Air France endrer på OSL

Re: Air France endrer på OSL

Høres fornuftig ut, da et ankepunkt mot AF på OSL har vært relativt lav frekvens. E90 høres også ut som en fornuftig flytype.

Ellers er det et merkelig system på AF sine rutenummer. De to siste siffrene er det samme på alle OSL flightene og det er de først tallene som varierer, dvs AFxx74 .....fransk logikk antar jeg :FRA :drunk:

Har sett frem til denne - høyere frekvens har vel vært etterspurt., E90 tror jeg er helt i orden - tror faktisk den passer ruten godt. "Nye" 2375 (Skulle gjerne fått flightnummersystemet forklart jeg også!) går dog nokså sent - rekker den noe særlig av connections?

rekker den noe særlig av connections?

Realistisk eller teoretisk? :p

Med MCT på 1 time rekker man da:
Guangzhou
Djibouti
Santiago
Shanghai
Johannesburg
Rio
Buenos Aires
Hong Kong
Moskva
Sao Paulo
Singapore
Tokyo

....så det er da noen muligheter der ;)

1 steg framover, 2 tilbake eller noe slikt?
Dette minner jo veldig om opplegget som de hadde før sammenslåing med KLM. 3 ganger daglig og med mindre fly, den gang 735.

Det er hyggelig at AF ser grunnlag for aa gjenninnfoere en tredje avgang mellom OSL og CDG. Hvor mange passasjerer tar E-190?

LOT har og noen Embraer, fløy 170 fra Waw til Cph før jul, og må si at jeg likte den mye bedre en de nye CRJ flyene til Sas, god plass til både armer, hode og bein og du føler ikke at du sitter oppå sidepersonen :)

Ja LOT og FlyBE har Embraer, men tenkte på selskap som bruker de til og fra Norge. Av de er det vel bare Lufthansa, KLM, Air France (snart) og Finnair som opererer med Embraer.

Og City Airline da med de små jungeljetene.

Dersom de erstatter 2 daglige A320 med 3 Embraer så går vel faktisk antall tilgjengelige seter ned? Har dog inntrykk av at AF ofte kommer med A319 til OSL og ikke A320 som Boarding skriver.

Dersom de erstatter 2 daglige A320 med 3 Embraer så går vel faktisk antall tilgjengelige seter ned? Har dog inntrykk av at AF ofte kommer med A319 til OSL og ikke A320 som Boarding skriver.

A319/320 brukes best på ettermiddagsavgangen, mens A318 og av og til A319 på morgenavgangen.

En fordel med Embraerflyene er i tillegg at man er garantert sete ved midtgang eller vindu.

Re: Et lite spotter tips

Det kommer flere muligheter, da AF bytter flytype fra Airbus til E190 ved vinterprogrammets start.

AF bytter ikke bare flytype, de "legger ned" ruten CDG-OSL. Samtidig overtar AF-regional alle flyvninger. Og som spotter kan jeg ikke akkurat si at jeg må felle noe tårer! Så fra ?-dato blir alle flighter opperert med E190.

Last edited:
Re: Et lite spotter tips (OSL, 10/8)

... men de øker jo fra 2 til 3 daglige da!

Det er vel grunnen til at Embraer settes inn.... Det blir ny AF avgang til Paris rundt lunsjtid, og ettermiddagsavgangen forskyves til rundt kl. 18:00 fra Oslo.

Ja. Så med andre ord så er det ikke snakk om noe mer enn en formell overtakelse, bytte av flytype og en ekstra rundtur.

Noen som har flydd med AF-regional før? Hva kan sies om dem?

Bakgrunnen for at Air France Regional overtar etter Air France er jo mest sannsynlig kun for å gi Oslo et bedre tilbud med 3 daglige i stedet for 2. De vurderte det slik at dagens etterspørsel ikke gir grunnlag for 3 daglige med A320-familien og at Embraer E190 var et bedre egnet fly. Ergo måtte de endre selskap. Dersom etterspørselen øker vil det helt sikkert være mulig at Air France kommer tilbake, dersom ikke de da velger å øke til 4 daglige med Regional.

Og med dette er AF hjertelig velkommen til SVG også! ;) Hadde gjort seg med direkte SVG-CDG nå som DY sviker oss. :angry:

Har flugit Régional innan, ett riktigt bra bolag! Trevlig besättning och bra servering (iaf på flighten jag flög) Och E-190 är det plan som jag flugit med absolut bäst komfort! Så va glada :)

Back