Airbus Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Innholdet i denne EAD'en kan jo sies å være litt oppsiktsvekkende:

There have been 38 in-service events, including two nearly catastrophic events, whereby the flightcrew inadvertently engaged the autopilot while attempting to engage the autothrottle late into the take-off phase or when re-engaging the autothrottle

http://avherald.com/h?article=5017ef5c&opt=0
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Airbus sliter fortsatt med leverandørene til A220, så dette går ut over produksjonen. Dog er dette ikke unikt, da de også sliter med A32x linjen, og Boeing med 737

https://leehamnews.com/2022/12/20/h...-to-meet-year-end-delivery-target/#more-40954

LNA was informed two weeks ago that the A220 line is its own serious production challenges traced to the supply chain. Rumors circulated that Airbus may shut down the lines to allow the suppliers to catch up.
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

I tillegg ser Cyprus Airways ut til å bli ny operatør...
Har dukket opp saker de siste dagene med at de skal blant annet ha inn 10 stk A220 innen 2028, og at de skal ha rein A220-flåte, så får vi se hva pressemeldingen sier.
 

Attachments

  • 1679304859318.jpg
    1679304859318.jpg
    41.7 KB · Views: 1,212
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

mulige rykter om a220-500 170 seter (subtypes trenger vel ikke egen tråd?)
https://www.aviacionline.com/2023/0...coming-a320-replacement-boeing-737-max-rival/
After years of contemplation following the acquisition of Bombardier’s C-Series, Airbus would be finally advancing with the A220-500, a larger variant of the A220 series. This development would represent a direct competition with Airbus’s own iconic A320, but this overlap is part of the company’s broader strategy to dominate the single-aisle commercial aviation market
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Bulgaria Air ligger an til å bli ny A220-300 operatør, når de nå skal i første omgang lease 3 maskiner.

https://scramble.nl/civil-news/bulgaria-air-selects-airbus-a220

Første maskin nærmer seg klar

https://twitter.com/AirlineFlyer/status/1669749675967107072/photo/1

FywkIRQXsAoA-qj
 
Last edited:
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd


Klar er den ! For denne dukket ut av den varme sommerkvelden, opp her på OSL i går kveld, på sin deliveryflight hjem til Sofia...til stor oppstandelse her på bruket da ingen hadde fått noen handlingrequest på maskinen, men etterhvert ble den da parkert på GA, og står der nå rett nord av SAS museet der borte

Så for de av dere som vil ha den på brikka, bare løp og knips, den skal fly hjemover i 0930 tiden
 
Last edited:
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Jeg ser av dagens nyhetsbrev fra check-in.dk (betalingsmur) at kommersiell direktør i Airbus sier at en forlenget utgave skal kalles A221 og ikke A220-500. Hvis de beslutter å utvikle og produsere den. Hvis det skjer, blir kanskje A220-100 omdøpt til A219 hvis den fortsatt er i produksjon?

Espen
 
Last edited:
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd


Tilsammen 6 maskiner av typen A220-100 bestilles fra Airbus. I tillegg skal ytterlige 3 -300 og 2 -100 komme på leasing

https://www.airbus.com/en/newsroom/news/2023-11-air-niugini-orders-the-a220

Air Niugini, the national carrier of Papua New Guinea, has signed a firm order with Airbus for six latest generation single aisle A220-100s under its fleet modernisation programme. In addition, the carrier will acquire three A220-300s and another two A220-100s from third party lessors.
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Airbus ønsker og håper visstnok å også få sertifisert A220-300 for LCY
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Hvordan passer A220 inn i Airbus sin typesertifisering ellers? Deler den cockpit plattform med de andre Airbus maskinene?
 
Re: Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Hvordan passer A220 inn i Airbus sin typesertifisering ellers? Deler den cockpit plattform med de andre Airbus maskinene?

Kort sagt nei.

Som noen har beskrevet det: Likheten mellom manualene på A220 og A320 er at det står Airbus på forsiden.
 
Back
Top