• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Aer Lingus starter Dublin - Oslo

Så gøy ☺️ først Tromsø og nå Oslo.

Bør være bra for connections til Nord Amerika.
De betjener jo mange byer i UK så vest Norden bør også være et marked.

De siste 25 årene er det bare 3 "nye" land i Europa jeg har vært i, Estland, Latvia og Spania, men snart 31 utenfor Europa siden 2020, så planen er å ta en Europa reise hvert år fremover og Irland er av landene jeg ikke har vært i. Kanskje kombinere det med Lisboa på samme turen. Dette virker fristende å prøve, men kanskje ikke før i oktober. For en som liker å bo billig, syntes jeg hotell prisene i DUB var litt stive, selv off-season.
Prøvede ikke Ryanair seg med rute til DUB fra Østlandet?

Der burde faktisk ikke være "oneworld" logo ud for denne tråd. AerLingus, er godt nok ejet af IAG, men de er defacto IKKE en del af Oneworld alliancen
:)

Lad os dog håbe at denne rute vil være lønsom og AerLingus vil blive fast inventar i Norge.

Det skal være 75 minutter, så ja. Det er nok ikke helt tilfedig. Sen avgang fra OSL er også attraktivt for mange.
Tidene er attraktive det er jeg enig om, men kun 75. Min (som er MCT) i DUB når man skal innom US Preclearance høres imo litt for knapp og stressende ut for oss Non- US Citizen selv om det nok går fortere i CBP kontrollen i DUB enn i statene.
Mister man videreforbindelsen så finnes det ikke flere brukbare alternativer/ re-routing den dagen.

Men jeg håper jo som andre at dem lykkes med OSL ruten.

De gangene jeg har gått gjennom pre clearance i DUB så har det gått veldig raskt. Det er ingen kø av 300 folk som kommer med et og samme fly, så det var egentlig bare en jevn flyt. Dette er riktig nok noen år siden, men man skulle tro det fortsatt fungerte på samme måte.

Denne var det overhode ingen rykter om internt så det var overraskende! Vil anta at det er mest myntet mot amerikanere til Europa siden det virker å være det store satsningsområdet for tiden. Timingen for flyet til Oslo er jo etter at det meste har landet i Dublin med god margin, bortsett fra vestkysten. Er jo like før kløverbladet kan males med stjerner og striper siden til og med sponsingen av irsk rugby har blitt byttet ut med sponsing av NFL...

Litt avhengig av hvor en parkerer, er det ikke lange gåturen fra europeisk ankomst til CBP og ingen ny sikkerhetskontoll i Dublin så lenge airside transfer ruten er åpen til i 1600-tiden. CBP er som regel dødt etter 1400-1500 så der kan det gå riktig så raskt hvis en har alt som de vil ha det, så 1 time og 15 minutter skal holde i massevis. Der er jo også sene kveldsavganger til Boston og JFK men de tror jeg nok dessverre at ikke vil ha CBP i Dublin da den gjengen pleier å gå hjem 1630, er det vel, og det visstnok er et styr uten like å få dem til å ha åpent lenger ved driftsforstyrrelser.

Ellers går jo dessverre avgangene til verdensmetropolene Cleveland, Raleigh-Durham og Bradley akkurat litt for tidlig til å rekke dem, og det er jo litt trist 😂

Tidene er attraktive det er jeg enig om, men kun 75. Min (som er MCT) i DUB når man skal innom US Preclearance høres imo litt for knapp og stressende ut for oss Non- US Citizen selv om det nok går fortere i CBP kontrollen i DUB enn i statene.
Mister man videreforbindelsen så finnes det ikke flere brukbare alternativer/ re-routing den dagen.

Men jeg håper jo som andre at dem lykkes med OSL ruten.
MCT er vel også satt basert på historikk og hva man ser virker. Det er liten vitse å sette MCT så lavt at man straffer seg selv med problemer og utgifter.

Blir spennende å se hvem som blir GH.
Setter en knapp på Menzies, da IAG oftest holder sammen om en og samme GH, IAG bruker Menzies på OSL og Aer Lingus har allerede kontrakt med Menzies flere plasser. Men det er jo anbudskonkurranse, så vi får se :)

Back