• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air China litt close?

ohegge

ScanFlyer Blue
Ser Air China ligger rett etter hverandre over St Petersburg. Kun 3-400 fots høydeforskjell. Det ligger et fly mellom der, men det hadde litt lavere høyde.
Sparer man drivstoff på å ligge slik? Vil det ikke bli turbulens, selv om det er utenfor tillatte minimumsavstander?
 

Attachments

  • Air_China_formasjon.jpg
    Air_China_formasjon.jpg
    82.3 KB · Views: 257
Hvordan ser du hvor langt det er mellom flyene?
(Etter mine øyne kan det være alt fra 5 til 50 NM..)

Med "turbulens" antar jeg du mener vingetippvirvler, og disse "faller" med ca 1000 ft pr minutt, som tilsvarer ca 7-8 NM flydistanse.

Så et fly som ligger 5 NM bak i samme høyde vil sannsynligvis "bomme" på turbulensen som er skap av flyet foran.. (vingetippvirvlene har falt 700 ft..)
 
Målestokk nederst til venstre i bildet. Ser ut som det er 5/6 nm i mellom flyene, noe som er plenty. I hvert fall hvis de er fartskontrollert (noe de høyst sannsynlig er).
Turbulensen fra vingetippvirvlene har heller ikke like mye å si hvis det er to fly av samme typen.
 
Back
Top