Agurknytt - Samletråd om flyrelaterte "agurker" og samletråd for smånytt

Re: Agurknytt - Samletråd

Dagbladet: «Roger that» - hvorfor sier pilotene egentlig det?

Artikkelen starter med å kalle en radar for et kontrolltårn, og derfra ut klarer faktisk kvaliteten å falle litt til. :drunk:

Kanskje litt vanskelig å skrive en artikkel om et uttrykk når det aldri brukes, i motsetning til korrekt ICAO fraseologi "roger" som innimellom brukes. Selv om "kvittering" som oftest må komme i form av tilbakelesing av informasjon/klarering.
 
Re: Agurknytt - Samletråd

Så er den gal med journalisterne igen:

https://www.bt.dk/udland/dansk-fly-sikkerhedslander-paa-vej-til-koebenhavn-284-passagerer-strandet

I første udgave (ligger pt, stadig på https://www.msn.com/da-dk/nyheder/u...284-passagerer-strandet/ar-BBK6m6a?ocid=ientp) var flytypen angivet til en 737 (med 284 passagerer). Dette har BT nu selv rettet til 767.

Fejl 1 - Billedet i artiklen er tydeligvis en 787-800.
Fejl 2 - Der beskrives en sikkerhedslanding - men det lyder som en helt normal landing
Fejl 3 - Artiklen beskriver dette som et dansk fly, men de skriver længere nede flyets registrering G-OBYF.

Desuden forsøger journalisten at skabe dramatik ved at kæde denne helt normale landing sammen med en Frank Mortensen, som på grund "problemer" med samme fly kom for sent til Den Dominikanske Republik.

Dette må være bunden af Journalistik.
 
Re: Agurknytt - Samletråd

Reisefølge fikk magesjau på yogatur i Marokko. Klager på dårlig oppfølging fra reiseselskap. Riktignok var det (iflg reiseselskapet) ingen som noen gang sa fra at de var syke.

De reisende mener uansett at dette ikke er noen unnskyldning for å ikke sende dem en lege.

https://www.vg.no/rampelys/i/5VO12O/20-av-22-ble-syke-paa-yogatur-med-henriette-lien-til-marokko
20 av 22 fikk kraftig magesjau? Når man ser at hele byer er brune i Marokko så bør man vite at dette ikke er maling.

attachment.php
 

Attachments

  • ait.JPG
    ait.JPG
    156.6 KB · Views: 1,591
Re: Agurknytt - Samletråd

"Tekniske problemer som må imøtegås"? Håper det er journalisten som surrer, og at det ikke er slikt SAS serverer. Hvis ikke IT-avdelingen har fått en finger med i spillet her også?
 
Re: Agurknytt - Samletråd

(sorry hvis dette er feil tråd...ellers kan det kanskje bli flyttet over til en egen tråd?)

Da jeg noen ganger fremhever flyving som en av mine hobbyer/interesser, så får jeg noen ganger høre at det er meget lite miljøvennlig. Er det noen her som har tanker rundt dette? Eventuelt noen som kan komme med noen betryggende fakta rundt den egentlige påvirkningen?

Fant noen ganske nedslående fakta da jeg søkte litt på nett:

- Rundt 3.5 % av alle klimaendringer virker å skyldes luftfartindustrien.
- Man skal ta tog to ganger rundt jordkloden for å «utligne» utslippsmengden til en flytur fra Oslo til Bangkok.

Kilde: http://sustainabilitymattersweekly.com/the-airline-industry-and-its-environmental-impact/

Er det noen her som har vært i lignende diskusjoner eller som tenker over miljøaspektet rundt det å fly mye?

mvh
Flydilla
 
Re: Agurknytt - Samletråd

Er det noen her som har vært i lignende diskusjoner eller som tenker over miljøaspektet rundt det å fly mye?
Det er av og til noen som skal "ta meg" for mine stadige helgeturer til andre kontinenter, men jeg stopper dem alle effektivt ved å si at jeg kun flyr kollektivt.
 
Re: Agurknytt - Samletråd

Det at luftfart skal ha sånn stor påvirkning på klima, er en sånn avis-and som journalister og miljøpolitikere får fortsette å påstå, uten å bli motsagt, til tross for at det ikke er tilfelle. Globalt (!) utgjør utslipp av klimagasser fra luftfart ca 2% av samlede utslipp. I Norge er det ca 5%, og det er ikke så rart det er mer i Norge enn globalt, sånn som geografi, topografi og demografi er i Norge.

Men altså, om alle fly ble satt på bakken ville det i seg selv altså være som et piss i havet hva angår utslipp av klimagasser. Og om lufttrafikken ble redusert på den måten at alle som bare bruker fly i ferie og fritid slutter, så vil det fortsatt være behov for en del flytrafikk. Ellers så ville jo folk bare måtte finne seg andre måter å reise på, og det er ikke sikkert at det er mer miljøvennlig.

https://avinor.no/globalassets/_konsern/miljo-lokal/no_avinor-klima-2017-mars.pdf
 
Back
Top