SK917
ScanFlyer Blue
Advarsel - Bruk hue før du legger ut for mange bilder
Overskriften skal ikke være for dramatisk, men ettersom jeg i løpet av det siste året har sett en stadig større "bruk" av bilder fra dette forumet i publikasjoner, på nett, i rapporter, på TV etc uten at dette er avtalt med fotografen (de fleste har fått beskjed) så mener jeg det er viktig at de fleste tenker litt over dette når det legges ut bilder på et forum. Jeg vil på ingen måte anbefale å ikke legge ut men ettersom jeg har sett flere som i ettertid får liten respons fra "brukere" som har "lånt" bilder til sine offentlige ting mener jeg alle bør tenke litt i gjennom dette. Jeg får ofte spørsmål om det og ofte fra personer som er fortvilte over at den som har "lånt" bildet ikke vil svare på henvendelser, ikke kreditere vedkommende og ikke betale for "lånet".
Mange tror nok de er på sikker grunn når det gjelder at andre "låner et bilde" og bruker det uten å spørre,men vit at det er du langt i fra. Vi har nå flere saker som har passert rettsystemet og når alt har kommet til alt har det blitt avgjørende hvorvidt du er profesjonell fotograf eller amatør, har tapt økonomisk på at noen har "lånt" bildet ditt, om bildet er av allmenn interesse osv.
For å sitere Gisle Hannemyr som har en bra side om dette tema:
Hva har du krav på?
Et spørsmål alle tenker på når de oppdager at noen har benyttet bildene du har tatt og lagt ut på nettet....
Sitat:
Det jeg vil med denne posten er følgende:
-Tenk deg om før du pøser ut med bilder på nettet, de kan brukes av andre uten din godkjenning[/B]-Du stiller svakt i de fleste tilfeller når du oppdager dette, med mindre du får en avtale med de som har brukt dette, hvis ikke må du gå via advokat/rettet i mange tilfeller...
-Merk bildene med fotografens navn, men husk det betyr ikke at du stiller sterkt allikevel.
Bruk bildevett på nett!
Har noen brukt bildet ditt uten å spørre først, les gjerne denne nettsiden som gir gode råd:
http://hannemyr.com/faq/legal_dm11.shtml#renum
Overskriften skal ikke være for dramatisk, men ettersom jeg i løpet av det siste året har sett en stadig større "bruk" av bilder fra dette forumet i publikasjoner, på nett, i rapporter, på TV etc uten at dette er avtalt med fotografen (de fleste har fått beskjed) så mener jeg det er viktig at de fleste tenker litt over dette når det legges ut bilder på et forum. Jeg vil på ingen måte anbefale å ikke legge ut men ettersom jeg har sett flere som i ettertid får liten respons fra "brukere" som har "lånt" bilder til sine offentlige ting mener jeg alle bør tenke litt i gjennom dette. Jeg får ofte spørsmål om det og ofte fra personer som er fortvilte over at den som har "lånt" bildet ikke vil svare på henvendelser, ikke kreditere vedkommende og ikke betale for "lånet".
Mange tror nok de er på sikker grunn når det gjelder at andre "låner et bilde" og bruker det uten å spørre,men vit at det er du langt i fra. Vi har nå flere saker som har passert rettsystemet og når alt har kommet til alt har det blitt avgjørende hvorvidt du er profesjonell fotograf eller amatør, har tapt økonomisk på at noen har "lånt" bildet ditt, om bildet er av allmenn interesse osv.
For å sitere Gisle Hannemyr som har en bra side om dette tema:
Bevisst komponerte fotografier der fotografen har arbeidet kreativt med valg av motiv, kameravinkel, lyssetting, rekvisitter, og etterarbeide er helt klart fotografiske verk. Bilder tatt av automatiske overvåkningskameraer, passfotoautomater, og typiske snap*shots tatt av kamera med bruk av standardinnstilinger, er fotografiske bilder. Mellom disse to ytterpunktene befinner det seg en mengde fotogra*fier der skillet mellom fotografisk verk og fotografisk bilde vil være gjenstand for skjønns*messig vurdering.
Hva har du krav på?
Et spørsmål alle tenker på når de oppdager at noen har benyttet bildene du har tatt og lagt ut på nettet....
Sitat:
Dersom noen bruker et av dine verker uten lov, eller krenker din opphavsrett på andre måter, har du krav på kompensasjon. Siden krenkelsen allerede har skjedd og neppe kan gjøres om, tror mange at de kan forlange hva som helst. Men «tenk på tall» er ikke en anbefalt metode her. Ditt krav til hva misbrukeren skal betale i erstatning må være saklig begrunnet. Det innebærer at du må være i stand til å sannsynliggjøre hvor stort ditt inntektstap er som følge av krenkelsen. Et beløp som ikke er begrunnet med et sannsynlig inntektstap gir et useriøst inntrykk. Det vil svekke din sak i en evt. rettstvist.
Et for høyt krav kan endog føre til at du i realiteten taper en i utgangspunktet god sak. Forlanger du f.eks. ti tusen kroner for et høyst ordinært bilde brukt ulovlig i lokalavisen, og avisen tilbyr å betale deg tilsvarende frilanssatsene (pt. 1350 kroner), så kan du risikere, når saken kommer for retten, at retten avviser ditt krav som useriøst og i stedet pålegger deg til å erstatte avisens advokatutgifter, som kan være på mangfoldige titusen.
Det jeg vil med denne posten er følgende:
-Tenk deg om før du pøser ut med bilder på nettet, de kan brukes av andre uten din godkjenning[/B]-Du stiller svakt i de fleste tilfeller når du oppdager dette, med mindre du får en avtale med de som har brukt dette, hvis ikke må du gå via advokat/rettet i mange tilfeller...
-Merk bildene med fotografens navn, men husk det betyr ikke at du stiller sterkt allikevel.
Bruk bildevett på nett!
Har noen brukt bildet ditt uten å spørre først, les gjerne denne nettsiden som gir gode råd:
http://hannemyr.com/faq/legal_dm11.shtml#renum