Air Leap til ARN

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Så var det tid for den mye omtalte testen an Air Leap sin ukentlige avgang mellom OSL og ARN, så ble til gjennom er initiativ gjennom Flypodden. Billett ble kjøpt til 469 eller noe sånt i god tid og valgte billigst mulig. Dessverre gjorde sykdom og andre plikter gjorde at oss planlagte 6 ble til 4 personer på avreisedagen. Air Leap tilbyr innsjekk på nett, men med free seating, er det jo ikke akkurat noe hast med å sjekke inn, slik at dette ble for min del gjort på nett på formiddagen på avreisedagen.

Med debut på både Air Leap og Saab 340, var dette noe jeg gledet med til, og etter et par øl med jobben ble det Vy, som fraktet meg og en medforumist opp til OSL. Fullt tog fra OSL, men etter jeg kommenterte ovenfor noen bertelurer på vei til Lillestrøm at kanskje ikke baggen trengte egne seter, ble det sitteplass til meg også. Uansett ingen krise da 1/3 av toget gikk av på Lillestrøm, så ble god plass etter det

a39348b481525e7be4d5168f3f445240.jpg


På OSL bar det rett opp trappen fra toget og tok ikke mange minuttene før vi var gjennom security og kunne møte en tredje medforumist på Fjøla, hvor både middag og noen øl ble inntatt.

Endel logojets i dag, både denne og en A321 fra Turkish blant annet
ad8ce55d07fa6a168033ab37d8f73f25.jpg


Etterhvert kom også den siste med-poddisten og etter det igjen var det tid for boarding fra E6, eller hvilken av Schengen bussgatene det nå var igjen. I tillegg til oss fire, var det også to andre passasjerer på bussen. En asiat som virket ganske lost, og en litt eldre dame som hadde «bare kjøpt en billett på nett da husk skulle til Stockholm», men som ble svært overrasket da Saaben dukket opp. Men hun tok det med et smil

Var SE-LJT som skulle ta oss til ARN. En 28,5 år gammel maskin levert Crossair i 1991, og har vær innom både Nextjet, City Air, Dauair og Avitrans/Vildanden siden den gang

Saaben hadde kommet fra OLA, så etter en busstur til propellbrakka på innenriks kunne vi både gå ombord og ta forskjellige bilder foran flyet

5ea76326724457e28802e22b1f1c52b6.jpg


4f4f593b1561ba5fb9d1bd9100f29e35.jpg


3825f2e254d93f36e53f860724c3169a.jpg


Free seating, men på grunn av vekt og balanse, ble vi alle henvist til de bakre gemakker i flyet. 11 rader av 1-2 konfigurasjon gir 33 seter og fant min plass på nest bakerste to-seter
aaa76cb0110a3cc681317df0e8635a0b.jpg


Døren ble smelt igjen og over 5 minutter før rutetid ble motorene startet opp og vi kunne takse mot rullebanen.

Ikke overraskende lurte flyvertinnen på hva slags galninger vi var, så hun lo stort sett hele turen

4414742a9a9eadd66d12d89237d120f8.jpg


Ikke danseplass, men har opplevd langt verre
e24547e999764d45f4209695a03fa883.jpg


Saaben kan jo ikke beskrives som spesielt stille, men vi kom oss opp i luften og kunne sette kursen mot ARN
4949e510efd42d8f6be38bd8b0a6f086.jpg


Serveringen bestod av kaffe eller te, vann og en sjokoladebit
54c3be68295cef9df48f5facb7d144ef.jpg


Toalettet helt bakerst var forresten av typen man «kler på seg»
b559aaf467dd0bbd2641b9bf8399eb53.jpg


3490921c2180b73ca20638dc80107b15.jpg


Må innrømme jeg ikke helt så på klokka, men tror vi landet på ARN litt før rutetid. Før vi parkerte bortenfor cargorampem og bussen stod klar for å hente oss og kjøre oss til terminal 2. Et sted på ARN jeg aldri hadde vært før.

Saaben er kanskje ikke den mest behagelige måten å komme seg til ARN på. Men er litt spesielt og intimt, og var for meg en fin mulighet for å få testet ut Saab 340. Og selv om flyet flyr saktere enn konkurrentene og man vel nærmest er garantert bussgate. Så henter en utrolig effektiv og rask boarding og debording igjen det meste av den tapte tiden. Selv med noen apekatter som må ta bildet foran flyet

Så er man nerd, kan det anbefales testes ut
 
Takk for fin rapport! Selv om denne avgangen helt sikkert vil bli testet av flere (bevisste) flynerder, kommer det nok til å bli noen som også ubevisst bestiller billett gjennom Kayak, Momondo og slike sider og deretter får seg en real overraskelse. Men det blir nok ikke så høy kabinfaktor akkurat - vil tro deres rundreise til Arlanda i helgene uansett dekkes økonomisk gjennom subsidieringen av Ørland-ruten, slik at de ikke taper på dette. Muligens var Air Norway/North Flying sin Aalborg-rute, som jo var samme helgeopplegg, mer ettertraktet enn denne Stockholm-ruten siden det var en direkterute uten samme konkurransesituasjon som Stockholm.
 
Flyvertinnen sa vel at turen til Arlanda egentlig bare er en ferry for å bytte crew og muligens rotere fly, da det svenske crewet bor i Norge hele uken de flyr til og fra Ørland. Så i stedet for å fly et fullt bemannet tomt fly så kunne man like greit selge noen billetter også
 
Flyvertinnen sa vel at turen til Arlanda egentlig bare er en ferry for å bytte crew og muligens rotere fly, da det svenske crewet bor i Norge hele uken de flyr til og fra Ørland. Så i stedet for å fly et fullt bemannet tomt fly så kunne man like greit selge noen billetter også



Jepp, så deres marginalkost er jo det som det koster å få passasjerene til og fra flyet, samt en kaffekopp og sjokoladebit
 
Takk for rapport, jeg var på Arlanda idag og så Air Leaps retur til OSL på tavlen. Serveringen er jo det mest generøse man får inkludert i prisen på økonomi på ruten


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top