Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Det er en god del artikler ute om mulige kjøpere av Bombardiers Cseries ute nå. Siste ut er American Airlines, men Delta, Korean, Aer Lingus, Alitalia og ikke minst Qatar er alle mulige kandidater. Får håpe vi får se flere ordre fra Bombardier, kanskje vi også skal vurdere SAS som mulig kandidat. De har jo i alle år vært meget trofaste mot PW, og er vel den motorleverandøren de har hatt mest erfaring med fra DC-3 til MD-80 og B767 pluss at de endelig ser ut til å ha blitt fornøyde med Bombardier etter å ha fått CRJ-900 i flåten.

American’s chief describes Bombardier’s CSeries as compelling

Bombardier indicates more CSeries orders to come soon

Switzerland's Sky Work: CSeries ideal for expansion plan

Korean Air studies regional jet order

Qatar Airways’ CSeries talks back on as P&W addresses concerns

Aer Lingus looks at potential for regional jets
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Kjekt å se at noen av flyprodusentene ser ut til å klare å følge leveringsskjemaet. Enda det er tidlig i C-series programmet og mye nok kan skje enda.

Bombardier On Target To Deliver C-Series Jet In 2013

Bombardier is on target to deliver its C-Series narrow-body jet in 2013, chief executive Pierre Beaudoin said on Wednesday.

Bombardier, the world's third-largest commercial aircraft maker after Airbus and Boeing, has been planning to enter the narrow-body jet market in 2013 with its new 110- to 145-seat C-Series.

"We are on schedule," Beaudoin said. "We need to stay very close to our development programme but things are going well for delivery in 2013."

Its competitors have racked up orders that some analysts had expected Bombardier might win with the C-Series.

Airbus unveiled what it called the biggest jet order in commercial aviation history with a USD$15.6 billion deal to sell 180 planes to Indian budget carrier IndiGo. This was followed by a USD$5 billion order from Virgin America for 60 Airbus A320s.

Montreal-based Bombardier has said it has 90 firm orders for its single-aisle C-Series planes and options for 90 more.

(Reuters)
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Ellers går det forover med CSeries-programmet. Foreløpig ingen forsinkelser siste nytt er at status er som følger:

Testing med system integrasjonen i "Aircraft 0" er kommet igang. For å redusere risikoen ved at de bygger et fly for så å oppdage at det ikke virker (ref 787 og A380) så har Bombardier valgt å teste ut alle systeme i et dummy fly for å se om de snakker sammen etc.

http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-begins-cseries-aircraft-0-activation-366590/
Seeking to significantly de-risk its already squeezed CSeries aircraft program, Bombardier has begun commissioning and activating systems on Aircraft 0, its iron bird systems validator part of its complete integrated aircraft systems test area (CIASTA) at its Mirabel, Quebec facility outside of Montreal.

Just prior to the 25 December Christmas holiday, Bombardier commissioned its first block of systems which included the aircraft's flight deck pedestal, throttle quadrant and Full Digital Authority Engine Control (FADEC) software, connected to generators and dummy engines.

Bombardier planlegger å nå en produksjon på 10 fly i måneden fra 2016, selv om mulighetene etterhvert kan ta produksjonen til 20 fly i måneden. CSeries er utsolgt i 2014 og 2015, og 60% utsolgt i 2016

http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-to-deliver-10-cseries-per-month-in-2016-366585/
Having accumulated over 300 orders and commitments for CSeries CS100 and CS300 aircraft, Bombardier says it is now sold out of delivery slots in 2014 and 2015 and 60% sold out in 2016.

With its first delivery pegged for the end of 2013, CSeries programme vice president and general manager Rob Dewar said the Canadian airframer plans to deliver 40 aircraft in 2014, followed by 80 in 2015 and 120 in 2016 as it ramps its production to ten aircraft per month, delivering 240 aircraft during its first three full years of service

First flight er også planlagt i desember 2012, med levering av første maskin et år senere

http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-details-cseries-flight-test-programme-366583/
FTV1, which is slated to fly by year-end, will open the CS100's operating envelope, undertaking aeroelastic flutter evaluations. The second test aircraft, FTV2, will focus on systems integration, including the jet's avionics and fly-by-wire flight control systems certification. Test aircraft FTV3 will establish the performance of the aircraft and its Pratt & Whitney PW1500G engines, and FT4 will duplicate FTV2, splitting the systems certification workload between these two test aircraft
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Synes fremdeles det er utrolig at Boeing og Airbus, ikke bryr seg og det stadig økende markedssegmentet, fra 150 pax og nedover...
 
Synes fremdeles det er utrolig at Boeing og Airbus, ikke bryr seg og det stadig økende markedssegmentet, fra 150 pax og nedover...

Det handler nødvendigvis ikke bare om å bry seg, men å prioritere bruken av ressurser. Og per dags dato er vel begge produsenter strukket til det maksimale på andre prosjekter
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Synes fremdeles det er utrolig at Boeing og Airbus, ikke bryr seg og det stadig økende markedssegmentet, fra 150 pax og nedover...

Vel, de har jo ikke akkurat klart å selge imponerende mange av A318 og B736 ;)
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Ser frem til roll-out av dette flyet. Hadde egentlig ventet at det skulle skje ca april-mai.

Fant denne artikkelen fra flightglobal.com:
http://www.flightglobal.com/blogs/airline-business/2012/01/why-the-cseries-faces-a-crunch.html

Anyway, this year is a crunch one for Bombardier and the CSeries programme. It must complete assembly and roll out the prototype if it's to flight-test and certificate the PW1000G-powred twinjet as scheduled by the end of 2013. But when I last enquired with Bombardier, there was still no guidance offered for precise date of either the unveiling or the maiden flight.

I artikkelen blir Fairchild Dornier 728 (med bilde) nevnt, det er et fly jeg helt hadde glemt.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

det går noen interessante rykter som kan få stor betydninbg for Cseries - Delta er i samtaler med Southwest om å overta 88 MD95 (ja ja noen har klistret noe feil lapper på disse og omtaler dem som 717) - det er lett å se en win/win/win situasjon for alle (Delta/Southwest/Boeing) - dog er det en komplisert avtal med endel skjær i sjøen- men skulle denne gå i boks vil nok det være et solid skudd for baugen for Cseries.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

DER kom den ja .... DL har siklet på disse i lang tid, men dette er første gang de har innrømmet det offentlig. Heia MD95!!
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Er disse driftsmessig på samme kostnadsnivå når en tar hensyn til kapitalkostnader? CSeries "skryter" jo av 20% og mer forbedret overall kostnad.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

DL kan alltså komma att flyga DC-9, MD-80/90 & Boeing 717 samtidigt!

Jag ser fram emot att prova Malmö Avation C-Series om några år.

Jag undrar varför inte Air Baltic är intresserade av C-Series som ersättare till 737-500/300?
BT som dessutom redan är Bombardier operatör...
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Er disse driftsmessig på samme kostnadsnivå når en tar hensyn til kapitalkostnader? CSeries "skryter" jo av 20% og mer forbedret overall kostnad.

Ser man isolert på rene driftskostnader er Cseries helt klart mye billigere enn MD-95 - men når man ser på den eksisterende flåten Delta har med MD-88 og MD-90 er det endel andre elemementer som taler i favør av MD-95.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Ikke bare det, men Delta vil få disse skitbillig og antagelig kjøpe dem cash. Dermed er det bare å nedskrive dem første året og så har man nok en flåte som opererer med null i kapitalkostnader. Da kan man også tillate seg å bruke dem som 'flåtefyller' med lav utnyttelse i lavsesongen og høy om sommeren. En billig måte å justere flåten etter trafikkmengden og samtidig oppretthode fleksibilitet.
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Når regner man med at CS er klare for salg, reelt sett?

Kan dette være løsningen for SAS, eller blir det for sent?
 
Last edited:
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier

Måtte da være fordeler for SAS om de gikk for en komplett Bombardier linje på små og medium maskiner !

På longhaul har de vel valgt Airbus, så den er grei.
 
Måtte da være fordeler for SAS om de gikk for en komplett Bombardier linje på små og medium.

SAS har allerede valgt seg Boeing 737 og Airbus A320 til å utgjøre ryggraden i flåten. CSeries blir sikkert. En bra maskin,men akkurat nå forsøker SAS forenkle flåten, så en ny type frister neppe
 
Re: Cseries, skal det snart løsne for Bombardier?

Bombardier er fortsatt optimistiske og ser for seg first flight innen nyttår. Selv om jeg må innrømme at jeg tror det ikke før jeg ser det

http://www.montrealgazette.com/business/flags+CSeries+Bombardier+says/6602592/story.html
MONTREAL - Bombardier Inc. renewed its promise Thursday to get the first CSeries test aircraft flying from Mirabel by year-end and forecast a snap-back in business jet and commercial airliner orders later this year.

Chief executive Pierre Beaudoin told analysts he is “very enthusiastic about progress being made in the testing ... there are no red flags so far ... it’s a highly complex program but a complete aircraft with all its systems in place will be ready by June.”
 
Back
Top