief Christian Scherer says the underlying single-aisle production performance is trending upwards.
 
Re: Airbus A320neo - statustråd

Airbus har bygget omtrent 40 NEO maskiner som står parkert og venter på motorleveringer fra CFM. I tillegg vet jeg at f.eks SAS har flere NEOer parkert i påvente av nye eller reparerte motorer fra CFM.

Er vel mulig at noen av disse 40 er SAS-maskiner også? F.eks. RZB ble jo observert før påske ferdig montert minus motorer, med vanlig progresjon skulle den vært i trafikk en stund allerede nå.
 
Re: Airbus A320neo - statustråd

60 makiner i følge Airbus nå.

https://leehamnews.com/2025/07/31/airbus-1h2025-results-a-solid-first-half-except-for-60-gliders/

July 31, 2025, © Leeham News: Airbus CEO Guillame Faury and CFO Thomas Toepfer presented the Airbus first half 2025 results yesterday. The Airbus performance is very much to plan, except there are 60 A320/A321 gliders standing on the aprons, missing engines.

“The lion’s share of these engines are CFM LEAPs, but Pratt & Whitney GTFs are also missing,” said Faury. “Our plan, supported by the engine OEMs, is to be at zero gliders by year-end”.
 
Back
Top