AF til Oslo - E190 vs A319/320

Øivind

ScanFlyer Silver
Har registrert at AF har vært på OSL med A319 flere ganger i det siste. A320 har jeg også sett.
Kanskje Embraene likevel blir for små?

Re: Air France og lounge på OSL

Litt på siden, men det blir dumt med en egen tråd for spørsmålet:

Når AF-gruppen velger å bytter ut Embraerne med A319/320, bytter man også bort 2G-terminalen med en av de mer sentrale 2-terminalene? (AF brukte jo 2D før Regional overtok ruten og flyttet den til 2G).

Har registrert at AF har vært på OSL med A319 flere ganger i det siste. A320 har jeg også sett.

Har ingenting med størrelsen på flyene og gjøre, det er slyngene på E190/70 som er for tight. Når AF startet oppe med 3x daglig var kveldsflighten kronisk forsinket fordi de som regel brukte samme maskin som gikk 2075 og den hadde minimal bakkestopp i Paris, og så lenge plassen heter Paris Charles de Gaulle så går ikke akkurat ting FØR rute.

Derfor stepper Air France inn endel på kveldsflighten når man ser at ting ryker mht rutetid og deretter også endel connection utifra CDG.

Men forsåvidt et godt spørsmål ift ankomstterminal i Paris -2G er det vel egentlig bare Regionale som opererer ut av - så hva skjer når det blir ankomst fra OSL med Airbus? (Jeg antar avgangene er null problem å få busset fra 2G til aircraft uansett.

Har ingenting med størrelsen på flyene og gjøre, det er slyngene på E190/70 som er for tight.
Mulig du har rett, men det er vel heller ikke utenkelig at AF setter inn større materiell på enkelte avganger når det er stor etterspørsel, slik som andre flyselskaper gjør med jevne mellomrom.
Det skjer f.eks ganske ofte at BA kommer med annet (større) materiell enn det som er satt opp i Amadeus og online-rutetabell.
Det samme skjer vel noen ganger med LH og andre.

Paa enkelte dager maa vel Embraer bli alt for lite. Haaper vi faar AF tilbake igjen, Airbus var mye bedre!

Ikke glem at med 2x daglige - som AF hadde før - så var det drøssevis med connection fra CDG langt utpå dagen, disse måtte da dra 06:35, men nå kan de dra 12:45. Det samme gjalt AF2375 som før gikk 15:45, denne hadde masse masse pax til Sør Amerika og Sør Afrika og disse maskinene går ikke før 22:50/23:50, disse kan nå dra med AF som går 19:10.

Paa enkelte dager maa vel Embraer bli alt for lite. Haaper vi faar AF tilbake igjen, Airbus var mye bedre!

Hvis vi ser på komfort ombord på AF-maskinene (og ikke lager en Boeing/Airbus/Emraer-diskusjon) så er E190 å foretrekke. Hos AF er E190 mye nyere og friskere innvendig og ikke minst det er 2+2-seating. En del av bussene bærer et tydelig preg av tidens tann innvendig, og så er det 3+3 som jeg anser som en ulempe.

Fint om du sier hvorfor (sett med komfort-øyne)? Har selv reist med AF A319 både til og fra OSL, og det var ingenting i kabinen som var noe å skryte over - dessuten var det tydelige preg over at den var gammel. Dette var ganske nøyaktig for 1 år siden. Har ikke reist med Regional/Embraer enda, og ut ifra det jeg har lest og sett virker det en del bedre.

Mitt inntrykk av AF-forandringene til OSL er todelt: flytypebyttet kunne ikke vært bedre - terminalbyttet på CDG er det stikk motsatte.
Hos AF er E190 mye nyere og friskere innvendig og ikke minst det er 2+2-seating. En del av bussene bærer et tydelig preg av tidens tann innvendig, og så er det 3+3 som jeg anser som en ulempe.
Ja - Discus snakker for meg også.

Synes ikke en Embraer er bedre enn an A320 eller 737.
Og AF sine A320 er ikke noe verre enn andres.
Nå har jeg ikke reist med AF sine Embraer enda, men har prøvd AY og KL sine, og synes på ingen måte de er å foretrekke fremfor de større A320 og 737.
Jeg føler meg veldig innestengt i en regional jet.

Jeg pendler til Seattle med AF og synes at det ble mye bedre etter at de la om til Embrummer og Terminal G...spesiellt på vei til Seattle er dette utmerket, kort vei til til transfer bussen til Terminal 2E og det beste: ingen ny security sjekk i transit - perfekt. Embrummeren er svært komfortabel ... men nå er jeg ikke stor (bare lang) at jeg må ha slike store fly....

Men forsåvidt et godt spørsmål ift ankomstterminal i Paris -2G er det vel egentlig bare Regionale som opererer ut av - så hva skjer når det blir ankomst fra OSL med Airbus? (Jeg antar avgangene er null problem å få busset fra 2G til aircraft uansett.

Det blir som oftest buss inntil D eller F - har ikke hatt downgrade to A319 til OSL ennå etter at de satte inn Embrummerne....bare til CDG og da ble det buss til D....

Synes ikke en Embraer er bedre enn an A320 eller 737.
Og AF sine A320 er ikke noe verre enn andres.
Nå har jeg ikke reist med AF sine Embraer enda, men har prøvd AY og KL sine, og synes på ingen måte de er å foretrekke fremfor de større A320 og 737.
Jeg føler meg veldig innestengt i en regional jet.

Kan skrive under her. B737 og A320 er mye bedre enn regionaljetene. Men hvis man først MÅ havne i en regionaljet er Embraer absolutt ikke det verste, det skal sies.

Kan skrive under her. B737 og A320 er mye bedre enn regionaljetene. Men hvis man først MÅ havne i en regionaljet er Embraer absolutt ikke det verste, det skal sies.

Hva er det som er så mye bedre med 737 og A320 ? For oss som skal videre med Air France over Atlanteren er Embrummeren langt bedre, med Embrummer ankommer en Terminal G - hvor det er en Pass kontroll uten kø og en rask transfer buss til Terminal E. De gangene jeg har blitt downgraded til A319/320 blir det fjernparkering og buss inn til D - noe som betyr ny sikkerhetskontroll og ikke minst må en gjennom den store passkontrollen hvor det er en del mere kø enn den lille i G. Allt i allt tar det normalt 30 - 40 minutter lengre når en ankommer med "de store flyene" - og det er mye tid når en normalt har en time. Komfort messig er 2 seter langt bedre enn 3 setere, og det er på ingen måte inneklemt i AF sine E190.

Reiste med 190en til AF for litt siden, kjempefly! med store vinduer og topp komfort... Noe man ikke kan si om AF for øvrig desverre... :(

Hva er det som er så mye bedre med 737 og A320 ?
Kanskje at kabinen er større og luftigere og føles mindre trang enn i en regional?
Jeg har flydd AY sine Embraer mange ganger, og opplever ikke 2+2 som mer komfortabel enn 3+3. Jeg sitter alltid ved vinduet og et vindussete er et vindsussete enten det er 3 eller 2 i bredden. Forbi noen må jeg uansett om jeg har behov for å bevege meg ut i midtgangen. Er man to som reiser sammen kan det selvsagt være en fordel.
Ikke at jeg har voldsomt mye imot Embraene, de er ti ganger bedre enn de fleste andre regional jets, men jeg trekker et lettelsens sukk når jeg ser det står en Airbus og ikke en jungle jet ved gaten.

Jeg synes Embraerne på general basis er svært komfortable fly - og flyr mye heller det enn 737/320 -- to i bredden er perfekt!

Nå har ikke jeg noe mer erfaring med E190/E170 enn med LH sine, men jeg foretrekker disse over både A32x og B737.
Føler at det er mindre mas i disse, og at det er mer rom ombord (selv om flyet er mindre).
Et annet pluss er jo at det er færre seter i disse, så da blir det mindre køer ved boarding, pluss færre folk som skal av ved ankomst ;) :p

Ser ut til at jeg er minoritet når det gjelder å foretrekke 737 og A320 foran jungle jets.
Preferansene er forskjellige, men likevel er jeg litt overrasket over at folk er mer begeistret for en regional mygg enn en større jet.
Jeg kan dog være enig i at embraer vinner komfortmessig i regional jet segmentet.
Men for meg ikke i forhold til 737 og A320.

Back