Air Canada - forskjellig praksis ved kansellering

Wiggo Hovde

ScanFlyer Silver
Har fått beskjed fra ebookers om at det har kommet en endring på min og mitt følges reise MOL-OSL-LHR-YEG. Flighten LHR-YEG med Air Canada er kansellert. De vil nå sende oss via FRA.

Flyet OSL-LHR har ankomst kl 1205 og opprinnelig skulle flyet LHR-YEG ha avgang kl 1515.

På denne reisen skulle vi møte noen som reiser BOO-OSL-LHR-YEG. Vi skulle da møtes på OSL for å ta samme fly til LHR og følgelig over på samme fly til YEG.

Nå har det seg slik at de som kommer fra BOO har blitt automatisk booket om til en flight som går LHR-YYC for så å bytte fly til YEG. Flighten LHR-YYG har avgang 1315 (alle tider er lokale). De har altså ikke bedt om å bli booket om, men rett og slett fått beskjed om at dette nå er ruten.

Jeg spurte da ebookers om hvorfor vi også ikke er booket om til samme flighten som de fra BOO og fikk da til svar at dette ikke er å anbefale da det er et krav om minimum 1,5 timer connection dersom Air Canada skal ta på seg ansvaret ved eventuelle forsinkelser.

Hvorfor så ulik praksis? Her får ett reisefølge automatisk booket om til YYC flighten kl 1315, mens neste reisefølge får beskjed om at det ikke er å anbefale.

Hva bør jeg gjøre? Ta sjansen på å rekke YYC flyet eller reise via FRA?
 
Meget godt spørsmål dette. Det her har med Minimum Connecting Time (MCT) å gjøre, dvs si den minimumstid man er nødt til å ha mellom to fly for å ha rett på ombooking/forpleining ved eventuelle forsinkelser. Denne tiden varierer fra flyplass til flyplass og for hvilke flyselskaper og terminaler som er involvert.
For en flyplass som LHR skal man virkelig ha tunga rett i munnen for å finne ut hva som er den riktige MCT, da det kommer opp et hav av varianter når man slår opp i Amadeus.

LHR-LHR FROM - TO D/D D/I I/D I/I
CC FLTN-FLTR ORGN EQPTM-CC FLTN-FLTR DEST EQPTM HMM HMM HMM HMM
1- TN 130 130 130 130
3- TN 130 130 130 130
4- TN 130 130 130 130
TN- 1 130 130 130 130
1- 1 100 100 100 100
3- 1 115 115 115 115
4- 1 130 130 130 130
5- 1 130 130 130 130
TN- 3 130 130 130 130
1- 3 115 115 115 115
3- 3 110 110 110 110
4- 3 130 130 130 130
5- 3 130 130 130 130
TN- 4 130 130 130 130
1- 4 130 130 130 130
3- 4 130 130 130 130
4- 4 100 100 100 100
5- 4 145 145 145 145
1- 5 130 130 130 130
3- 5 130 130 130 130
4- 5 145 145 145 145
5- 5 100 100 100 100
IE 1- 4 --- --- 115 115
ACI 1- 4 --- --- 115 115
GCI 1- 4 --- --- 115 115
JER 1- 4 --- --- 115 115

I/I står for international/international og tallene er altså timer og minutter (115 = 1 time og 15 minutter). Denne er ikke lett å tyde, så jeg skjønner godt at reisebyrået er ute og sykler her. 1 time og 30 minutter ser jo ut til å gå igjen gjentatte ganger, men jeg tror imidlertid at det er 1 time og 10 minutter som gjelder i ditt tilfelle - I/I, inn til terminal 3 og ut fra terminal 3.

Så det ser ut som Bodøgjengen oppfyller kravene til MCT slik de er booket, men denne håpløse tabellen er nok skyld i forvirringen som har oppstått.

PS. Det finnes enklere muligheter for å sjekke hva som er MCT mellom to aktuelle fly som står i ei booking, men det ser det ikke ut som ebookers er klar over.
 
Det kan også være så enkelt at det er dårlig med seter ... det er ikke bare-bare å booke om en hel maskin midt i turistsesongen, og da er det ofte praktisk å route transferpax via en annen gateway for å slippe å gjøre det med de som starter i LON.
 
Mange takk for svar til dere begge! Men reisen er for ordensskyld ikke i turistsesong. Mulig det har uansett har med å gjøre at det er dårlig med seter, men det hadde da vært en ærlig sak å gitt det som grunn om det er det som er årsaken.
 
Back
Top