Air Berlin søker konkurs

Re: Air Berlin søker konkurs

Airberlin.com? Ganske stor beskjed der når jeg går inn.
attachment.php

Slik viser det ikke med meg. . Ikke ett ord å se om kokurs på nettsidene som jeg klarer å finne. .
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Slik viser det ikke med meg. . Ikke ett ord å se om kokurs på nettsidene som jeg klarer å finne. .

Prøv å klikke på "English" oppe til høyre og velg Country=United States of America. Meldingen forsvinner i hvert fall hos meg hvis jeg velger et annet land.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Vil denne konkursen være positivt eller negativt for f.eks Norwegian og SAS. I utgangspunktet tenker man jo at det er positivt. Men hvis et "dyktigere" og mer pengesterke selskap tar over vil det vel kunne være verre? Litt som Kjos har sagt om SAS. Bedre å konkurrere mot et selskap med høye kostnader og eldre fly enn å få inn f.eks Ryanair.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Austrian og spesielt Eurowings vil jo slite litt om AB gå konkurs, OS har vel 5 A320 operert av AB, mens EW har 11 A319 og 20 A320 operert av AB.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Austrian og spesielt Eurowings vil jo slite litt om AB gå konkurs, OS har vel 5 A320 operert av AB, mens EW har 11 A319 og 20 A320 operert av AB.



Flyene forsvinner jo ikke for det. Dessuten vil nok kreditorene/boet foretrekke at flyene er i inntektsgivende arbeid og ikke parkert
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Tror ikke det kommer til at påvirke SAS nævneværdigt. Det er vældig få ruter hvor de to selskaber konkurrerer. CPH-DUS er vel den mest markante. Ruten fra CPH til Berlin er i forvejen præget af meget hård konkurrence. Og SAS's betjening af DUS fra ARN og OSL er jo nærmest ikke-eksisterende.

På Long-haul tvivler jeg på at AirBerlin har været den værste konkurrent for SAS. Det bliver spændende at se, hvem der overtager for AirBerlin mellem CPH og DUS for den rute tvivler jeg stærkt på SAS får lov at flyve alene. Der er trods alt 8 daglige rotationer på ruten med et mix af Q400 (AB 4 dgl) og CRJ og Airbus (SAS 4 dgl). Prisniveauet på denne rute har de seneste måneder fået et ordentligt løft så der må være penge at tjene her. Håber personligt på at Eurowings kommer ind på ruten med en 2-3 daglige men deres fly er måske for store til så mange rotationer.

DUS som lufthavn kommer sandsynligvis til at kæmpe for AirBerlin sidder på en meget stor del af trafikken. Bliver spændende at se hvem som overtager. Måske comeback til EasyJet?
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Der Spiegel har en interessant artikkel:

http://www.spiegel.de/wirtschaft/un...olvenz-die-schuld-der-scheichs-a-1162994.html

Der påstås det jo at denne konkursen kan få konsekvenser får den politiske relasjonen mellom Tyskland og Abu Dhabi. Merkel var visst i Mai i Abu Dhabi sammen med Lufthansa sjef Carsten Spohr og fikk da lovet at Etihad skulle støtte driften frem til høsten 2018. Man ønsker ikke en stor konkurs med tap av mange arbeidsplasser mitt i valgkampen.

Spiegel skriver også indirekte at det nok er avtalt på bakrommet allerede hva som skal skje med selskapet. Om det blir realitet tolker jeg det som Lufthansa overtar de fly og besetninger som allerede flyr for Eurowings og Easyjet får resten (de er jo allerede store i Berlin). Alt for å holde Ryanair ute og sikre arbeidsplasser i Tyskland...
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Vel, easyJet er store på Schönefeld med egen terminal, men Air Berlin er store på Tegel, også med egen terminal. Å slå disse sammen passer vel ikke helt profilen til easyJet. For meg ser det ut til dette passer bedre for lavprisLusthansa siden LH er allerede representert på TXL (ingen fare for at de to flyplassene blir BER med det første).

Derimot på DUS passer easyJet bedre. Ikke har de dekning i Ruhr unntatt Dortmund-Luton, mens Lusthansa har besluttet å overføre all sin tidligere kort- og mellomdistanseaktivitet på DUS til Eurowings og noen få til Germanwings. Regner med at Lusthansa ikke vil får tillatelse til noe som er tilnærmet monopol.

I slike situasjoner med "tildeling av markedsandeler" går vanligvis ikke regnestykker opp som i vanlig matematikk, så da kan regnestykkene bli som slik 1+1=1,4 og en ny aktør kommer inn (DY/D8?).
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Tyske stat gjør dette veldig ryddig. Her skånes de ansatte og passasjerer mest mulig. Håper alle får jobb videre.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

I slike situasjoner med "tildeling av markedsandeler" går vanligvis ikke regnestykker opp som i vanlig matematikk, så da kan regnestykkene bli som slik 1+1=1,4 og en ny aktør kommer inn (DY/D8?).

Det skulle være rart om ikke D8 åpner base i Tyskland, spesielt DUS om AB går konk.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Det skulle være rart om ikke D8 åpner base i Tyskland, spesielt DUS om AB går konk.

Mange om beinet likevel. Spesielt når de tyske myndighetene støtter og hjelper. Men ser de høyere lønnsomhet enn der de allerede har planlagt kapasiteten sin, hiver de seg nok inn. men neppe uten grundig overveielse.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Du har delvist ret. EasyJet vil meget gerne vokse i Berlin, men får ikke lov at stationere flere fly i Schönefeld. EasyJet tjener gode penge i Berlin, men om de kunne finde på at flyve fra Tegel er nok lidt mere tvivlsomt - men ikke umuligt.
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Ser ingen problemer med at Easy vil fra Tegel også - Alt skal jo samles på BER en vakker dag uansett
 
Re: Air Berlin søker konkurs

Lufthansa ønsker å kjøpe intill 90 av AB sine fly og NIKI.

Hegnar.no

Lufthansa ønsker ifølge avisen Süddeutsche Zeitung å kjøpe inntil 90 av Air Berlins fly, i tillegg til det østerrikske datterselskapet NIKI, som er et lavprisflyselskap, skriver TDN Finans.

En avtale kan komme allerede neste uke.

Orginalartikkel på tysk;
Sueddeutsche Zeitung

W
 
Last edited:
Re: Air Berlin søker konkurs

Det skulle være rart om ikke D8 åpner base i Tyskland, spesielt DUS om AB går konk.

ser ut som Norwegian forbereder seg på det ja. OSM/Norwegian holder såkalte "roadshow" i både Berlin og Düsseldorf de nærmeste dagene. dette står på facebooken til OSM:

Welcome to the joint OSM Aviation/Norwegian Pilot Roadshow in Dusseldorf. August 25th.
Visiting pilots will get the chance to meet directly with pilot recruiters in a single venue, presenting a unique opportunity to get all the facts, career advice and answers in person, in an informal environment
https://www.facebook.com/osmaviation/
 
Back
Top