AF A380 i taxekollisjon på JFK

Re: AF A380 i taxe kollisjon på JFK

500 PAX på AF maskinen som taxet til take-off, litt av en jobb å booke om så
mange pax dersom maskinen ikke kan brukes, noe jeg forstår den ikke kan !

Hvordan i all verden kan dette skje mon tro? Dårlig utsikt fra vesntresetet på A380?

Heftig videonsnutt

Folk som har sett denne skjønner kanskje hvorfor man skal ha setebeltet festet til man får beskjed om å løsne det.
Blir interessant å se hva etterforskningen av hendelsen kommer frem til når det gjelder skyldspørsmål. Det var kanskje noen som burde vite hvor bredt flyet de sitter i er?

Air France A380 vinge kom borti halen på en Delta/Comair

En mild underdrivelse!

Heftigt, ja mon ikke !
Lykkeligt at det hele ikke endte katastrofalt.

Holy .... Slikt skal ikke kunne skje ... Men det er jo ingen fly som beveger seg uten klarering, saa det spoers om CRJ'en kanskje ikke sto der den skulle ... AF'en skulle imidlertid ikke faa lov til aa passere foer banen er klar.

Tipper utskriftene fra bakkefrekvenssamtalene gir svaret ...

også er det jo traaaangt på jfk ... (uten at det er gyldig grunn).

Er det slik man gjør en rask turnaround på JFK?

Noen har jo gjort en blunder her, enten det er flygeleder, eller Comair som står feilplassert (regner med at AF bare taxet som de fikk beskjed om).

Er det slik man gjør en rask turnaround på JFK?

Noen har jo gjort en blunder her, enten det er flygeleder, eller Comair som står feilplassert (regner med at AF bare taxet som de fikk beskjed om).

Tøffeste turnorund jeg har sett ;)

Ikke så lett å vite hvor man har ytre deler, når de stikker utfor noen meter. Prøv å monterer en flaggstang tvers over taket på en bil, så ta deg en tur i Oslos gater, eller Valdres for den slags skyld, tror ikke det blir lett uansett...

Virket som AF maskinen hadde "høy" fart når den taxet, eller er det synsbedrag? Ikke at det hadde hatt så mye å si for utfallet antagelig.

:drunk: :wow

Men... må si jeg ikke skjønner en ting... Vil vel tro at AF-pilotene fulgte taxebanen, og ikke taxet fritt som den ville - og er det ikke riktig at det er ATC som gir klarering til å taxe på taxebane? Hvis ATC gir klarering, er det vel de som må passe på at det ikke står et annet fly i veien? Evt så må jo CRJen blitt parkert et sted den ikke skulle parkert? (Jeg aner ikke, bare skriver det jeg synes er logisk..) Virker iallefall veldig tvilsomt at AF-pilotene ikke vet hvor bred A380en, og bare "satser på at det går".

Hvordan gikk det med fly og PAX? Må ha blitt en del skader på begge maskiner?

Jeg tar meg den frihet å rappe litt tekst fra pprune .. hvor det som vanlig er mye 'gode' forslag. Noen gode poenger er det imidlertid -som at filmen nok går litt for fort.

I did listen to the audio and went to the trouble of finding a chart for JFK. AF was cleared to taxy along A and hold short at E for a 22R departure. Next call was to hold at KD for opposite direction traffic. Accident actually happened at the junction of A and M, well before that, so there was no call from ATC to warn about the CRJ. I would assume that is because ATC had not been informed that there was a problem

Taxiway chart here to help
http://204.108.4.16/d-tpp/1104/00610AD.PDF

Den skyldige er funnet:

FLYERHULK FLYERHULK
FLYERHULK FIRST TIME TAXI AN A380 WAS A LITTLE TOO EXCITING. HULK CAN'T HELP HIMSELF, HAD TO SMASH CRJ IN THE WAY.
9 hours ago Favorite Undo Retweet Reply

Back