Air France endrer på OSL

Re: Air France endrer på OSL

Jeg har reist endel med E90 og direkte ubehalgelig er det jo ikke, men det føles mye trangere enn Airbus. Jeg foretrekker så absolutt A318/19/20
La gå, jeg er enig i at den større kabinen har en bedre komfort enn den mindre regionalkabinen, men E90 er likevel et meget bra alternativ sammenlignet med CRJ900. Hvis en får en ekstra daglig ut av det, så synes jeg at dette er positivt fra et passasjersynspunkt.

La gå, jeg er enig i at den større kabinen har en bedre komfort enn den mindre regionalkabinen, men E90 er likevel et meget bra alternativ sammenlignet med CRJ900. Hvis en får en ekstra daglig ut av det, så synes jeg at dette er positivt fra et passasjersynspunkt.

Ingen midtsete-garanti synes jeg også må være bra fra et passasjerperspektiv...

Re: Et lite spotter tips (OSL, 10/8)

Noen som har flydd med AF-regional før? Hva kan sies om dem?

Har flere turer med Regional i det siste, blant anna fem turer med Embraer ERJ 190LR fra Brest til Paris (2xF-HBLB, F-HBLD, HBLI, HBLJ) tidligere i år. Fast favoritt sete er 11D som aisle og nødutgang med god benplass. E190 er et glimrende fly å fly med, liker det svært godt. Regional har hyggelig crew as well. Servering på desse flightene var som regel softdrink/vann/brus/øl i tillegg til noko snacks, søt eller salt.

Når det gjelder Terminal 2G på CDG så er det en grei liten terminal ala en norsk flypass av ikkje den helt store størrelsen. Har vel vert på den terminalen ni ganger i år hittil og synest den er heilt kurrant.

AF/KLM har en liten selvbetjent lounge der, kode til døra får man ved innsjekk. Ellers er den en pub der med matservering, en liten butikk som også selger litt flymodeller. I tillegg til gratis internet i loungen, er det også "internet cafe" og trur det var et røykerom der også.

Gate kommer opp på en skjerm i den store hallen ca. 30 min før avgang, kor man beveger så til rett gate som er på bakkenivå før man entrer flyet.

For å komme seg til/fra Terminal 2G tar man buss som går til dei fleste andre T2 terminalene. Ved T2C stopper den kun på dagtid. Det står som alltid en buss klar når man kommer dit, og det er kort tid til neste kommer. Litt kongrelte å komme seg til T1 da man må ta buss først og så tog...

Jeg har reist endel med E90 og direkte ubehalgelig er det jo ikke, men det føles mye trangere enn Airbus. Jeg foretrekker så absolutt A318/19/20

Enig i det. E170/190 er uansett hvordan du vrir og vender paa det en regional jet. Mye bedre enn CRJ/ERJ, men fortsatt trangt, lavt under taket etc.

Jeg foretrekker mye heller 737 eller buss

Embraer er helt sikkert ett komfortabelt og fint og fly, men for oss på ramp er dette en nedtur :( Embraer er helt jævlig å laste pga det lave lasterommet. Dette betyr rett og slett enda mer vond rygg fremover :/

Re: Et lite spotter tips (OSL, 10/8)

Har flere turer med Regional i det siste, blant anna fem turer med Embraer ERJ 190LR fra Brest til Paris (2xF-HBLB, F-HBLD, HBLI, HBLJ) tidligere i år. Fast favoritt sete er 11D som aisle og nødutgang med god benplass. E190 er et glimrende fly å fly med, liker det svært godt. Regional har hyggelig crew as well. Servering på desse flightene var som regel softdrink/vann/brus/øl i tillegg til noko snacks, søt eller salt.

Når det gjelder Terminal 2G på CDG så er det en grei liten terminal ala en norsk flypass av ikkje den helt store størrelsen. Har vel vert på den terminalen ni ganger i år hittil og synest den er heilt kurrant.

AF/KLM har en liten selvbetjent lounge der, kode til døra får man ved innsjekk. Ellers er den en pub der med matservering, en liten butikk som også selger litt flymodeller. I tillegg til gratis internet i loungen, er det også "internet cafe" og trur det var et røykerom der også.

Gate kommer opp på en skjerm i den store hallen ca. 30 min før avgang, kor man beveger så til rett gate som er på bakkenivå før man entrer flyet.

For å komme seg til/fra Terminal 2G tar man buss som går til dei fleste andre T2 terminalene. Ved T2C stopper den kun på dagtid. Det står som alltid en buss klar når man kommer dit, og det er kort tid til neste kommer. Litt kongrelte å komme seg til T1 da man må ta buss først og så tog...

Ja, jeg har gode forhåpninger om sleve flightene og alt som har med dem å gjøre...
Men jeg håper, men tviler likevel, at AF/AF Regional fortsatt vil la Oslo-flyvningene gå via noen av 2-terminalene, bare ikke 2G! Drømmen ville jo vært 2F1, hvor også flyvningene til ARN går fra, men likevel.. heller 2D (slik det er pr idag) enn 2G!

Last edited:

En poeng kan jo være at endel prøver å unngå transfer på CDG, da den har opparbeidet seg et relativt dårlig rykte.

Jepp, og det er heller ikke uten grunn. Litt ironisk at flyselskapet med Europas daarligste flyplass som hub fusjonerte med flyselskapet som har Europas beste flyplass som hub :D

Jepp, og det er heller ikke uten grunn. Litt ironisk at flyselskapet med Europas daarligste flyplass som hub fusjonerte med flyselskapet som har Europas beste flyplass som hub :D

Air France fusjonerte aldri med Swiss :stir

CDG T2G bidrar hvertfall ikke mot det bedre... :(

Har passasjertallet tatt seg litt opp her, eller er det tekniske/flåte årsaker til at de i det siste har sendt endel Airbusser til OSL den siste tiden?

Paxtallene ligger på det samme, men leste en telex et sted at det er stuere som håndterer Regional i CDG som streiker.
Har også vært tech på noen E90er, som gjør at de sender Airbus istedet. Ikke meg i mot, siden AFR har nedjustert max-landing weight drastisk på E90ene for å slippe unna høye landingsavgifter.
Så når E90ene er fullbooka skjer det alt for ofte at vi er overloaded og må sette igjen pax. Det problemet har vi ikke på Airbus.

Morgenflighten i går med Regional E190 hadde kun et ledig sete i økonomi...mange foran også.... OT, meget hyggelig service... Har sagt tidligere at AF har snert... Nå fløy vi kun for å opprettholde 100k FB miles for annet år på rad..

Back