• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Executive Norway

Herlov

ScanFlyer Gold
Jeg kom også over dette;

http://www.airliners.net/open.file/849711/L/

Flyet er riktignok noe av det styggeste, men er det noen som kan fortelle mer om selskapet?

Jeg vil påstå at det beste og raskeste svaret er å henvise til følgende tråd hos airpics:

http://forum.airpics.com/read.php?TID=25969

Ut i fra fargeskjema, kan det se ut som om dette var et fly kjøpt fra Olympic, og satt i drift uten andre endringer enn å fjerne OA logo og titler!?

VC-10

Nei, flyet ble malt slik for Air Executive. Det hadde en annen stripe da det ble levert fra Shorts som G-AZRY, og jeg har bilde av flyet med den gamle stripen og logoene til både Air Executive og Braathens på. Jeg kjenner ikke detaljene omkring dette, men jeg kan høre med onkelen min, som har logget et stort antall timer på bl.a. denne Skyvanen.

Sommeren 1980 fløy jeg Air Executives Friendship på Forsvarets flyruter fra Kjevik flystasjon til Fornebu flystasjon. Vinteren 1981 fløy jeg Busy Bee 737 fra Fornebu flystasjon til Bardufoss flystasjon for å tilbringe 2 uker i Holmen leir (samtidig med at LN-KGL var sjåfør der faktisk - kanskje han kjørte oss oppover i en M6?). Sommeren 1982 fløy jeg en Fokker 50 fra Busy Bee fra Flesland flystasjon til Evenes flystasjon også på Forsvarets flyruter.

På den tida hadde Forsvaret eget rutehefte, men det var veldig veiledende som alt annet i Forsvaret.

Jeg fant noen av mine gamle Busy Bee dokumenter og vil derfor gjerne korrigere litt på dette innlegg. Korrigering går litt på år, navn og noen ekstra historier. Håper at dette er i orden....

Historien om Busy Bee starter i b]1965
da Bjørn G. Braathen havnet på sykehus. Der kom han inn på tanken å starte opp med forretningsfly, og gjennom sitt eget rederiselskap Skips AS Braaholdt, etablerte han sammen med noen gode venner i høsten 1966 Busy Bee Air Services AS. Det begynte med en Aztec, som senere ble til ytterligere 1. Som første flyver og ansatt i selskapet ble en flyver og bonde,Finn Bjerke ansatt samt Hans Andreas Grøtterud (Andreas var mellomnavnet og ikke Kristian som jeg skrev opprinneligt) som adm.dir. Fra samme tid ble Erik S. Lien ansatt som regnskapsjef. Fra dette utviklet selskapet seg raskt ved at han fikk inn en Cessna 185 med Arne Gofjeld som da kom fra Bjørumfly og Ski og Sjøfly (Meyer) som "sjefslyver" på denne avdeling. PA 23.350 Aztec ble skipet ut med PA 31 Navajo og de fikk sin første Lear Jet, Lear 23.

I mellom tiden kom rederiet Fearnley & Eger samt Wilh Wilhelmsen med i BB systemet, ved at disse to selskaper etablerte WW Fly AS og F&E fly, og kjøpte inn hver sine HS 125. Samtidig skiftet BB ut Lear jet og fikk sin 3dje HS. Det ene flyet ble fast stasjonert i London og man vurderte faktisk i 1971 å etablere seg også annet sted i Europa. De fikk til luftballong hangaren med teksten BUSY BEE og mange mennesker i en meget lang periode trodde at Oslo Lufthavn het Busy Bee, fordi den var ikke til å unngå å se. Ved inngangen til 1970 eller det var i 1971, hadde BB 3 HS 125, 2 PA 31 Navajo, 1 Cessna 206 (Fast flyver på denne var Per Hellerud) og 1 Cessna 185. Bjercke var fortsatt sjefslyver/flyvesjef totalt, H A Grøtterud adm.dir, H K Mørch, operasjons direktør, Lien var regnskapsjef og kontorsjefen het Ellen Thomas, som også tidvis var flytvertinne på HS'ene. I en periode var også Kari Aanum ansatt som sekretær og operasjonsassistent i selskapet.

Selskapet Lear Jet ble utleied med flyvere til Paramount Pictures, ommalt med zebrastiber og fløy i Afrika under filminnspillinger der, inkludert var med i en film med Jimmy Stewart i hovedrollen. [Det er en liten historie tilknyttet ski- og sjøflyavdelingen til Busy Bee. Luftfartsmyndighetene fjernet den ene bryggen i sjøflyhavna på Fornebu, og Busy Bee kjøpte en avdanket gammel lekter som de fylte med 65.000 liter havn og dermed fikk de en god og stødig brygge for sine 2 sjøfly.

Dessverre fikk det litt nedover med selskapet spesielt på grunn av oljekrisen, og executive flight ble minimalisert og stor brukerne som var rederier og leverandører til disse fikk problemer.

Så fikk BB oppdraget for Esso i Marokko, og fouten sin egne 2 PA 31 leide de inn ytterligere 2 til dette store og gode oppdraget. Jeg husker at Hilmar Tollefsen og Borghild Lynums HIBOFLY hadde den ene, men om den andre var Harams' ScanexAir eller fra Norfly Hønefoss, kan jeg ikke huske. Mine papirer sier "nå" at det var Scanexair....

Da selskapet endret navn fra Busy Bee Air Services AS til Airexecutive Norway - Busy Bee AS, fikk selskapet også gjort endringer til at sjøflyavdelingen ble overtatt av Gofjeld og Gofjeldfly ble etablert. HS'ene forsvant ut, og da gigantiske McAlpine i London overtok dem etter rekke og rad. Hvem som etterhvert overtok drift mm av disse vet jeg ikke. Ikke kan jeg heller komme på hvem som overtok Navajoene, men mener å huske om Øyvind Skaunfeldt, Norsk FLytjeneste overtok den ene, slik at han da fikk sin 2ndre Navjo. Men ikke arrester meg helt om jeg husker feil. Dog mener jeg at begge ble i Norge. Dette skjedde rundt de tider da Skyvan den første ankom Norge. Lenge hadde selskapet bare den ene Skyvan, og flyverne på den tiden var Karlsen og Karlsen, Bjerke + Øivind Spockeli. Så kom kontrakten med forsvaret og en ny era begynte, og dessverre sluttet. Men den kan andre fortelle.

Ha en god dag..

Har korrekt navnet. Godal til Gofjeld. Gikk nok litt fortere enn jeg trodde...Sorry
:up:

M v h
S L A

Mye interessant der, S L A!
Men jeg tillater meg å korrigere navnet på en av Norges mest kjente sjøflygere fra 50-tallet og utover. Han heter ARNE GOFJELD. (Lever han fortsatt, forresten?)

Takk for meget interessant og nyttig info, S.L.A. !
Du må gjerne legge til det du vil i innlegget det vises til ovenfor på Airpics Flyhistoriske forum. Poenget med at jeg har skrevet det der er f.o.fr. nærheten til bildedatabasen. Jeg var i tvil om bildene skulle merkes Airexecutive Norway, eller Air Executive Norway, trodde egentlig det første, men fant flere bilder og grunner til å tro det andre, derfor ble det valgt, også av hensyn til søkemotoren i databasene. (Det er jeg som skriver på det andre forumet som LN-OJB).

Veldig bra S L A ! Morsomt å lese historien bak den kjente bien...

Back