Icelandair med B767

Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

19155035125_555eca9c48_h.jpg

Foto: Malcolm Nason
B767-319ER VQ-BVD ICELANDAIR basic colours
Landing back at Shannon 25/6/15 after a test flight prior to delivery to Icelandair.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Da ser det ut som første 767 nå er levert FI og fløyet til KEF

Boeing 767 -319 30586 808 TF-ISN Icelandair delivery 06aug15 SNN-KEF, basic cs ex VQ-BVD

Litt blandet fortid for denne 15 år gamle maskinen. Opprinnelevert levert til Air New Zealand leaset fra ILFC i 2000. Der var den frem til 2007. Så gikk den til Flyglobespan frem til 2010, og gjorde gjesteopptredener for blant annet Air India, Air Calin, Santa Barbara Airlines og Nas air, men den var der. 2010 ser det ut som GECAS kjøpte maskinen fra ILFC og leaset den ut Kenya Airways hvor den fløy frem til sommeren 2014, og det siste året har den vært lagret etter en planlagt avtale med russiske Nordwind Airlines tydeligvis gikk i vasken
 
Last edited:
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Da ser det ut som første 767 nå er levert FI og fløyet til KEF



Litt blandet fortid for denne 15 år gamle maskinen. Opprinnelevert levert til Air New Zealand leaset fra ILFC i 2000. Der var den frem til 2007. Så gikk den til Flyglobespan frem til 2010, og gjorde gjesteopptredener for blant annet Air India, Air Calin, Santa Barbara Airlines og Nas air, men den var der. 2010 ser det ut som GECAS kjøpte maskinen fra ILFC og leaset den ut Kenya Airways hvor den fløy frem til sommeren 2014, og det siste året har den vært lagret etter en planlagt avtale med russiske Nordwind Airlines tydeligvis gikk i vasken

Litt på siden, men har ikke SBA hatt tradisjon for å utveksle maskiner med Icelandair? Mener å ha lest og sett både 763 & 752 i Hybrid/Icelandair livery fly for SBA.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Har hatt inntrykk av at SBA har operert flere 757/767-maskiner leiet fra/eiet av Loftleidir Icelandic, som er, eller har vært, leasingarmen til Icelandair. Det samme har Air Niugini fra Papua Ny Guinea.

Beste hilsen Espen
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Det er korrekt, og forholdet Icelandair/Loftleidir var vel også ganske flytende og jeg tror ikke Loftleidir eksisterer lenger. Loftleifir hadde ifølge flåtelisten jeg så kun 1 767, og det var den samme som Icelandair brukte til San Fransisco en periode ...
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Ser ut som planen med 767ene neste sommer er og utnytte en maskin på LHR-KEF-JFK, mens den andre vil på starten og slutten av sommersesongen gå AMS-KEF-BOS, mens den fra slutten av mai til september vil veksle mellom AMS-KEF-YYZ og AMS-KEF-MSP

http://airlineroute.net/2015/09/07/fi-767-s16update2/
eff 15APR16 Reykjavik – London Heathrow FI450/451 1 daily (1 flight also scheduled on 01APR16)
eff 15APR16 Reykjavik – New York JFK FI615/614 1 daily
eff 02MAY16 Reykjavik – Amsterdam FI500/501 1 daily
eff 02MAY16 Reykjavik – Boston FI631/630 1 daily (until 21MAY16, and from 08SEP16)
eff 22MAY16 Reykjavik – Toronto FI603/602 3 weekly (Day 237; until 07SEP16)
eff 23MAY16 Reykjavik – Minneapolis FI657/656 4 weekly (Day x237; until 05SEP16)
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

TF-ISN er nå i ett hybrid skjema med Icelandair farger og Saudia Airlines logoer


(Fotokreditt : Jeroen De Bruijn)
 

Attachments

  • FB_IMG_1442206255405.jpg
    FB_IMG_1442206255405.jpg
    22.7 KB · Views: 2,975
Last edited:
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Da dukket plutselig EI-UNC opp på MAN i Icelandairfarger. Ex-Transaero og opprinnelig Air New Zealand -319ER ZK-NCN, c/n 29388 l/n 785:

EIUNC.jpg
 
Last edited by a moderator:
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Skal man stole på Skyliner så ser det ut som Icelandair benytter seg av krisen i Russland til og øke 757 flåten, ved og overta to 757ere fra Krasair

Boeing 757 -256 26247 860 EI-DUA I-Fly ferried 30sep15 VKO-KEF on delivery to Icelandair (+ 26249/881 EI-DUD)

Tidligere Iberia fly, fra 1999 og dermed 16 år gamle, hvilket er relativt ungt for og være en 757
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Skal man stole på Skyliner så ser det ut som Icelandair benytter seg av krisen i Russland til og øke 757 flåten, ved og overta to 757ere fra Krasair

Tidligere Iberia fly, fra 1999 og dermed 16 år gamle, hvilket er relativt ungt for og være en 757

Leste for noen dager siden at de også muligens skulle hente noen B757 fra UTair, mens WOW Air skal hente to stk A321SL fra UTair, og har fått tilbud om flere. Så ja, det er fint for Islandske selskaper når det er krise i øst ... Så får vi se om sirkuset på naboøya Grønnland greier å skaffe seg noen SSJ100 i løpet av det neste halve året :D
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Icelandair har oppdatert planene for hvor 767 blir satt inn. Samtidig er første flytur utsatt til 1. mai.

http://airlineroute.net/2016/01/27/fi-767-s16update3/
eff 01MAY16 Reykjavik – London Heathrow FI450/451 1 daily (Previously eff 15APR16)
eff 01MAY16 Reykjavik – New York JFK FI615/614 1 daily (prev. eff 15APR16)
eff 15MAY16 Reykjavik – Amsterdam FI500/501 1 daily (prev. eff 02MAY16)
eff 15MAY16 Reykjavik – Boston FI631/630 1 daily (prev. eff 02MAY16; Except 22MAY16 – 07SEP16)
eff 22MAY16 Reykjavik – Toronto FI603/602 3 weekly (Day 237; until 01JUN16, instead of 07SEP16)
eff 23MAY16 Reykjavik – Minneapolis FI657/656 4 weekly (Day x237), 3 weekly (Day 246) from 04JUN16 to 06SEP16
eff 03JUN16 Reykjavik – Chicago 4 weekly (until 07SEP16, new addition to 767 network since last report in Sep 2015)

Following European service will also receive 767 operation on selected flights:
13JUN16 / 15JUN16 Reykjavik – Geneva
23JUN16 Reykjavik – Paris CDG FI542/543
18SEP16 / 21SEP16 Reykjavik – Frankfurt FI520/521
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Icelandair har sendt ut en eierskapsmelding der de forteller at de har kjøpt ytterligere to stk B767-300... Disse vil komme til Icelandair i sommer, men vil ikke være klare før i starten av 2017, da etter lakering og en betydelig ombygging av cabinen.

Om jeg skal gjette så kommer disse fra Transaero....
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Jeg blir ikke overrasket om vi etterhvert ser flere enn disse fire 767ene hos Icelandair. De har jo vokst bra i det siste ved og anskaffe billige 757ere etterhvert som det har blitt et ganske upopulært fly, og bør være fullt mulig og gjøre det samme med 767 fremover
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Icelandair har i hvert puttet det på den som er i drift nå, så det er vel ting som tyder på at de gjør det, ja.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Får disse 767'ene winglets?

Espen

Det kommer nok an på hvor lenge de går utifra å bruke de og hvor lange sektorer de typisk vil fly. Hos oss gjorde man den erfaringen at de betalte seg meget raskt og faktisk har bedre ytelser enn det man ble lovet. Men det er et større strukturelt inngrep som må gjøres på vingene for å kunne montere det. Varierer selvsagt også med fuelprisen hvor raskt man får tilbake for investeringen.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Icelandair har på den nå leverte TF-ISN montert WL, etter at den var ferdig på oppdrag hos Saudia og etter cabin-mod. Icelandair har vel vært ute å frontet at WL-fit var noe av det smarteste de hadde gjøre ... iallefall for deres ops.
 
Re: Icelandair med to 767 og tre Q400

Ser ut som Stockholm, København og Seattle alle får 767 operasjoner kommende vinter og vår på endel av avgangene

http://www.routesonline.com/news/38...celandair-plans-new-boeing-767-routes-in-w16/
Reykjavik Keflavik – Copenhagen 12NOV16 – 04MAY17 FI204/205 Day 67 (daily from 02FEB17)
Reykjavik Keflavik – Seattle 17FEB17 – 02MAY17 FI681/680 Day 135 (Day 246 from SEA)
Reykjavik Keflavik – Stockholm Arlanda 17FEB17 – 03MAY17 FI306/307 Day x246
 
Back
Top