Air Europa - heldig i Katowice

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
En landing i Katowice med polske soldater fra Beirut kunne fort gaa galt. De kom for lavt og dro med seg noen lys foer de kom seg inn paa banen ...

z4619518X.jpg


z4619519X.jpg


z4619531X.jpg
 
Denne så litt spooky ut...
Noen som vet noe mer om denne hendelsen?
....og hvorfor de ikke evt utførte en go-around?
(ikke stabilized/established/under GS)
 
Sikkert noen spennende sekunder ombord når man hører hva som skjer under flyet....:drunk:
 
Minner meg om en gammel vits;
The captain writes in the technical log; "Autoland give hard landings..."
Reply from the maintenance "autoland not installed..."
^_^
 
Minner litt om Fred Olsens Electra i Roskilde i 1992. I dårlig sikt "landet" de 110 m før rullebanen og spratt deretter opp på banen, dro med seg flere rekker med innflygningslys og punkterte noen dekk. Kapteinen var ikke kaptein på en stund etter det. He har de vært på bærtur!
 
Om de ikke finner noe feil med flyets høydemåler, radalt eller ILS relatert utstyr, så ligger skippern her ganske tynt an vil jeg tro.

Noen som husker Il-76 som dro med seg LLZ antenna til 09 på Værnes for noen år tilbake.

"........approach lights in sight.......snart.......kanskje....." :p

Den gamle Twinotter-metoden! :old

Jeg tror nok flere kolleger har mistenkt at flygere har bustet minima en eller annen gang, men jeg har også en formening om at det ikke skjer så my nå som tidligere.
For en del år tilbake var spesielt enkelte militære flygere, bl.a fra våre Nato allierte ramme til å fly under minima på ILS og GCA.
En Italiensk C-130 fløy GCA til han smalt i underrun, OG SÅ gikk han rundt. Plasstjenesten fant spor i snøen.......
Og så var det en Italiensk (pussig... ;) ) F-104 som i 2002 gikk JÆ**** langt under minima på tacan innflygning, og hold på smelle flyet i høyden tacan står på her på Bardufoss. Berget med kun kort avstand.
 
Originally posted by M609


Noen som husker Il-76 som dro med seg LLZ antenna til 09 på Værnes for noen år tilbake.

Mener da ganske sikkert at det var på 27 de rev med seg antennene å ikke 09..:huh:
 
Sist gang jeg sjekka, så fløy de inn på 27 og rev med seg antenna til 09........
 
Originally posted by M609

Sist gang jeg sjekka, så fløy de inn på 27 og rev med seg antenna til 09........

Stemmer det ja... Jeg som var litt kjapp i lesinga her og mente du skrev at de landa på 09...:lol:
 
og Nas har ahtt sin med F-50. landa på et av lysa på Sola, midt under i buken bak.
Gikk lang tid før de fant ut hvorfor de hadde problemer med trykkkabinen da ingen hadde kommet på å se under flyet:o

Men det fløy nå iallefal, trass i skaden i.o.m ingen vist hva som var årsaken
 
Jeg mener å huske at de har gjort lignende "stunt" på ENGM. Riktignok noen år siden, så skal ikke si 100% at det var dem...
 
Originally posted by LN-MOW

En landing i Katowice med polske soldater fra Beirut kunne fort gaa galt. De kom for lavt og dro med seg noen lys foer de kom seg inn paa banen ...

z4619518X.jpg
Hydrolikkpumpa og generatoren trengte noe ekstra kjøling så piloten bestemte seg for å gjøre det på sin måte :colgate:
 
Når det er sagt, Air Europa er jo delvis kjent for sine tidvis
"snitt-flyvninger" - noen ganger går det bra, andre ganger
ikke, og da blir det (som i dette tilfellet) ganske dyrt.
Bl.a. på Kanariøyene kan noen av disse ganske så
"interessante" approachene sees.
 
Nok et selskap på man må sette på sin egen lille "være ekstra observant hvis de dukker opp på jobb" shit-list altså. :) (Sammen med Pegasus, Kato Air, Italian Air Force, Bright Aviation Services og Latvian Air Force bl.a :) )
 
Originally posted by Blackhawk
Når det er sagt, Air Europa er jo delvis kjent for sine tidvis
"snitt-flyvninger" - noen ganger går det bra, andre ganger
ikke, og da blir det (som i dette tilfellet) ganske dyrt.

Min norska är inte up-to-date: vad menar du med "snitt-flygningar" och kopplingen till Air Europa ? Vad är din grund för ditt påstående om att Air Europa "er ju delvis kjent" för dessa ?
 
Air Europa har rykte på seg (og har de senere år) vært bra
"over-representert" når det gjelder å snitte/kutte innflyvningslys /
tretropper osv. Kjenner flere som har sett selskapet gjort
dette "live", har selv sett mange "close ones" på bl.a.
ACE/LPA/TFS osv.
 
Originally posted by RolfL

Min norska är inte up-to-date: vad menar du med "snitt-flygningar" och kopplingen till Air Europa ? Vad är din grund för ditt påstående om att Air Europa "er ju delvis kjent" för dessa ?

Snittflygning er det samme som akrobatikk-flygning.
 
Originally posted by Blackhawk
Air Europa har rykte på seg (og har de senere år) vært bra
"over-representert" når det gjelder å snitte/kutte innflyvningslys /
tretropper osv. Kjenner flere som har sett selskapet gjort
dette "live", har selv sett mange "close ones" på bl.a.
ACE/LPA/TFS osv.

Då frågar jag igen: vad har du för underlag för det mer en rykten ? Kutte inflygningsljus ? Tretopper ?
 
Back
Top