Air Force One/ATC

ENTO

ScanFlyer Silver
Kan vi forvente å kunne følge AFO på flygradar.nu når den kommer /går fra ENGM ?

Leste tidligere på et annet nordisk forum at den kom opp på radaren sist han var i CPH, så tiden vil vise,

Eg har sett AF1 på min radar 3 ganger nå i høst
Men den har aldri vist posisjon,og tviler egentlig på at den noen sinne vil vise verden hvor den beveger seg

Jeg bare lurer: Hvordan kan du se den på radaren uten å se hvor den er?
Enkelt: missbruk av begrepet "radar". Det Lennart (og alle andre med SBS og lignende bokser) har, er ikke mer radar enn hva min iPhone er når jeg ringer mor og sier at jeg sitter på jobb ;)

Hvis AF1 hadde landet på Sola, så ville min radar vist at den var på bakken
Er ett symbol for de som er på bakken, og ett symbol for når de er airborne.

Jeg satt og fulgte med på livesendingen til TV2 DK da han skulle lande på CPH tidligere i høst, men jeg så ingenting som minnet om AF1 på flygradar.nu da..

Derimot var det gøy da journalistene ble ekstatiske fordi de så en 747 lande som de trodde var AF1, og flygradar viste at det var en TG 747 som ankom fra BKK. :)

Husk at det dere prater om ikke er en radar. SBS-1 bruker et signal fra flyets transponder som kalles Extended Squitter (ES) som sender ut den informasjon som flyet selv bestemmer at skal sendes. I Norge bruker ikke Avinor Mode-S ES til noe og AF1 / SAM29000 kan velge å skru av all informasjon. Vi flygeledere vil allikevel "se" flyets posisjon, høyde og fart ved hjelp av god gammeldags radar (PSR+MSSR)

Back