AirAsia - hvordan skal de reddes

Revisor melder nå at egenkapitalen i praksis er negativ, så her trengs det nok friske midler, da den allerede før korona var tapt

https://www.bbc.com/news/business-53331387

The future of Asia's biggest budget airline, AirAsia, is in “significant doubt”, auditor Ernst & Young has said.

It said AirAsia’s current liabilities already exceeded its current assets by 1.84bn ringgit ($430m; £340m) at the end of 2019, before the start of the pandemic.
 
AirAsia legger ned deres selskap i Japan: AirAsia Japan.

Dette er også andre gang de legger ned i Japan. Dessuten med bare 3 fly der, så var det ikke deres viktigste marked

https://www.flightglobal.com/strategy/airasia-group-confirms-airasia-japan-closure/140462.article

“The company wishes to announce that it has today been notified of the decision taken by the board of directors of AirAsia Japan to cease its operations with immediate effect,” AirAsia Group says today in a Bursa Malaysia disclosure.
 
Det stilles også spørsmålstegn om deres deleide langsdistanse selskap: AirAsiaX vil overleve

https://www.flightglobal.com/malaysian-brokerage-issues-dire-warning-about-airasia-x/139592.article

AirAsiaX har nå foreslått en gjeldssanering overfor sine kreditorer. Kassa er såpass tom er forslaget går ut på at de kun betaler 0,5% av det de skylder

I tillegg så avbestiller 78 A330-900 og 30 A321LR fra Airbus. Samt eksistrerende leasingavtaler må bli vesentlig billigere

https://www.theedgemarkets.com/arti...-05-us81-billion-debt-owed-creditors-document

KUALA LUMPUR (Oct 18): AirAsia X Bhd (AAX) is proposing to pay just 0.5% of debt owed to each of its creditors and to terminate all existing contracts so that it can restructure RM33.65 billion (US$8.1 billion) of liabilities, a document seen by Reuters shows.
 
AirAsiaX har nå foreslått en gjeldssanering overfor sine kreditorer. Kassa er såpass tom er forslaget går ut på at de kun betaler 0,5% av det de skylder

I tillegg så avbestiller 78 A330-900 og 30 A321LR fra Airbus. Samt eksistrerende leasingavtaler må bli vesentlig billigere

https://www.theedgemarkets.com/arti...-05-us81-billion-debt-owed-creditors-document

Dette er jo egentlig helt sensasjonelt og sier litt om finansmarkedet idag. Det vil nok bli noen etterdønninger i årene fremover.
 

Men de trenger tydeligvis litt hjelp av retten, så har gått inn i konkursbeskyttelse

https://www.ch-aviation.com/portal/...-x-enters-bankruptcy-protection-continues-ops

Thai AirAsia X (XJ, Bangkok Suvarnabhumi) filed for bankruptcy protection on May 17, 2022, but vowed to continue operations and restart services to Japan and South Korea as planned in June 2022
 
Thai AirAsiaX har fått sin rekonstruksjonsplan endelig godkjent i retten. Så nå er planen å vokse igjen

"Passende" at de nå da overtar en maskin som Thai Airways dumpet nylig

Airbus A330 -343 1090 HS- Thai AirAsia air-test at MLA 12jun 24 after paint, VP-reg prior delivery ex VP-CRX/HS-TEU
 
AirAsia er i fred med å hente mere penger, blant annet fra Saudi Arabia. Som tilgjeld ser for seg en mulighet til å få tak i deler av AirAsias flybestillinger, som kan overføres til blant annet Riyadh Air.

https://www.ch-aviation.com/news/151277-saudi-arabia-eyes-stake-in-airasia-in-cash-for-planes-deal

Public Investment Fund (PIF), Saudi Arabia's sovereign wealth fund, is preparing to invest approximately USD100 million in AirAsia (AK, Kuala Lumpur International), according to a Bloomberg News report. The low-cost carrier is trying to raise around about MYR1 billion ringgit (USD226 million), and the Saudi investment would cover 44% of that sum.
 
Back
Top