Air France endrer på OSL

Re: Et lite spotter tips (OSL, 10/8)

Det skal ikke så mye til for at jeg dumper AF A319 framfor AF-regional med E190! Har ikke fløyet med sistnevnte, med fløy med AF Paris t/r i mai i år, og det hadde gjort seg med en kabin-forbedring! Men har hørt AF holder på å bytte ut interiøret, så de har vel hørt min tanke.

Har nå funnet ut at AF flyttet OSL til terminal 2G - et godt stykke unna resten av terminal 2! Det står bl.a. på den engelske wikipediaen. Connection må gjøres med buss. Dette ser jeg på som en nedtur, 2G ser ikke bra ut: http://a7.idata.over-blog.com/500x375/1/63/05/36/19102008127.jpg .

Dog ser jeg heller ikke noen for for pass-kontroll på CDG-T2G. http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/Resources/62c257f3-d7c3-4da2-a792-30765a9092ba-cdg2g.pdf? Kan det dermed være et håp for at Oslo-flyvingene likevel oppereres ved 2D som før, eller ved noen av de andre 2'ene, unntat G? AF regional flyr både fra 2E og 2G, så det kan jo være håp? Har noen info ang terminal?

Jeg vet at det er endel bag på AF i høytider... E190 egner seg vel ikke best?
Jeg vet at E17x-serien har vært ganske dårlig med romslighet når det gjelder
stappa fulle charterpax-look alike, og i tillegg litt post og frakt i tillegg.
Men det blir artig å se. Hold2 er vel størst på E190? er'n ikke det'a?

Re: Air France endrer på OSL

Definitivt bedre med 3x EMB195 enn 2x A32X for oss pax. Men at AF ikke ser marked for flere A32X-avganger overrasker egentlig ikke når de allerede flyr mange av ettermiddagsavgangene med A318.

Man trenger ikke gå gjennom passkontroll når man lander i Frankrike fra Norge, så skjønner ikke hva det har med saken å gjøre

Nei, nå glemte jeg det. Var mer opptatt av at OSL-flightene ikke burde flyttes over til 2G! :p

Og med dette er AF hjertelig velkommen til SVG også! ;) Hadde gjort seg med direkte SVG-CDG nå som DY sviker oss. :angry:

Men blir det noengang en realitet? Vi må jo tenke på at Air France og KLM er samme selskap, og en AF-rute fra SVG vil nok stjele fra KLM ruten, de gidder neppe konkurere med seg selv ;)

Når det gjelder Bag plass på en E 190 så er det faktisk ikke så galt. Hold 2 er størst ja, og med en normal bag størrelse er det plass til ca 55 bag i denne. Ca 50 bag i hold 3. Så med plass til 100 pax. og ca en bag pr pax er det mer en nok plass til bag. Men flyet egner seg dårlig til cargo... Veldig smalt.... Har jo bare 4 seter i bredden i cabin...

Men blir det noengang en realitet? Vi må jo tenke på at Air France og KLM er samme selskap, og en AF-rute fra SVG vil nok stjele fra KLM ruten, de gidder neppe konkurere med seg selv ;)

De konkurerer med seg selv mange andre plasser også. ;)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Paris tydeligvis er en "vanskelig" destinasjon fra OSL.
AF har kun 2 daglige avganger og DY har kuttet morgenavgangen og har nå kun en avgang til ORY, på et lite attraktivt tidspunkt.
Er ikke Paris en attraktiv by for nordmenn? CDG med sitt enorme rutetilbud burde da også være attraktivt for mange nordmenn?

Last edited:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Paris tydeligvis er en "vanskelig" destinasjon fra OSL.
AF har kun 2 daglige avganger og DY har kuttet fra 2 til 1.
Er ikke Paris en attraktiv by for nordmenn? CDG med sitt enorme rutetilbud burde da også være attraktivt for mange nordmenn?

En poeng kan jo være at endel prøver å unngå transfer på CDG, da den har opparbeidet seg et relativt dårlig rykte.

Ellers så er ikke tilbudet til Paris så dårlig synes jeg. Air France flyr nå 2 ganger daglig og øker til 3, SAS har 2 daglige og Norwegian 1. Så 5, snart 6 daglige, er ikke direkte dårlig

Itillegg flyr vel også Ryanair fra noen kornåkere utenfor Oslo til en kornåker utenfor Paris også?

Nå mangler det jo bare VDB-CDG med E135 :-), da hadde det blitt liv på den himmelske freds plass.

2,5 er vel mer nøyaktig, da den 3. avgangen ikke er daglig ;)

Itillegg til kun 1 daglig på lørdager

13. september øker SAS til tre daglige avganger alle dager, også søndager. Det blir fortsatt en avgang på lørdager. Videre skal det flys tre daglige avganger også i vinterprogrammet, mot to daglige i forrige vinterprogram.

De nye rutetidene til AF er iallefall bedre enn de gamle.
Men om E190 er en forbedring er jeg mer i tvil om.

Hvorfor skulle ikke 3 daglige med E90 være en forbedring fra 2 daglige med A318/319? E90 er et glimrende fly som passasjer, og jeg ville da tro at det var passasjerene som var viktigst oppi det hele?

Og skal en velge er jeg tilbøyelig til å påstå at Schiphol er en cirka 143 ganger bedre destinasjon enn CDG.

E90 er et glimrende fly som passasjer, og jeg ville da tro at det var passasjerene som var viktigst oppi det hele?

Jeg har reist endel med E90 og direkte ubehalgelig er det jo ikke, men det føles mye trangere enn Airbus. Jeg foretrekker så absolutt A318/19/20

Back