Airbus Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd

Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

https://www.flightglobal.com/news/a...recommends-220-import-tariff-on-cseri-441547/

Boeing says the US Department of Commerce has recommended that a tariff of about 220% be slapped on imports of Bombardier CSeries aircraft.

The news, though not yet confirmed by the US government, would mark a victory by Boeing, which claims Bombardier's sale of 75 CS100s to Delta Air Lines in 2016 violated trade rules.

Det brygger opp til storm mellom Canada og USA. Regjeringen sier nå høylytt at det ikke skal noen fly fra Boeing inn i Canada. F/A-18 ordren til Canada står i fare for å bli kansellert og regjeringen vil nok legge kraftig press på Air Canada og muligens også Westjet om å kansellere ordre av fly fra Boeing.

http://montreal.ctvnews.ca/couillard-urges-ottawa-take-hard-line-against-boeing-1.3608295

Quebec Premier Philippe Couillard says he wants Ottawa to take a hard line against Boeing after the U.S. Department of Commerce proposed a hefty 219 per cent countervailing duty on jets manufactured by Montreal rival Bombardier.
The department's preliminary findings released Tuesday concluded Bombardier benefited from improper government subsidies, giving it an unfair advantage when selling its CSeries jets south of the border.
Couillard disagreed, saying the US$1 billion invested by the province in the CSeries program was not a subsidy and that no other investment in Bombardier was currently planned.
 
Last edited:
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Saken ruller og går på britiske nyheter. Bombardier har en stor fabrikk i Belfast som vil bli hardt rammet dersom salget av C-series ikke får gå som planlagt.

Den britiske regjeringen har faktisk truet Boeing med sanksjoner dersom de ikke innstiller kampanjen mot Bombardier.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

https://www.flightglobal.com/news/a...recommends-220-import-tariff-on-cseri-441547/



Det brygger opp til storm mellom Canada og USA. Regjeringen sier nå høylytt at det ikke skal noen fly fra Boeing inn i Canada. F/A-18 ordren til Canada står i fare for å bli kansellert og regjeringen vil nok legge kraftig press på Air Canada og muligens også Westjet om å kansellere ordre av fly fra Boeing.

http://montreal.ctvnews.ca/couillard-urges-ottawa-take-hard-line-against-boeing-1.3608295

Dette er saa dumt som det gaar an faa blitt, dessverre er det en realitet med dagens Administrasjon her I USA - og saa kortsiktig tankegang som det overhde kan gaa an. Haaper Canada svarer sterkt her har USA allt aa tape lite aa vinne......Man beginner aa se at ting blir vaerre med Trump enn vi fryktet (og det var ikke lite vi fryktet - men det blir vaerre dag for dag).
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Ahh.. USA, home of the brave and the land of the free.
Det er jo strengt tatt ikke bare dagens administrasjon som kjører en særdeles proteksjonistisk linje, gitt at man samtidig skal fremstå utad som kapitalismens og markedskreftenes høyborg. Dere norsk-amerikanere her på forumet må da gni dere i øynene over en del av det som formidles fra Washington?

Edit: Tilføyer at Delta har stilt seg helt på Bombardier sin side. Med den nokså åpenbare innvendingen at Boeing uansett ikke har tilbudt et fly i samme kapasitetsklasse siden de la ned produksjonen av 717. Og det var vel for drøye ti år siden, minst!
 
Last edited:
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Dere norsk-amerikanere her på forumet må da gni dere i øynene over en del av det som formidles fra Washington?

Det er lett surrealistisk ja .. men trøster meg med at dette nok bare blir en fotnote i historien. Det finnes dog elementer i handelsavtalene som trenger litt bedre balanse, men dette er bare søkt.

Hva Delta mener er hva som er best for Delta. Hadde de selv ikke blitt rammet av dette hadde de værst fremst i hylekoret.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

. Dere norsk-amerikanere her på forumet må da gni dere i øynene over en del av det som formidles fra Washington?

!
Ikke bare gnir oss i øynene, vi som bryr oss om fri presse, naturen, de flotte National Parks, Net Neutrality, forskning gråter !!! Så mye blir ødelagt så raskt !

At John McCain er mer kritisk til Trump enn LN-MOW er fordi McCain selv føler hva Trump gjør med kreft forskning ! Stor respekt for McCain det er ikke lite pepper han mottar fra Trump leirene - vi har sett 2 Republikanske ektepar i venne kretsen flytte til Spania og Canada fordi ikke klarer Trump idiotiet (og det ene paret er totalt avhengige av Obama Care så de måtte flytte til Kanada.

Det er så trist allt det som ødelegges og mye kan ikke gjenopprettes ! Eplene som ikke kan høstes fordi Trump har skremt vekk de som i alle år har høstet inn frukten - og BubbaUtenJobb stiller absolutt ikke opp for jobbene som immigrantene «tar fra amerikanerne» frukten råtner ! NAFTA leverer 90% av delene bilindustrien i USA trenger, men Trump kan jo bygge biler uten hjul og ratt....
vi som ennå tør å se TV, høre på radio og leser aviser ser jo Republikanere fra Bush Administrasjonen komme med utrolig krass kritikk av Trump - men det er vel Fake News for å drive opp ratingene - selv hos de public stations som Trump vil legge ned
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Det brygger opp til storm mellom Canada og USA. Regjeringen sier nå høylytt at det ikke skal noen fly fra Boeing inn i Canada. F/A-18 ordren til Canada står i fare for å bli kansellert og regjeringen vil nok legge kraftig press på Air Canada og muligens også Westjet om å kansellere ordre av fly fra Boeing.
Patetisk av Boeing, de har jo ikke engang noe fly som konkurrerer med CS100 i størrelse.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Enda litt mer straffetoll. Artikkelen skriver endel om hvordan dette rammer arbeidsplasser i UK også.

A further tariff of 80% has been imposed on the import of Bombardier's C-Series jet to the US for alleged below-cost selling.

This is on top of an earlier tariff of 220% which related to subsidies Bombardier got from Canada and the UK.
http://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-41532309
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

En gigantisk 'up yours' til Boeing og Trump-administrasjonen da man planlegger å legge en del av produksjonen til Airbus' anlegg i Mobile. Dermed vil Delta (og evt andre amerikanske kunder) slippe straffetollen. Og Airbus får en flystørrelse inn i porteføljen uten finansiell risiko og en mer komplett produktlinje.

Egentlig en ironisk situasjon da Delta er de første til å kreve beskyttelse mot utenlandsk konkurranse ..

http://viewfromthewing.boardingarea...t-cseries-jets-without-paying-massive-tariff/
 
CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Nå tror jeg dette er en stykke unna "done deal", men samtidig er det litt fornøyelig å se at Boeing her trolig pisser seg selv solid på leggen.
Blir jo vanskelig legge toll og importavgifter på et fly eventuelt laget i USA, spesielt med amerikanske deler

Litt interessant dog, da det i første øyekast kan være vanskelig se hva Airbus oppnår her, men de ender jo faktisk opp med en modell i en klasse de i liten grad er i idag. Som 737-700/-7MAX, så selger jo knapt nok A319 med eller uten NEO heller.
 
Last edited:
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

https://twitter.com/Boeing/status/920090106521903104

Boeing var rask på banen:

DMTRAkVVoAA3Oyj.jpg


Og en eller annen høyt oppe i systemet var også rask på twitter-labben:
https://twitter.com/pmusser/status/920083802185256960

If @Airbus and @Bombardier think this deal will get them around the rules....#thinkagain
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Da skal det bli interessant å se hva som skjer med CS500-planene, den vil kanskje erstatte A319 på sikt?
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Da skal det bli interessant å se hva som skjer med CS500-planene, den vil kanskje erstatte A319 på sikt?



Tja, si det, men størrelsesmessig er jo CS300 ganske lik A319 i det fleste praktiske betydning. Maks passasjerer er jo faktisk høyere for CS'n her
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Dette øker vel sjansen for C-series havner hos SAS fra 0% til et *litt* høyere tall.

Airbus kan tilby en interresant pakke ned CS300/A320/A321LR.
 
Re: CSeries, skal det snart løsne for Bombardier? - Statustråd

Skjønner ikke helt hvorfor folk konstant går å snakker om CS500. C-series har jo hele tiden hatt problemer. Først var det forsinkelser hos fabrikant, så var det forsinkelser hos motorprodusent. Så kom det for en dag at man ikke hadde penger og det som var mulig å pantsette eller selge ble gjort. Så kom Amerikanske myndigheter med straffetoll, og nå sist har man solgt majoriteten av programmet til Airbus.

Glem CS500, det er våt drøm. Hvis man ikke klarer å få levert nok fly til å tjene penger, kan man ikke utvikle programmet.
 
Back
Top