Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Synes fremdeles det er utrolig at Boeing og Airbus, ikke bryr seg og det stadig økende markedssegmentet, fra 150 pax og nedover...

Vel, de har jo ikke akkurat klart å selge imponerende mange av A318 og B736 ;)

Nå har jo Cseries like mange ordre som A318 og B736 tilsammen.

CS300 må jo være glimrende for selskaper som sitter på litt eldre 737-300 og som liker kapasiteten men ikke alder og økonomi.

Dette blir et fly jeg gjerne tar en omvei for å prøve så tidlig som mulig.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Rart ikke SAS har bestilt ennå, de burde være midt i blinkena!
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Samtidig som man venter på Bombardier vil offisielt annonsere en forsinkelse til starten av 2015 har testmaskin nummer to hatt sin første flytur i dag

http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-bombardier-flies-2nd-cseries-test-aircraft-394540/
Bombardier opened the New Year with the first flight test of the second CSeries aircraft to emerge from the factory in Mirabel, Canada.
The maiden flight of FTV-2 on 3 January comes nearly three months after the CSeries flight test programme began on 16 September.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Hvad er den lille genstand der hænger ned fra toppen af halen?
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Da kom forsinkelsen alle har ventet på/forventet. EIS er nå i H2 2015, så rundt trekvart år ytterligere forsinkelse. Virker som testprogremmet deres har gått veldig tregt når man ser i forhold til f.eks A350

http://www.bombardier.com/en/media-...0116bombardieraerospaceconfirmschangetoi.html
Entry-into-service of CS100 aircraft now expected in the second half of 2015, to be followed approximately six months afterwards by entry-into-service of the CS300 aircraft.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Rart ikke SAS har bestilt ennå, de burde være midt i blinkena!

Tviler på at SAS står først i køen for nye fly hos Bombardier. SAS har ikke råd til flere feilkjøp av fly, så de avventer nok til flytypen er ferdig med alle barnesykdomer før de tør å bestille typen.

Om noen år når CRJ900 og 737-serien er moden for utskiftning så kan nok heller C-series være en het kandidat.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Tviler på at SAS står først i køen for nye fly hos Bombardier. SAS har ikke råd til flere feilkjøp av fly, så de avventer nok til flytypen er ferdig med alle barnesykdomer før de tør å bestille typen.

Om noen år når CRJ900 og 737-serien er moden for utskiftning så kan nok heller C-series være en het kandidat.

Tror nok du har langt på vei rett her. Selv om mange år kan endre på mye så tror jeg ikke CSeries er aktuell for SAS ut fra nåværende satsing på enhetsflåte så langt det lar seg gjøre.
 
Re: Statustråd: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

http://www.flightglobal.com/news/ar...esting-suspended-after-engine-failure-399868/

FlightGlobal skrur ned alvorligheten med tilfellet, som beskrives med ordet "incident". Bombardier arbeider i naert samarbeid m/P&W for ä klarlegge hvordan tilfellet oppsto ?

Andre kilder er mer pessimistiske : http://www.thestar.com/business/201...r_engine_incident_during_ground_testing.html#

Utdrag av sistnevnte kilde :

According to a preliminary Transport Canada report, ground crews “declared an emergency . . . and demanded the presence of fire trucks immediately.” Smoke was coming from aircraft’s left engine, the report said. The Transportation Safety Board of Canada had an investigator onsite Thursday and is assessing the incident, spokesperson Chris Krepski said. “From the information we received, it was an uncontained engine failure during a ground test,” he said, adding that the four people onboard escaped without injuries. “There was a fire involved which was put out by airport firefighters,” he said. An uncontained failure is an especially serious problem and happens when parts of the engine break through the casing.
 
Last edited:
Re: Statustråd: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Ser ut som det var en low preassure turbine som røyk


http://leehamnews.com/2014/06/06/lo...ed-in-cseries-incident-ubs-citing-bombardier/
BBD confirmed that recent GTF engine failure was in the low-pressure turbine and that the airframe (FTV1) was damaged in the incident, but downplayed the impact to the program schedule. While root cause analysis is ongoing, BBD emphasized that the failure was unrelated to the gearbox, and also suggested that a manufacturing defect (rather than a design flaw) may have been the cause. The subject engine was known to have problems, and BBD had considered sending it back to Pratt prior to incident on 5/29. Engine was instead repaired at BBD and the failure occurred during subsequent ground-testing. Root cause expected by end of week, corroborating message from our meetings with UTX on Monday.
 
Re: Statustråd: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Milepæl - 500 bestillinger for CSeries.
Ikke værst!
 
Re: Statustråd: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier?

Hvem blir nå først til å operere CSeries etter at Braathens har trukket seg som launch operator? Swiss European?
 
Back
Top