Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Jeg ser bildet som er i artikkelen på Hangar.no og tenker at det må jo være enormt dårlig for aerodynamikken med disse "skiboksene"? Selv om det hadde sett noenlunde dråpeformede ut? Men disse ser jo ut som noe som vile økt forbruket med 20% hvis de var satt på en bil?

http://www.hangar.no/eurowings-forste-lavprisselskap-som-velger-inmarsat-gx/

Joa. Det ville vært bedre uten. Jeg husker å bli fortalt at når wifi boksen ble montert og fly hadde winglets ville det nulle ut den induserte motstanden rundt skroget.

Hva gjør man vel ikke for passasjerene... :)
 
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Winglets nuller omtrent ut det økte fuelforbruket ved å ha skiboksen ja.
 
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Winglets med tilhørende struktur veier også en del, lurer på om det er ca 200 kg, og på kortere turer lønner faktisk ikke winglets seg hvis man kun ser på reduksjonen i drag. Har ikke tallene i hodet, men mener at effekten av mindre drag først "nuller ut" den ekstra vekten man drar med seg når flyturen er rundt to timer eller lenger.
 
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Winglets med tilhørende struktur veier også en del, lurer på om det er ca 200 kg, og på kortere turer lønner faktisk ikke winglets seg hvis man kun ser på reduksjonen i drag. Har ikke tallene i hodet, men mener at effekten av mindre drag først "nuller ut" den ekstra vekten man drar med seg når flyturen er rundt to timer eller lenger.

Dette stemmer ikke helt. Du blander sammen aerodynamikk og økonomi.

Netto aerodynamisk gevinst (inkl. vekten av winglet'n som vel utgjør ca 0,2%) på f.eks en 737 er rundt 2% redusert burn hvis jeg husker riktig.
Denne ligger i bunn uansett!

Så kommer det du snakker om i tillegg. Et fly med winglet vil derfor kunne planlegge mindre trip fuel enn et uten. Eller
med andre ord, et fly med winglet vil alltid være lettere enn et uten for nøyaktig samme turen. Derfor vil man jo lenger turen er
tjene mer på å ha winglet og vil kanskje komme opp i 4-4,5% gevinst totalt på en veldig lang tur...

I dag leveres vel alle 737 som bygges med winglet. Før måtte man jo evt retrofit winglets på et allerede "gammelt" fly (ref f.eks SAS). Dermed
måtte man ta med denne ombyggingskostnaden, pluss, forventet gjenværende levealder og rutenett type etc inn i regnestykket, og da
var det ikke alltid at regnestykket gikk i pluss, spesielt ikke hvis man bare fløy korte ruter og kanskje bare tjente inn 2,5% pr tur på et gammelt fly.
Og det er vel kanskje dette scenario du tenker på.

Så du må skille aerodynamikk og økonomi hvis du vil sammenlikne.

Dag J kan garantert mer om dette enn meg, men nå sporer vi vel litt av topic her.
 
Last edited:
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Nå må du lese hva jeg skriver: At wifi-boks mer eller mindre nuller ut fordelen i fuel burn av winglets på kortere turer. Hverken mer eller mindre. Jeg blander ikke noe som helst.
 
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Har som sagt lest det, og det er feil..
Vet ikke hvor du har fått det fra at winglets "ikke virker" på korte sektorer, men ser det skrives mye rart på nett.
Som du ser så reduserer winglet burn minst 10 ganger mer enn wifi-boksen øker burn selv på veldig kort sektor.
(Kilde: Boeing)

winglets.jpg
 
Last edited:
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Hvor i den tabellen står det at den gjelder for fly med wifi?
 
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Hvor i den tabellen står det at den gjelder for fly med wifi?

Det står ikke, men du klarer sikkert å forholde deg til 2 dokumenter og sammenlikne 2 tall hvis du prøver.. ;) Som dokumentert tidligere setter du på en wifi-boks vil det øke burn med mellom 0,05% og 0,17% iflg Boeing.

Has low aerodynamic drag (0.05% to 0.17% Incremental Fuel Burn increase - depending Boeing aircraft model).

Altså bare ca 1/10 del økning av hva en winglet reduserer burn med på selv de aller korteste turene (1,5%) . Dokumentert i Boeing grafen.

W
 
Last edited:
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Men hvorfor MÅ disse stikke ut?

Kan man ved neste korsvei eller redesign av en hel flytype få sidde bygget inn et sted / ha en åpen plass der moduler fra ulike produsenter kan installeres?
 
Re: Aerodynamikk og WiFi-antenner på fly

Men hvorfor MÅ disse stikke ut?

Kan man ved neste korsvei eller redesign av en hel flytype få sidde bygget inn et sted / ha en åpen plass der moduler fra ulike produsenter kan installeres?

Det er nok fordi den ligger utenfor trykkskroget (som har rundt tverrsnitt). Man kunne kanskje laget en "grop" i skroget, men antar det vil gå utover styrken. Selv ikke 787en var det "løst" på.

Noen bilder i disse eksterne forumtrådene:
https://aviation.stackexchange.com/questions/14849/how-does-wifi-work-on-an-aircraft
http://www.avcom.co.za/phpBB3/viewtopic.php?t=178002

Er det en bygg- eller fly-ingeniør-her som kan forklare nøyaktig kanskje?
 
Back
Top