Re: AF A380 i taxe kollisjon på JFK
Det er ATC som skal passe på det ja, når det gis klarering. Men nå ser det ut som at ComAir'n ikke har kommet seg helt inn til stand. Ser rett og slett ut som at den venter på marshall for den siste biten. Står den faktisk parkert der den skal, så vil jeg tro det er ATC som har "glemt" hva slags restriksjoner som gjelder for taxing av fly bak en okkupert stand. (Altså f.eks. 737 er lov, mens A380 er for stort og måtte ha taxet en annen vei).
På en flyplass som JFK finnes det en hel haug av operative restriksjoner for taxiing av fly av forskjellige kategorier, A380 double so.
:drunk: :wow
Men... må si jeg ikke skjønner en ting... Vil vel tro at AF-pilotene fulgte taxebanen, og ikke taxet fritt som den ville - og er det ikke riktig at det er ATC som gir klarering til å taxe på taxebane? Hvis ATC gir klarering, er det vel de som må passe på at det ikke står et annet fly i veien? Evt så må jo CRJen blitt parkert et sted den ikke skulle parkert? (Jeg aner ikke, bare skriver det jeg synes er logisk..) Virker iallefall veldig tvilsomt at AF-pilotene ikke vet hvor bred A380en, og bare "satser på at det går".
Det er ATC som skal passe på det ja, når det gis klarering. Men nå ser det ut som at ComAir'n ikke har kommet seg helt inn til stand. Ser rett og slett ut som at den venter på marshall for den siste biten. Står den faktisk parkert der den skal, så vil jeg tro det er ATC som har "glemt" hva slags restriksjoner som gjelder for taxing av fly bak en okkupert stand. (Altså f.eks. 737 er lov, mens A380 er for stort og måtte ha taxet en annen vei).
På en flyplass som JFK finnes det en hel haug av operative restriksjoner for taxiing av fly av forskjellige kategorier, A380 double so.