Airbus Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

^^

Alt endrer seg jo med denne avtalen. Beslutningen om CS500 ligger nok et stykke frem i tid og den er det Airbus som tar. Her er det mye som skal regnes på og utviklinger som skal sees an. Hovedspørsmålet er jo i hvilken grad man kan unngå kannibalisering og i hvilken grad en kan strømlinjeforme produktlinjen.

Det er vanskelig å overvurdere hvor viktig det er for Cseries å ha med Airbus og deres størrelse og ekspertise og troverdighet. Det ble sagt i går at CSeries-programmet mer enn doblet verdien sin uten at Airbus spyttet inn en eneste euro og vi ser jo i dag at Airbus er opp nesten 5%, som tilsvarer 3 milliarder euro, mens BBD er opp 17%.

Mye skal gå galt om ikke ordreboken til Cseries øker betydelig i tiden fremover.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Under deres resultatfremleggelse i dag har Bombardier annonsert en intensjon (LoI) fra en kjent europeisk kunde om 31 CSeries, plus 30 opsjoner
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Under deres resultatfremleggelse i dag har Bombardier annonsert en intensjon (LoI) fra en kjent europeisk kunde om 31 CSeries, plus 30 opsjoner

CS300 passer SAS perfekt, og 31 er et antall som gir mening i forhold til å erstatte 737-600 og 73-700. Det ville gitt dem både bedre frekvens og produkt enn Norwegian/Ryanair til marginalt høyere CASM. Airbus oppkjøp gir også tillit til support, samt mulighet til å sjonglere ordrer og opsjoner mellom CS100/CS300 og Airbus 320/1/LR. Dog mener jeg Rickard Gustafson har sakt at SAS mainlines fremtid er 150+ setere. Det taler også imot at SAS enda ikke har hatt generalforsamling som godkjenner emisjonen (er vel i morgen?).
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

CS300 passer SAS perfekt, og 31 er et antall som gir mening i forhold til å erstatte 737-600 og 73-700. Det ville gitt dem både bedre frekvens og produkt enn Norwegian/Ryanair til marginalt høyere CASM. Airbus oppkjøp gir også tillit til support, samt mulighet til å sjonglere ordrer og opsjoner mellom CS100/CS300 og Airbus 320/1/LR. Dog mener jeg Rickard Gustafson har sakt at SAS mainlines fremtid er 150+ setere. Det taler også imot at SAS enda ikke har hatt generalforsamling som godkjenner emisjonen (er vel i morgen?).



31 + 30 taler vel mot dette er SK, om ikke de skal utvide noe voldsomt.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

31 + 30 taler vel mot dette er SK, om ikke de skal utvide noe voldsomt.



Jeg tror ikke det er SAS, bare så det er sagt. Men jeg er ikke enig i resonnementet ditt her

Dette ville nødvendigvis ikke vært en voldsom økning for. Husk at det bare en 31 her som er "firm" (i den grad en LoI) er firm, og legger man til de gjenværende -600 etter alle NEOene er levert, som vel er en liten håndfull, og -700 maskinene. Så trengs det fort mer enn 31 maskiner bare der. Det vil si endel av opsjonene også må brukes. Nå leveres heller ikke alle flyene på likt, slik at en eventuell vekst her, på noe rundt 20-25 maskiner, vil eventuelt skje over flere år. Da blir den årlige veksten moderat. Og basert på oppgitt listepris her så kan det tyde på at ordren her er på CS100. Den er jo mindre enn de eventuelt 25-30 737-700 de erstatter slik at dette drar ned veksten ytterligere.

Men som sagt, jeg tror ikke dette er SAS, men det skyldes ikke nødvendigvis at dette vil innebære en voldsom vekst [emoji6]
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Jeg tror ikke det er SAS, bare så det er sagt. Men jeg er ikke enig i resonnementet ditt her

Dette ville nødvendigvis ikke vært en voldsom økning for. Husk at det bare en 31 her som er "firm" (i den grad en LoI) er firm, og legger man til de gjenværende -600 etter alle NEOene er levert, som vel er en liten håndfull, og -700 maskinene. Så trengs det fort mer enn 31 maskiner bare der. Det vil si endel av opsjonene også må brukes. Nå leveres heller ikke alle flyene på likt, slik at en eventuell vekst her, på noe rundt 20-25 maskiner, vil eventuelt skje over flere år. Da blir den årlige veksten moderat. Og basert på oppgitt listepris her så kan det tyde på at ordren her er på CS100. Den er jo mindre enn de eventuelt 25-30 737-700 de erstatter slik at dette drar ned veksten ytterligere.

Men som sagt, jeg tror ikke dette er SAS, men det skyldes ikke nødvendigvis at dette vil innebære en voldsom vekst [emoji6]



Voldsomt i forhold til historisk/normal økning i SK synes da jeg. Men som sagt, tviler også på dette er SK. I tillegg som du nevner, om det er CS100, så vil det være ennå mer usannsynlig.

Får håpe SK holder seg til det de har og ikke roter det til igjen.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Voldsomt i forhold til historisk/normal økning i SK synes da jeg. Men som sagt, tviler også på dette er SK. I tillegg som du nevner, om det er CS100, så vil det være ennå mer usannsynlig.

Får håpe SK holder seg til det de har og ikke roter det til igjen.

Jeg er enig at SAS’ flåte er litt snau til å ha to ulike flytyper, men CS300, og i noen grad CS100 passer SAS’ strategi veldig bra. CASM ulempen ovenfor større fly er ikke veldig stor, og så langt har erfaringene til Swiss vært veldig bra. Både ansatte og kundene elsker flyet. SAS trenger frekvensfordelen mot LCCene, det er nøkkelen til høyere Yield. Når i tillegget produktet er bedre enn 737 og til en viss grad A320 så er CS300 et bra fly for et nettverksselskap med mange tynne ruter. Om sommeren er det heller ingen ulempe å tilby direkteruter sydover fra flere byer (mindre fly = flere fly).

Men enig at det sannsynligvis ikke er SAS, men jeg vil ikke si at de roter det til med en slik ordre. Ordren er avhengig at Airbus dealen går gjennom, og to flytyper på 40-60 fly er ikke helt uhåndterlig når de er har samme leverandør.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Det er ikke SAS, og jeg vet heller ikke hvem denne "ordren" er fra. SAS har som strategi å ikke eie fly med mindre enn 140 seter. I den grad SAS vurderer fly er det 320 eller MAX som er av interesse.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Da er også AeroMexico på gli...
AeroMéxico (AM, México City) is considering acquiring CSeries jets from Bombardier (BBA, Montréal Trudeau) as part of its Regional Jet fleet renewal plans. Sources familiar with the Mexican carrier's operations told Reuters it had held preliminary talks to acquire an unspecified number of the aircraft from equity partner Delta Air Lines (DL, Atlanta Hartsfield Jackson) which has seventy-five CS100s currently on firm order.
https://www.ch-aviation.com/portal/news/62216-aeromxico-considering-cseries-jets-for-fleet-renewal
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Mmmmm ... så leier Delta dem inn på irsk eller meksikansk registrering. ;)
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

de fleste av Aeromexico sine fly (vet ikke om det er alle) har amerikansk reg tror jeg
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Lett blanding av amerikansk, meksikansk og irsk.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

To CS'er, sneket inn til ATL det siste døgnet. antyder at det vil komme en eller annen form for annonsering her i dag ....
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Fotos: Mike Lamble

25348822_10214289725934387_5793105575637213944_n.jpg


25289313_10214289726934412_829751189648805618_n.jpg


25158311_10214289726254395_8138683564411631996_n.jpg
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Så det blir shopping på Delta? Sidan flyet er fint pynta? Boeing må like Delta godt for tida...
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Så det blir shopping på Delta? Sidan flyet er fint pynta? Boeing må like Delta godt for tida...

CSeries har du jo alt bestilt, men med straffetollen som ligger an til å bli flere hundre prosent så er jo det satt litt på hold, frem til en løsning er på plass
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Virker som det bare var fremvisning. Så falsk alarm.
 
Back
Top