AF 447

Re: Air France fra Rio til Paris 'missing from radar'

Fryktelig trist sak det her. Det er nok dessverre ingen sjanser for at flyet er i lufta lenger.
Så er jo spørsmålet om de har mistet kontrollen fullstendig og gått i havet, eller om de har klart å sette flyet på vannet slik som US Airways på Hudson River.
Hvorfor utstyres ikke fly med GPS lokaliseringsbrikke ? Dette er jo etterhvert standard på de fleste handelsskip, slik at rederiene alltid kan vite eksakt hvor de er.

Flyet har ELT (Emergency Locator Transmitter) som sender på 121,5 Mhz og 406 Mhz. 121,5 Mhz signalet kan brukes til å peile seg inn på senderen. 406 Mhz signalet inneholder ( etter det jeg vet) GPS koordinater. Vet ikke om systemet som skal oppdage 406 Mhz signalet på verdensbasis er operativt, men jeg tror det er operativt.

ELT senderen kan aktiveres av en bryter i cockpit, eller hvis ELT'en oppdager en for høy aksellerasjon/retardasjon (g-switch)

Last edited:

F-GZCP har taget et billede af i NRT 16.feb 2009
Hilsen
ole

Huff, dette er virkelig tragisk. Mine tanker går til de etterlatte, familie og venner. Håper de finner årsaken til ulykken.

US Airways sitt Hudson Landing hadde alle odds pa sin side

+ dagtid
+ god vaer
+ liten vind
+ ingen traffik pa en rolig Hudson River
+ tekniske systemer funked, de "bare" misted skyvekraften

AF447:
- natt-tid, ingen mane, ingen sikt
- over ocean
- Turbulens
- tekniske problemer (AF sier elektrisk system malfunction message, som ville leder til "Direct Law" i Airbus sitt logic)
- fully loaded and fuelled

AF447 hadde ingen reelt sjanse av en vann-landing. Forövrig ble US Airways den förste lykkede, mens jeg husker god en ullykke ved Comores hvor en Airbus 300 eller 310 forsökte en vannlanding og crashed, og dette i pent vaer pa dagstid.

Tap av elektrisk system i kraftig turbulens er en alvorlig trussel til en A330. Jeg selv hadde gleden a pröve med med Direct Law flygning i en A330 simulator og klarte ikke a styre flyet i pent-vaer zero wind conditions.

I følge en pressemelding fra det brasilianske forsvarsdepartementet (?) (igjen iflg CNN) så ble det rapportert om mislykket radiokontakt med flyet 0130 UTS (etter at denne hadde forlatt radardekning) og bekymringsmelding sendt til Dakar ATC. Kl 0430 UTS ble det satt i gang med søk fra brasiliansk side. Spørsmålet som ble stilt var hva som ble gjort i disse 3 timene fra man første gang ikke fikk kontakt med flyet, til tidspunktet man satte i gang "search and rescue" fra brasiliansk side.

Uansett så er dette en fryktelig tragisk hendelse og tankene går til familie og pårørende.

Last edited:

Det er ikke riktig. Mann hadde kontakt 0130 UTC, etter det var det ingen radar dekning. Flyet skulle ha kommet inn på radarskjermene i Dakar ca. en time senere men gjorde ikke det. Men mann vet at flyet fremdeles var airborne 0214 UTC fordi flyet sendte ut en teknisk melding.

Helt forferdelige nyheter!
Så noen lite hyggelige scener på BBC news der noen pårørende brøt fullstendig sammen på CDG. Er vel knapt mulig å forestille seg hvordan de må ha det.

Ifølge dansk presse var der 6 danske pax ombord
hilsen
Ole

AF447 hadde ingen reelt sjanse av en vann-landing. Forövrig ble US Airways den förste lykkede, mens jeg husker god en ullykke ved Comores hvor en Airbus 300 eller 310 forsökte en vannlanding og crashed, og dette i pent vaer pa dagstid.

Den 767en var tom for fuel og var under kontroll av flykaprere.

Dette er en meget trist dag.. :(

Jeg fikk først vite dette 15:35 da jeg har vært ute i hele dag, jeg fikk meldingen av TV2 sin PLING informering. Veldig triste saker:( Nå gjelder det vell og finne flyet?

Europeiske melder at det var nordmenn om bord:

Vi vet at det er nordmenn om bord i ulykkesflyet, men vi vet ennå ikke hvor mange, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske til Aftenposten.no.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3100834.ece

I våre dager er det vel mer vanlig enn uvanlig at det er nordmenn om bord et slikt fly.

Virker merkelig at man fortsatt er så usikre på hvor flyet har styrtet. Brasilianske fly er ute og leter utenfor Brasil mens Frankrike har sendt fly opp fra Senegal for å sjekke Afrika-kysten. Usikkert også når siste radiokontakt var.

TV2 Nyhetskanalen melder for øvrig at det var flest brasilianere ombord, men i tillegg til de seks danskene, skal det også ha vært 30 tyskere, 40 franskmenn og "noen" briter. Og altså sannsynligvis noen nordmenn.

Forferdelig tragisk dette, tankene går til de etterlatte etter pax og crew.

Hour by hour oversikt:

Midnatt mellom søndag og mandag: AF 447 tar av fra Rio de Janeiros Galeao International Airport, med kurs for Paris Charles de Gaulle.

Klokken 0333 mandag: Siste radarkontakt med flight AF 447, ifølge det brasilianske flyvåpenet. Flyet hadde akkurat passert Fernando de Noronha-øyene, ca 350 km utenfor kysten av Brasil.

Klokken 0400: Flyet passerte et uværsområde med sterk turbulens, ifølge Air France.

Klokken 0414: Ifølge Air France mottok man en automatisk melding om en elektrisk kortslutning om bord.

Klokken 0915: Air France betegnet situasjonen som "alvorlig", ifølge selskapets administrerende direktør Pierre Henri Gourgeon. Man starter planleggingen av et krisesenter.

Klokken 1110: Flyet skulle ha landet på Charles de Gaulle - Roissy.

Klokken 1135: Flyplassen bekjentgjør at flight AF 447 er savnet.

Klokken 1217: Brasils flyvåpen bekrefter at lete- og redningsmannskaper er på vei til Fernando de Noronha-øyene.

Klokken 1236: Air France bekrefter at de ikke har mottatt livstegn fra flyet.

Klokken 1316: Den franske statsråden Jean-Louis Borloo sier flyet nå ville ha gått tomt for drivstoff, og legger til: "Vi må nå se for oss det verste scenariet." Han utelukker kapring.

Klokken 1342: Air France bekrefter at selskapet har mottatt melding om en elektrisk feil fra flyet.

Klokken 1413: Air France oppgir at den elekstriske feilen trolig skyldtes et lynnedslag.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3100792.ece

Kan eventuellt et lynnedslag skape et brann ombord med fatalt utfall?

Virker merkelig at man fortsatt er så usikre på hvor flyet har styrtet. Brasilianske fly er ute og leter utenfor Brasil mens Frankrike har sendt fly opp fra Senegal for å sjekke Afrika-kysten. Usikkert også når siste radiokontakt var.

Sett at bakkefarten er 850 km/t og man har en usikkerhet på +/- 30 min om når det skjedde så har man et ganske langstrukket leteområde - 850 km + distansen fra cruisehøyde til det var nede. Hvis det også har fløyet/glidd ned fra FL350 til side for kursen det har hatt så blir det mange kvadratkilometer.

TVNorge intervjuer Jansen i UD, som forteller at franske myndigheter har bekreftet at det var tre norske statsborgere på passasjerlisten.

Back