Air Finland fornyer seg

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Det har tydeligvis gått sport i å fornye seg blant finnene. Først ut var Blue1 med et relativt nytt og friskt utseende, deretter ble det kjent at Finnair jobber med tilsvarende, og nå altså Air Finland.
Belgiske Liladesign har stått for jobben, som er kjent for å være noe mer frittenkende mtp. linjeføring og generell dekor.
Resultatet kan trygt sies å være vellykket og første flight med en nylakkert B757 går på ettermiddagen den 03/10 - altså søndag førstkommende.

Mer hos Liladesign:

http://www.liladesign.com/welcome/page19/page19.html

Friskt, og på tide at noen tar steget og får litt farge noe annet en halen og motorene. Skal bli gøy å se bilde av første flyet i disse fargene.

flott.... nesten bedre enn Finnair .

meeen.. eg synes litt synd på Finland der nesten alle store flyselskaper er i blå fargedesign.. imotsetning i Norge har man røde, blå og grønne farger på flyene.

B767, ja du sier noe der :p
Men uansett, her ble det veldig mange enkle "dette var flott"-kommentarer, så jeg får heller prøve å gjøre noe mer kreativt utav min;
Og ja, jeg mener faktisk noe trekker ned her:
Selve designet er selvsagt heftig, og måten flagget "flagrer" på halen er, trekker veldig opp. Men "skrifttypen" er jeg ikke helt fornøyd med, og den gule flekken kunne de gått droppet. Det blir på en måte som å blande moderne og retro sammen hvis dere skjønner.. akkurat det likte jeg ikke. Skrifttypen burde stått i stil med med måten bakgrunnen er gjennomført. Men alt i alt er selvsagt liveryen veldig flott :D

Men uansett, her ble det veldig mange enkle "dette var flott"-kommentarer, så jeg får heller prøve å gjøre noe mer kreativt utav min;
Selve designet er selvsagt heftig, og måten flagget "flagrer" på halen er, trekker veldig opp. Men "skrifttypen" er jeg ikke helt fornøyd med, og den gule flekken kunne de gått droppet. Det blir på en måte som å blande moderne og retro sammen hvis dere skjønner.. akkurat det likte jeg ikke. Skrifttypen burde stått i stil med med måten bakgrunnen er gjennomført. Men alt i alt er selvsagt liveryen veldig flott :D

Ja, det er litt mer interssant med drøfting enn bare "ja, var bra". Jeg tenker ellers nøaktig det samme som deg. Men fontene (skrifttypen) ser jo ut til å være fra det gamle designet, og det er bra man viderefører noe når man fornyer seg.

Ellers er jeg uenig i finnene er uheldige som ikke har "rødt, hvitt og blått" som svært mange land har (UK, Frankrike osv). Hvitt og blått skiller seg ut. Det finske flagget er om mulig det eneste som kan konkurrere med det norske.

Last edited:

Vell, både fonten (skrifttypen) og den gule flekken er en del av logoen/merkevaren deres. Det var slik logoen ble designet for Air Finland. Å bytte om på dem ville kreve en re-branding av seleskapet som koster masse penger og som kan være risky. De kan heller ikke bare endre logoen da dette har med copy-right å gjøre til han som designet logoen back in the days. Så Lila Design måtte nåkk ta det med selvom det kansje ikke var så fint. Men jeg syns de har klart det bra da. Den gule flekken skaper en fin kontrast til de blå for eksempel. Og jeg er temmelig sikker på at om Lila Design kunne ha jobbet fritt her så hadde de brukt en annen font som kanskje hadde stått mer i stil til resten av designet.

Jeg er en grafisk design student, og vi har hatt om visuell identitet og merkevarebygging på skolen. :)

Last edited:
Back