• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Aeroflot og deiceing

WOW hvordan kan dem gjøre dette. Det er risiko for alle ombord, lurer på hva som skjer nå når Europa og resten får se disse bilene.

"– Det er kapteinens ansvar å passe på at fly og is er fjernet fra vingene. Ingen norske flygere ville turt å ta av i et fly med så mye snø på vingene, sier Knut Backer til NRK.no etter å ha sett der russiske videoen."

Hehe, skal vel godt gjøres å ha et fly på vingen :)

Uffda. Lite hyggelig tidspunkt å lese om dette på. Håper de gjør ting etter boka på fredag :s

Skremmende!
Og like ille at selskapet sier dette ikke var noen brudd på sikkerhetsreglene.
De burde heller satt kapteinen på bakken umiddelbart.
Når de nå aksepterer denne type hendelse kan det jo skje igjen.

He he.. En fin fin heads up for de som oensker aa spare noen smaakroner til oesten ved aa fly Aeroflot via Moskva.

Som jeg har sagt tidligere: Du ser ikke meg paa ett russisk flyselskap -- ever.

Og naar selskapet selv gulper opp pisspreik som strider mot alle rutiner for deicing i den siviliserte verden, sier det alt

Last edited:
"Det går klart frem fra videoen at det ikke var noen brudd på sikkerheten. Snøen ble blåst bort med en gang ved starten på avgangen og virket definitivt ikke inn på aerodynamikken og sikkerheten. Sikkerhet er vårt høyeste prioritet, skriver selskapet i en Twitter-melding."

Hvordan kunne kapteinen på forhånd vite at all isen som kom til å falle av før flyet rotata?
Flaks spør du meg...

Last edited:
"Det går klart frem fra videoen at det ikke var noen brudd på sikkerheten. Snøen ble blåst bort med en gang ved starten på avgangen og virket definitivt ikke inn på aerodynamikken og sikkerheten. Sikkerhet er vårt høyeste prioritet, skriver selskapet i en Twitter-melding."

Hvordan kunne kapteinen på forhånd vite at all den farlige isen kom til å falle av før flyet rotata?
Flaks spør du meg...

Han vet vel dette av erfaring kanskje. ;)

Nei, jeg kommer definitivt ikke til å reise med noe russisk selskap.

Hørte en historie fra Fornebu av en som hadde jobba med deicing. Husker ikke alle detaljene. Enden på visa er at det ble en masse diskusjon. Aeroflotmaskina dro opp i ei snøføyke. Skulle ha vært en gang på 80-tallet.

Denne er ekstremt stygg.
Minner om den gang jeg jobbet på bakken, og i gate hvor en kaptein (nevner ikke selskap for å unngå masse unødig tull) spurte meg om det skulle de-ices.
Altså, kapteinen mente det ikke behøvdes.
På vingen lå det 5-6 cm tung snø.
Det var is på undersiden av vingen, å alikevel mente kapteinen her at det ikke var nødvendig.
Jeg påpekte at alle andre hadde fjernet dette denne dagen, og selv om jeg langt ifra var noen ekspert. Sa jeg at min mening var at det vil være lurt å fjerne dette.

Men igjen, skremmende, og Aeroflot er enda lengre ned på listen over selskap jeg ønsker å benytte.

Kan man se om dette er tung snø eller tørr nysnø (den henger vel på ganske lenge, noe som skulle tale for tung & våt snø)? Jeg ville imidlertid vært rimelig skeptisk dersom jeg satt ved vingen og så denne snømengden ikke bli fjernet før avgang...

Jeg har forøvrig vært med på en flygning med TU-154 fra Murmansk til Moskva for en del år siden, hvor deicingprosedyren var to mann på hver vinge med hver sin stråkost. Ingen deicing, men nå synes jeg å huske at det vært veldig kaldt og tørt, så det er kanskje et mindre problem da med litt snørester på vingene...?

Ingen deicing, men nå synes jeg å huske at det vært veldig kaldt og tørt, så det er kanskje et mindre problem da med litt snørester på vingene...?

All form for kontaminasjon på vingen vil føre til mer eller mindre alvorlige forstyrrelser i vingens performance, og dertil flyets performance.

Mener å ha lest her på forumet at noen fly er godkjente for å ikke trenge avisning. Husker ikke helt, men tror de kunne ha noen cm med snø på vingen. Var noe med at de hadde så kraftig egen avising at de kunne kvitte seg med snøen ved egen hjelp.
Noen som har vet noe om det?

Kan man se om dette er tung snø eller tørr nysnø (den henger vel på ganske lenge, noe som skulle tale for tung & våt snø)? Jeg ville imidlertid vært rimelig skeptisk dersom jeg satt ved vingen og så denne snømengden ikke bli fjernet før avgang...

Jeg har forøvrig vært med på en flygning med TU-154 fra Murmansk til Moskva for en del år siden, hvor deicingprosedyren var to mann på hver vinge med hver sin stråkost. Ingen deicing, men nå synes jeg å huske at det vært veldig kaldt og tørt, så det er kanskje et mindre problem da med litt snørester på vingene...?

Det er ikke vekta av snøen/isen som er problemet men endring av de aeordynamiske egenskapene som du sikkert vet. Det er derfor man skal ha flyet helt fritt for snø og is før take off.

Sakset fra Avherald's rapport;

On Apr 9th Rostransnadzor (Russia's Ministry of Transport) suspended the activities of UTAir Technics at Moscow's Vnukovo Airport due to violations of regulations released by Rosaviatsia (Civil Aviation Authority). Those violations permitted 4 ATR-72 of UTAir to depart Moscow's Vnukovo Airport without de-icing/anti-icing in weather conditions conducive to icing. Rostransnadzor also suspended operation of UTAir's ATR-72s until the factors that led to the crash of VP-BYZ in Tyumen have been determined and measures to reduce the risk have been taken.

Litt på siden, men har sett fly ( NO sådanne ) ta av uten deicing, hvor jeg har tenkt ( amatørtenkning ) går dette godt? Og ja, så langt har det gjort det

Back