Air Cairo & Petroleum Air Service PAS

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Heisann :)

Velkommen til denne reiserapporten som tar dere til Sharm el Sheik og Cairo, Egypt.

Reisen ble bestillt av Speedbird gjennom den noe ukjente turoperatøren Pyramidereisene.
Pris for hotell 7 dager + fly var 4.800 Kr.
Bodde på hotellet Sharm Reef som er et bra mellomklasse hotell.

Deltakere: Øystein, Martin(Speedbird), Andreas og Fredrik(MountainDew)

Fredag 1 August 2008
OSL-SSH
Air Cairo
Airbus A320
Load factor 95%

Begynte dagen med å pakke bagasjen. Jeg hadde bare håndbagasje på veien nedover. På vei til flyplassen reiste jeg innom apoteket og kjøpte spritservietter samt mageregulerende middel.
Hentet Speedbird på Gardermoen som ankom fra Bergen. Kjørte til Maura for å hente bagasjen som han trengte. Kjørte også innom Kiwi for å kjøpe ansiktservietter og andre ting.
SGS har innsjekk på Air Cairo og en hyggelig dame sendte avgårde bagasjen til Speed og Øystein raskt.
Kom til gate ca 5 min før den stengte. En annen passasjer klaget og var høyrøstet mot gate manageren pga seteplasseringen ikke var slik som han ønsket.
Det er Paxport i Sverige som har seatingen på Air Cairo og det er litt vanskelig å endre på dette midt i boarding.
Jeg ba denne mannen om å ta seg sammen og oppføre seg ellers kunne han bare holde seg hjemme!!
Han kom ombord som sistemann og sa ” Du reiser vel gratis du som jobber her” når han gikk forbi setet mitt. What???

Oki nok om det!

Speedbird gjennomgår sikkerhetsbosjyren før avgang:
Egypt2008003.jpg


Push back omtrent på rute:
Egypt2008009.jpg


Egypt2008011.jpg


Departure fra 19 L. Jessheim by på venstre side:
Egypt2008013.jpg


Flyet så ganske nytt ut. Desverre ingen underholdning ombord:
Egypt2008020.jpg


God plass på rad 31(exit) Takk til de ansatte i Paxport som hjalp oss med dette.
Forstår ikke helt radsystemet. Tror rad 1 var 17 eller noe slikt og exit over vingene var rad 31 og 32.
Egypt2008006.jpg


Med mangel på underholdningssystem var det flaks at Andreas hadde med Yatsy og kort
Egypt2008019.jpg


Matservering bestod av pasta og kjøtt + en liten rullekake. Reisefølget mitt var ikke helt fornøyd med maten så det ble mye på meg. Kjøttet var litt tørt men sammen med pasta og saus smakte det ok. Cateringen var tatt med fra Sharm.
Egypt2008021-1.jpg


Egypt2008024.jpg


Vi ankom Egypt en stund etter solnedgang. Folk er oppe i gangen før setebeltelyset er slått av:
Egypt2008038.jpg


Crewet var profesjonellt og hyggelig. En Egypter som har bodd 2 år i Norge var reiseleder og informant ombord.
Vi ankom etter 5 timer i luften men ganske frisk og opplagt da denne turen gikk fort med egenunderholdning.


Immigrasjon gikk greitt. Ca 20 min i kø og ingen spørsmål. Flyplassen er nyåpnet.
Egypt2008048.jpg


På bussen fik vi Baraka vannflasker. Smakte som Evian (svømmebasseng)!
Egypt2008049.jpg
 
Egypt2008050.jpg


Etter en natt søvn var det på tide med det obligatoriske charter velkomst møtet:
Vi bestillte besøk til pyramidene med fly. I følge reiselederen var dette med et selskap som het Sharm Voyage og fløy med 737. Hadde aldri hørt om selskapet før.
Egypt2008055.jpg


Første dagen tok vi hotellets buss til klippestranden. (5min)
Egypt2008060.jpg


Egypt2008062-1.jpg


Her var det dypt ned. Masse fisk i havet. Jeg foretrekker basseng for å være ærlig.
Dette er et dykkerparadis. Håper Speedbird vil legge ut noen bilder fra den store opplevelsen med å ta dykkersertifikat.
Egypt2008062-1.jpg


Meg og Andreas slappet av med hotellets bassenger mens Speedbird og Øystein var å tok dykkersertifikat.
Egypt2008096.jpg


Her er noen utvalgte bilder fra Sharm området:
Egypt2008158.jpg


Egypt2008088.jpg


Egypt2008114-1.jpg



Innenriks i Egypt:


Torsdag 7 August
SSH – CAI
Petroleum Air Service PAS
DHC-8-Q300
Load factor 100%
Speedbird er hoppende glad kl 0420 om morgenen
Vi skulle møte transporten til flyplassen på dette tidspunktet men de fant det for godt å først dukke opp kl 0500.
Egypt2008165.jpg


I følge reiselederen var det en B737 fra Sharm Voyage vi skulle fly med. Han hadde tydeligvis ikke mye peiling. Sharm Voyage var jo bare et turselskap som kjøpte tjenester fra andre. Når vi ble følgt til Petroleum Air Service begynte vi å lure litt på hva vi egentlig skulle begi oss ut på.
Boardingpass stod det ingen navn på. Vi skrev oss selv inn på passasjerlisten.
Egypt2008168.jpg


Egypt2008170.jpg


På flyplassen var det mange skilt om 100ml regelen men dette ble ikke følgt opp i sikkerhetskontrollen. Her var det i praksis ingen grenser for hvor mange flasker vann folk tok med seg .

Litt frokost mens en venter:
Egypt2008173.jpg


Det var buss ut til det ukjente flyet:
Egypt2008175.jpg


Egypt2008190.jpg


Dette blir min første tur i Q300. Har tidligere kun flydd 100 og 400 serien.
Egypt2008191.jpg


Egypt2008192.jpg


Motorene begynte å starte opp med det samme alle var kommet seg inn i flyet.
Ble heller ikke tid til noe sikkerhetsbriefing fra crewet!
Martin tok heller å holdt en briefing for oss
Egypt2008204.jpg
 
Last edited:
Egypt2008210.jpg


Egypt2008211.jpg


Det var god service fra crewet ombord:
Egypt2008202.jpg


Veldig mye smog rundt Cairo så tidlig på morningen:
Egypt2008213.jpg


Vi ankom CAI ca 1 t etter avgang:

EgyptAir *fly A330-200:
Egypt2008217.jpg


EgyptAir Express EMB170
Egypt2008219.jpg


Reisefølget med guider i bussen:
Egypt2008221.jpg


Nasjonalmuseum med utrolig mange skatter fra Pyramidene og andre gravsteder:
Egypt2008225.jpg


Lunch før vi fortsetter til pyramidene. Det var sikkert 5 strømbrudd på den tiden vi var der å spiste.
Egypt2008229.jpg


Fantastisk å oppleve dette i virkeligheten. Anbefales på det sterkeste.
Var inne i gravkammeret på Keops pyramiden. Tror Speedbird har noen fra gravkammeret.
Bildene taler for seg selv:
Egypt2008234.jpg


Egypt2008249.jpg

MountainDew
Egypt2008256.jpg


Speedbird:
Egypt2008257.jpg


Egypt2008250.jpg



Etter en opplevelserik dag i Kairo området var det på tide å sette kursen mot Sharm igjen:


CAI – SSH
Petroleum Air Service PAS
DCH-7
Load factor 100%

Mye surr på flyplassen og ingen informasjon om forsinkelser. Det var hele 8 PAS fly til Sharm på 60 minutt fra samme bussgate. Ikke rart det ble litt kaotisk og folksomt i gate området. Ble ca 40 min forsinket selv om det var ”On time” i følge skjermene.
De ansatte brukte fargemerking på billettene for å skille flightene fra hverandre.
Egypt2008274.jpg


Egypt2008275.jpg


Vi hadde forventet en DCH-8 på returen men ble gledelig overrasket av denne gamle traveren fra 1984. The DCH-7!!
Egypt2008288.jpg


Litt slitt etter årene men det er da litt av sjarmen med fly
Egypt2008295.jpg


Egypt2008296.jpg


Vi satt på rad 1 og 2 i en club seating. Den Britiske gutten virket litt sjokkert over vår utforskende enuiasme ovenfor dette flyet.
Øystein viser oss det løse armlenet:
 
Egypt2008300.jpg


Egypt2008294.jpg


Egypt2008298.jpg


Kjempegod service her også. Fikk utlevert bort som lå oppe i hattehyllen:
Egypt2008303.jpg


Etter landing fikk jeg ta dette bildet som en verdig avslutning på en nostalgisk tur. Er ikke så alt for mange 7 ere i drift mer:
Egypt2008307.jpg



Da return:


Etter en flott og varm ferie i Egypten var det på tide å sette turen tilbake til Noreg:

Meg og Andreas klarte å forsove oss til hjemtransporten. Jeg var helt utslitt etter turen til Kairo dagen i forveien og slo vekkingen av i søvne. Vi skulle møte i resepsjonen kl 0600 men våknet ikke før kl 0600 av noen som banket på døren.
Ble noe stressende minutter men vi rakk bussen med grei margin.

Innsjekk til Oslo Metro
Egypt2008309.jpg


Lett frokost
Egypt2008318.jpg


Fin flyplass men ingen gater:
Egypt2008314.jpg


Egypt2008322.jpg


Egypt2008323.jpg

Egypt2008325.jpg


Vi ble ca en halv time forsinket med ombordstigning. Vet ikke hvorfor. På denne flygningen var det ikke Paxport som rådet over seating så da ble det ingen exit.
Gikk greitt med vanlige seter også. Tror jeg duppet av et par timer for var så trøtt.
Egypt2008332.jpg


Hotellområder:
Egypt2008338.jpg


Middelhavet:
Egypt2008350.jpg


Mat ble først servert 3 timer etter avgang. Noe seint synes jeg da.
I dag var det kylling på menyen og den gode rullekaken. Mitt reisefølge satte ikke pris på maten så jeg hadde 4 måltid disponibel. Klarte dobbel porsjon!
Egypt2008354.jpg


Egypt2008356.jpg


Etter 5 timer i luften var vi tilbake der det startet.
Veldig hyggelig og spøkefullt crew på turen. Air cairo var et helt greitt selskap å reise med. Mange likte ikke maten så det trekker noe ned.

Her er noen nyttige linker:

Pyramidereisene: http://www.pyramidene.no/

Air Cairo: http://www.aircairo-eg.com/aboutus.php

Petroleum Air Service: http://www.pas.com.eg/


Håper Speedbird tar med bilder fra det flotte farvannet han og Øystein dykket i!

Takker så mye for oppmerksomheten. Håper det var en grei rapport 
MD
 
Flott rapport, og ikke minst flotte bilder! Maten så noe enkel ut, tre skiver agurk kan vel knapt kalles salat. Hvor mye kostet turen til Cairo med PAS?
 
Takk for en flott rapport, 7'ern må ha vært et høydepunkt! Med åtte Dasher til Sharm i timen, hva med å vurdere litt større materiell og litt færre avganger??

Sharm er et greit utgangspunkt for reiser i Egypt, men er ikke spesielt sharmerende i seg selv - i likhet med Hurghada...
 
Flott og rikt illustert rapport! Den Pyramide-utflukten ga jo riktig bra valuta for pengene for en flyfreak :-)
 
Fin rapport dette Fredrik.

Øystein kunne vel kjapt fikset det armlenet med et par nagler og/eller bolter :p :D

Hørtes ut som en fin tur dere hadde ned dit. Ser ut til at det var fint vær, men hva slags temeraturer er det der nede? Og luftfuktighet?
 
Hei Olav!

Temperaturen i Sharm lå på rundt 38 om dagen og 30 om natten. Godt og varmt med andre ord. Lav luftfuktighet gjorde at det ikke ble ubehagelig.
Ved pyramidene var det godt over 40 og det ble i meste laget....
 
Back
Top