Air Iceland/Icelandair med Q400

Someone

Moderator
Medlem
Icelandair planlegger og bytte ut to 757 med 767-300, blant annet pga høy kabinfaktor og for og kunne vokse på ruter med slot begrensninger. Flyene er planlagt inn fra neste år.
I tillegg vil de bytte ut deres fem Fokker-50 med tre Q400

http://m.atwonline.com/airframes/icelandair-take-two-boeing-767s-three-bombardier-q400s
Icelandair is breaking with tradition, adding its first two Boeing 767s to its formerly all-757 fleet, and switching five aging Air Iceland Fokker 50s for three Bombardier Q400s.
 
Bjarki said:
Air Iceland (NY), a subsidiary of Icelandair Group, has purchased three Bombardier Dash Q400 turboprops that are to be delivered in July and August. Air Iceland already had two Q200 in its fleet. The Q400s will be replacing five Fokker F50 which will mark the end of decades long operation of Fokker planes on domestic routes in Iceland. The new Q400 will at least be used for the domestic routes RKV-AEY and RKV-EGS and potentially also for flights to Greenland, the Faroes or even western Norway. The Q400 has 78 seats vs 50 seats on the F50 and flies higher and faster than the Fokker so it will be interesting to see how it affects the operations of Air Iceland.
news_2255070915.jpg

A Q400 in the livery of Air Iceland. Credit to alltumflug.is
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=125550554&postcount=86
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Fløy BGO-KEF med Q400 (WF charter) en gang. Ikke noe problem rekkeviddemessig, men tok en middels evighet pga. motvind.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Forøvrig er det første Q400 flyet snart malt i Air Iceland's farger...
Dash 8 -402 4033 TF-FXI Flugfélag Islands - Air Iceland delivery 14-15aug15 SSH-ATH-NWI, P2-reg for paint ex P2-PXQ
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Det er gamle LN-RDM

Air Niugini har ''i dag'' tre stk Q400 som har vært innom SAS, det er LN-RDM, OY-KCE/LN-RDT og SE-LRG/LN-RDG... så om det er disse tre som skal til Air Iceland kan jo være, men da stemmer jo ikke gjennomsnittsalderen på de tre Q400'ene som NY skulle ha...den skulle jo ligge på ca. 16 år, mens de tre som er hos Air Niugini ligge på ca. 14,8-9 år.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Air Niugini har ''i dag'' tre stk Q400 som har vært innom SAS, det er LN-RDM, OY-KCE/LN-RDT og SE-LRG/LN-RDG... så om det er disse tre som skal til Air Iceland kan jo være, men da stemmer jo ikke gjennomsnittsalderen på de tre Q400'ene som NY skulle ha...den skulle jo ligge på ca. 16 år, mens de tre som er hos Air Niugini ligge på ca. 14,8-9 år.
Fløy med en av ex-SAS maskinene under en rundtur på Papua Ny-Guinea i fjor vår. Maskinen var rimelig sliten, og virker å få mye juling under bruk på landets mange grusbaner. Interiøret var som da SAS hadde dem, med brune vegger og blå skinnstoler - nå riktignok fulle av hull. Så vil tro det er en smule risky om det er disse maskinene det er snakk om å bruke.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Air Niugini har ''i dag'' tre stk Q400 som har vært innom SAS, det er LN-RDM, OY-KCE/LN-RDT og SE-LRG/LN-RDG... så om det er disse tre som skal til Air Iceland kan jo være, men da stemmer jo ikke gjennomsnittsalderen på de tre Q400'ene som NY skulle ha...den skulle jo ligge på ca. 16 år, mens de tre som er hos Air Niugini ligge på ca. 14,8-9 år.
Er det mulig med 16 år I snitt? Er ikke de eldste fra 2000?
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Er det mulig med 16 år I snitt? Er ikke de eldste fra 2000?

Selv slet jeg med å få til 16 i snitt på tre stk, da de aller fleste på markedet er fra etter 2000, men det er en del fly som er ''ledige'' bygd tidlig i l/n for Q400.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Til KEF, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe særlig connections mulig. Jeg ser ikke for meg det helt store markedet mellom Aberdeen og Akureyri ;)

Seff, men Air Iceland har vel til nå kun operert ut av Reykjavik.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Blir det fra KEF ligger det jo i kortene at det kommer et skred av nye Q400 ruter eller endringer i eksisterende program.
Kanskje vi ser daglige direkteruter til TRD, SVG og BGO med proppen?
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Kanskje vi ser daglige direkteruter til TRD, SVG og BGO med proppen?

Den er på kanten ... max range er iflg fabrikanten ca 2000km .. de norske flyplasene er 1495-1635km .. med fratrekk for vær og alternates, kan det bli veldig tight.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Da er P2-PXQ/TF-FXI sin søster i Air Niugini P2-PXP/TF-FXA på plass i NWI for lakkering, så da skal vi ikke se bort ifra at den siste av de tre som skal til Air Iceland også kommer fra Air Niugini og er en av de tre som har fløyet i SAS tidligere...
Dash 8 -402 4022 P2-PXP Air Niugini ferried 24-25aug15 AZI-LXR-SPU-NWI, for paint, for Flugfélag Islands as TF-JXA ex C-GKZV
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Da er P2-PXQ/TF-FXI sin søster i Air Niugini P2-PXP/TF-FXA på plass i NWI for lakkering, så da skal vi ikke se bort ifra at den siste av de tre som skal til Air Iceland også kommer fra Air Niugini og er en av de tre som har fløyet i SAS tidligere...

Ex-LN-RGD

Også denne har hatt et tur innom FlyBe også
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Dash 8 -402 4022 TF-FXA Flugfélag Islands - Air Iceland ferried 19oct15 NWI-EXT for heavy mx prior paint ex P2-PXP
Dash 8 -402 4033 TF-FXI Flugfélag Islands - Air Iceland ferried 20oct15 NWI-EXT for heavy mx prior paint ex P2-PXQ

Da blir det tydeligvis en stund til at vi får se de i NY/FI-livery...TF-FXB kommer nok snart til EXT den også.
 
Back
Top