AirAsia A320 mistet kontakt (QZ8501, 28/12-14)

Det vil jo være en del data, men samtidig spørs det jo hvor mye "detaljer" som er viktig.
Som alt annet vil jeg vil tro det heller er et kostnadsspørsmål fremfor teknologi..
De fleste fly flyr jo 10-12 timer daglig i 20 år uten at noe som helst skjer - det er vanskelig forsvare en slik downlink-kostnad. Da må man veie kostnaden i forhold til å eventuelt kunne forhindre ulykkene.

På AF447 så fikk jo Airbus feildata feedet direkte fra flyet.., men da i svært forkortet form om jeg husker riktig.
 
Man kunne forsåvidt hatt et complex event processing system ombord, som først begynner å streame data når noe er unormalt utifra gitte eller maskinlærte kriterier. Jeg skulle ikke tro det burde være så vanskelig å få til.
 
Det er jo ikkje skikkeleg satellittdekning alle stader, og verst er det vel gjerne over område med minst folk. Så det er ikkje sikkert at det er noko særleg link tilgjengelig heller. Inmarsat blir vel brukt litt, men det er sikkert dyrt til kontinuerlig bruk. Det som burde vore utbygd er ADS-B over satellitt. Det blir jobba med det, men global dekning ligg nok litt fram i tid.
 
Litt OT men ser via Twitter og VG live at AirAsia har hatt et fly av rullebanen i Kalibo i dag, med sklier utløst for evakuering. Ingen skadd, ukjent hvordan det gikk med flyet.
Ingen gode dager for AirAsia dette.
 
Ser ut til at Indonesia AirAsia legger ned ruta...
Indonesia AirAsia is suspending Surabaya – Singapore service, effective 04JAN15. The airline operated last flight on Friday 02JAN15, according to its flight status information, while reservation for travel on/after 04JAN15 is no longer available on its website.

Previously planned schedule:

QZ678 SUB0520 – 0830SIN 320 x246
QZ679 SIN1410 – 1520SUB 320 x246
http://airlineroute.net/2015/01/02/qz-subsin-jan15/
 
Ser ut som ruten delvis ble operert uten de nødvendige tillatelser og at Indonesiske myndigheter truet med og undra lisensen

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/tror-airasia-flyet-fikk-is-i-motoren/a/23367285/
Det indonesiske transportdepartementet opplyser nå at AirAsia ikke hadde tillatelse til å trafikkere strekningen Surabaya– Singapore på søndager, og at lavprisselskapet heller ikke har søkt om å få gjøre det.

– Selskapet har kun tillatelse til å fly strekningen på mandager, tirsdager, torsdager og lørdager, opplyser en talsmann for transportdepartementet til avisa Wall Street Journal.

Indonesiske luftartsmyndigheter har nå gitt AirAsia et midlertidig forbud mot å fly denne ruten. Samtidig varsler de at flyselskapet nå skal etterforskes. Myndighetene vurderer også å trekke alle AirAsias lisenser i Indonesia inn til videre.
 
En pervers måte å håndtere dette på i ettertid for å redde eget skinn.

At Air Asia i lang tid hsr fløyet utenfor regulerte dager, viser jo med all tydelighet hvor lite kontroll Indonesiske luftfartsmyndigheter har.
Det blir da bare patetisk å heve fingeren i ettertid!
Et patetisk forsøk på å legge ansvaret på Air Asia.
Forøvrig også et bevis på hvor korrupt tildeling av slots er i Indonesia.
Det har ingen annen formål enn byrokrati å kun tillate flighter på spesifike dager.
 
En annen ting i forhold til myndighetene og fokuset her er jo at det blir veldig urelevant forhold til ulykken.

Veldig spesielt fokus synes jeg.
 
En pervers måte å håndtere dette på i ettertid for å redde eget skinn.

At Air Asia i lang tid hsr fløyet utenfor regulerte dager, viser jo med all tydelighet hvor lite kontroll Indonesiske luftfartsmyndigheter har.
Det blir da bare patetisk å heve fingeren i ettertid!
Et patetisk forsøk på å legge ansvaret på Air Asia.
Forøvrig også et bevis på hvor korrupt tildeling av slots er i Indonesia.
Det har ingen annen formål enn byrokrati å kun tillate flighter på spesifike dager.

Du verden for en utblåsning ! Det er greit at du ikke har tid eller vilje til å sette deg inn i de rimelig kompliserte detaljene, men da burde man være ærlig nok til ikke å trekke slike bombastiske konklusjoner ?

Air Asia er faktisk veldig ryddige i forhold til de gjeldene reglene og rettighetene, og har latt være å starte flygninger når rettighetene ikke var på plass, det gjelder også Air Asia Indonesia.

Dette var en rute mellom 2 land - Indonesia og Singapore og begge er like ansvarlige for å følge opp rettighetene - men du overser Singapore totalt og dømmer på feil grunnlag Indonesia som korrupt (ikke det at Indonesia nok har korrupsjonsproblemer men det er de ikke alene om)

Air Asia hadde faktisk alle rettigheter og papirene i orden for flights mellom Indonesia og Singapore på søndager frem til midten av Desember, Air Asia ønsket selv en rute tilpassing hvor de ikke opererte på søndager (og som alle som har brukt mer en 2 minutter på Yahoo (ikke engang har forsøkt Google) er klar over at Rute Reglementet er langt mer kompleks enn "ingen annen formål enn byrokrati (din feilstavning)" det finnes faktisk en mengde svært gode grunner til at ruter begrenses til enkelte uke dager. Du skal ikke lenger enn til Geneva og lørdager før du møter nøyaktig de samme begrensningene (men Sveits er vel også et gjennomkorrupt land ? ;) )

Bare det faktum at Air Asia maskinen selv etter 40 minutters flygning ennå ikke fikk adgang til det planlagte Flight Level 38,000) indikerer at dette var et svært travelt luftrom og at andre årsaker enn Korrupsjon kunne være tilfelle
 
Du verden for en utblåsning ! Det er greit at du ikke har tid eller vilje til å sette deg inn i de rimelig kompliserte detaljene, men da burde man være ærlig nok til ikke å trekke slike bombastiske konklusjoner ?

Air Asia er faktisk veldig ryddige i forhold til de gjeldene reglene og rettighetene, og har latt være å starte flygninger når rettighetene ikke var på plass, det gjelder også Air Asia Indonesia.

Dette var en rute mellom 2 land - Indonesia og Singapore og begge er like ansvarlige for å følge opp rettighetene - men du overser Singapore totalt og dømmer på feil grunnlag Indonesia som korrupt (ikke det at Indonesia nok har korrupsjonsproblemer men det er de ikke alene om)

Air Asia hadde faktisk alle rettigheter og papirene i orden for flights mellom Indonesia og Singapore på søndager frem til midten av Desember, Air Asia ønsket selv en rute tilpassing hvor de ikke opererte på søndager (og som alle som har brukt mer en 2 minutter på Yahoo (ikke engang har forsøkt Google) er klar over at Rute Reglementet er langt mer kompleks enn "ingen annen formål enn byrokrati (din feilstavning)" det finnes faktisk en mengde svært gode grunner til at ruter begrenses til enkelte uke dager. Du skal ikke lenger enn til Geneva og lørdager før du møter nøyaktig de samme begrensningene (men Sveits er vel også et gjennomkorrupt land ? ;) )

Bare det faktum at Air Asia maskinen selv etter 40 minutters flygning ennå ikke fikk adgang til det planlagte Flight Level 38,000) indikerer at dette var et svært travelt luftrom og at andre årsaker enn Korrupsjon kunne være tilfelle

Jøss, oppfordringen om å gjøre litt Research gjelder altså ikke begge veier?

Å dra paralleller til GVA airport slots situasjon på lørdager til tildelingen av trafikkrettigheter mellom Indonesia og Singapore blir vel litt søkt, da GVA av naturlige årsaker har sprengt kapasitet, imens sistnevnte mangler en open skies avtale uten begrensninger i antall pax mellom Indonesia og Singapore. Kirkenes har også store slots begrensinger uten at det gjør det relevant til denne saken. Begrensninger i slots som ikke baserer seg på faktiske kapasitetsbegrensninger, er etter min mening byråkratisk motivert.

En påstått påstand om at Air Asia ikke er et seriøst selskap eller at Sveits er korrupt forstår jeg ikke helt hvor du får fra, så det lar jeg være å besvare.

I få andre land ville et selskap som ikke har slots, fått lov til å ta av fra en flyplass. I dette tilfelle har Indonesiske myndigheter ikke klart å stoppe et selskap som ikke har rettigheter til å fly. I denne hendelsen en flause som blottlegger Indonesiske luftfartsmyndigheter. Måten de håndterer dette på ved å forsøke å legge ansvaret over på Air Asia, er så usmakelig og perverst at det etter min mening med all tydelighet viser hvor pinlig berørte de er!
 
Når det gjelder uværet, så snakkes det ofte mye om hvor lite fly lar seg påvirke av dårlig vær. Har flere ganger opplevd at flyet jeg sitter i har endret kurs, høyde etc. på grunn av høye tordenskyer. I hvor stor grad kan å fly gjennom uvær i høyden påvirke flyene? Og til dere som er piloter; er det slik at dere alltid prøver å unngå uværet, eller noen ganger tenker at det går greit å fly gjennom?
 
Bare det faktum at Air Asia maskinen selv etter 40 minutters flygning ennå ikke fikk adgang til det planlagte Flight Level 38,000) indikerer at dette var et svært travelt luftrom og at andre årsaker enn Korrupsjon kunne være tilfelle

FL 38,000 ?
 
Når det gjelder uværet, så snakkes det ofte mye om hvor lite fly lar seg påvirke av dårlig vær. Har flere ganger opplevd at flyet jeg sitter i har endret kurs, høyde etc. på grunn av høye tordenskyer. I hvor stor grad kan å fly gjennom uvær i høyden påvirke flyene? Og til dere som er piloter; er det slik at dere alltid prøver å unngå uværet, eller noen ganger tenker at det går greit å fly gjennom?

Et skip som seiler på havet tåler mye, men det er begrenset hvor mye bølger den tåler også...samme med fly. Tordenskyer er ikke noe å spøke med og flyr en gjennom de kraftigste CBer som finnes så er det stor sansynlighet for at en ikke kommer ut i en bit!
 
Back
Top