LeftSaidFred
ScanFlyer Blue
Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'
Flyet har ELT (Emergency Locator Transmitter) som sender på 121,5 Mhz og 406 Mhz. 121,5 Mhz signalet kan brukes til å peile seg inn på senderen. 406 Mhz signalet inneholder ( etter det jeg vet) GPS koordinater. Vet ikke om systemet som skal oppdage 406 Mhz signalet på verdensbasis er operativt, men jeg tror det er operativt.
ELT senderen kan aktiveres av en bryter i cockpit, eller hvis ELT'en oppdager en for høy aksellerasjon/retardasjon (g-switch)
Fryktelig trist sak det her. Det er nok dessverre ingen sjanser for at flyet er i lufta lenger.
Så er jo spørsmålet om de har mistet kontrollen fullstendig og gått i havet, eller om de har klart å sette flyet på vannet slik som US Airways på Hudson River.
Hvorfor utstyres ikke fly med GPS lokaliseringsbrikke ? Dette er jo etterhvert standard på de fleste handelsskip, slik at rederiene alltid kan vite eksakt hvor de er.
Flyet har ELT (Emergency Locator Transmitter) som sender på 121,5 Mhz og 406 Mhz. 121,5 Mhz signalet kan brukes til å peile seg inn på senderen. 406 Mhz signalet inneholder ( etter det jeg vet) GPS koordinater. Vet ikke om systemet som skal oppdage 406 Mhz signalet på verdensbasis er operativt, men jeg tror det er operativt.
ELT senderen kan aktiveres av en bryter i cockpit, eller hvis ELT'en oppdager en for høy aksellerasjon/retardasjon (g-switch)
Last edited: