Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly
Winglets med tilhørende struktur veier også en del, lurer på om det er ca 200 kg, og på kortere turer lønner faktisk ikke winglets seg hvis man kun ser på reduksjonen i drag. Har ikke tallene i hodet, men mener at effekten av mindre drag først "nuller ut" den ekstra vekten man drar med seg når flyturen er rundt to timer eller lenger.
Dette stemmer ikke helt. Du blander sammen aerodynamikk og økonomi.
Netto
aerodynamisk gevinst (inkl. vekten av winglet'n som vel utgjør ca 0,2%) på f.eks en 737 er rundt 2% redusert burn hvis jeg husker riktig.
Denne ligger i bunn uansett!
Så kommer det du snakker om i tillegg. Et fly
med winglet vil derfor kunne planlegge mindre trip fuel enn et uten. Eller
med andre ord, et fly med winglet vil alltid være lettere enn et uten for nøyaktig samme turen. Derfor vil man jo lenger turen er
tjene mer på å ha winglet og vil kanskje komme opp i 4-4,5%
gevinst totalt på en veldig lang tur...
I dag leveres vel alle 737 som bygges med winglet. Før måtte man jo evt retrofit winglets på et allerede "gammelt" fly (ref f.eks SAS). Dermed
måtte man ta med denne ombyggingskostnaden, pluss, forventet gjenværende levealder og rutenett type etc inn i regnestykket, og da
var det ikke alltid at regnestykket gikk i pluss, spesielt ikke hvis man bare fløy korte ruter og kanskje bare tjente inn 2,5% pr tur på et gammelt fly.
Og det er vel kanskje dette scenario du tenker på.
Så du må skille aerodynamikk og økonomi hvis du vil sammenlikne.
Dag J kan garantert mer om dette enn meg, men nå sporer vi vel litt av topic her.