Ja, det er litt mer interssant med drøfting enn bare "ja, var bra". Jeg tenker ellers nøaktig det samme som deg. Men fontene (skrifttypen) ser jo ut til å være fra det gamle designet, og det er bra man viderefører noe når man fornyer seg.
Ellers er jeg uenig i finnene er uheldige som ikke har "rødt, hvitt og blått" som svært mange land har (UK, Frankrike osv). Hvitt og blått skiller seg ut. Det finske flagget er om mulig det eneste som kan konkurrere med det norske.
Vell, både fonten (skrifttypen) og den gule flekken er en del av logoen/merkevaren deres. Det var slik logoen ble designet for Air Finland. Å bytte om på dem ville kreve en re-branding av seleskapet som koster masse penger og som kan være risky. De kan heller ikke bare endre logoen da dette har med copy-right å gjøre til han som designet logoen back in the days. Så Lila Design måtte nåkk ta det med selvom det kansje ikke var så fint. Men jeg syns de har klart det bra da. Den gule flekken skaper en fin kontrast til de blå for eksempel. Og jeg er temmelig sikker på at om Lila Design kunne ha jobbet fritt her så hadde de brukt en annen font som kanskje hadde stått mer i stil til resten av designet.
Jeg er en grafisk design student, og vi har hatt om visuell identitet og merkevarebygging på skolen.![]()
Ellers er jeg uenig i finnene er uheldige som ikke har "rødt, hvitt og blått" som svært mange land har (UK, Frankrike osv). Hvitt og blått skiller seg ut. Det finske flagget er om mulig det eneste som kan konkurrere med det norske.
at alt er kvitt og blått er nok ikke så rart i Finland. For å gjøre en lang historie kort, så er Finland det eneste landet jeg vet om, utenom Norge, som til og med har flagg på plastikken rundt agurkene...
Men jeg mener fremdeles at det er litt tullete å starte et selskap med et navn og design tett opp til det av et eksisterende og stort selskap.
Finnair - Air Finland, hvit fly med blå motorer og hale....
Det er vel strengt tatt veldig feil. Et firma står da fritt til å endre logo/navn/whatever når de vil.De kan heller ikke bare endre logoen da dette har med copy-right å gjøre til han som designet logoen back in the days.
Og den påstanden kan selvfølgelig begrunnes/dokumenteres? Hvordan vet du at Air Finland ikke har opphavsrett til logoen? Hvis de har det kan de endre logoen så mye de vil...Vell, både fonten (skrifttypen) og den gule flekken er en del av logoen/merkevaren deres. Det var slik logoen ble designet for Air Finland. Å bytte om på dem ville kreve en re-branding av seleskapet som koster masse penger og som kan være risky. De kan heller ikke bare endre logoen da dette har med copy-right å gjøre til han som designet logoen back in the days. Så Lila Design måtte nåkk ta det med selvom det kansje ikke var så fint.
Det er vel strengt tatt veldig feil. Et firma står da fritt til å endre logo/navn/whatever når de vil.
Og jeg vil nok tro at de eier *alle* rettigheter til både navn og logo, selv om det er lagd av tredjepart.
De kan endre logo til en ny en, men de kan ikke gå inn på en eksisterende logo å bytte font, pictogram, farge etc. uten samtykke av han/de som har designet den.Og den påstanden kan selvfølgelig begrunnes/dokumenteres? Hvordan vet du at Air Finland ikke har opphavsrett til logoen? Hvis de har det kan de endre logoen så mye de vil...ld
Det finner jeg veldig merkelig.De kan endre logo til en ny en, men de kan ikke gå inn på en eksisterende logo å bytte font, pictogram, farge etc. uten samtykke av han/de som har designet den.
Slik jeg har forstådt det.![]()
Det kommer an på om du eier rettighetene til logoen. Dersom Air Finland eier rettighetene, kan de endre logoen så mye de vil. Jf. åndsverkloven § 2 første ledd.Det finner jeg veldig merkelig.
Om JEG har brukt MINE penger på å leie inn designer(e) til å lage MIN logo til MITT selskap, så finner jeg det veldig merkelig om jeg ikke står fritt til å forandre i ettertid.
Og bytter jeg fonter, bilder og farger så blir det vel egentlig en ny logo?![]()
Det kommer an på om du eier rettighetene til logoen. Dersom Air Finland eier rettighetene, kan de endre logoen så mye de vil. Jf. åndsverkloven § 2 første ledd.
Joda, jeg ser den, men hvor vanlig er det egentlig å "kjøpe logo" uten å få med rettighetene?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.