A380F, kommer den allikevel?

Da Thomas Enders og Louis Gallois kansellerte A380F holdt Airbus 31 firm Launching Commitments ... programmet tok 30 mndrs forsinkelse pga bl.a. mälestokk-forskjell mellom CATIA (anvendt i Frankrike) vs de samsvarende tyske CAD-CAM IT-maskinene. 'Power 8' feiekost-kuren har nu rettet pä dette og Airbus leverte 30 stk. A380 i 2012, mens intensjonen er ä öke produksjons-takten. Backloggen pr idag er noen og 160 stk eller fem är : det finnes et godt grunnlag for re-introduksjon av A380F, da for tiden 747-8F ikke har noen konkurrent.
 
En venn/kollega fra Hong Kong satt ved siden av en som jobber i Airbus på en flytur hit forrige uke.

Han mente at A380F skulle igangsettes "igjen".
 
Hvis Airbus bygger en lengre utgave av A380, som Emirates spør etter, og gir den kraftigere motorer og understell, så har de en platform de kan bygge en A380-800F på, ved å gi -800 utgaven de samme oppgraderingene. En A380-800F med høyere maksvekt og lengre rekkevidde enn det -800 har i dag. Dermed får de også en -800ER utgave.

Dette er en ganske standard utviklingsprosess som både Airbus og Boeing har fulgt tidligere.
 
Inntil det dukker opp konkrete kunder, tror jeg ikke det vil brukt mye penger på videreutvikling. Ettersom FedEx og UPS kansellerte sine bestillinger tidlig, er jeg heller ikke sikker på om det ble utviklet lasteutstyr som rekker opp til 2. etasje på A380. Dette vil uansett ikke bli billig utstyr og en ny operatør vil nok tenke seg om to ganger før de tar kostnaden.
 
Dette med lasteutstyr som kan rekke opp til øverste dekk, kan ikkje det løses ved hjelp av en godsheis innvendig, slik at hele gulvet innenfor godsdøren heves opp?
Eller blir dette for tungt til å være praktisk?
Det ville jo kunne bety at en A380F ville kunne brukes til og fra flyplasser som har lasteutstyr som ellers passer til B747 e.l.
 
I mars 2005 tygget Airbus pä om de skulle kjöre igang med "Project Albatross" som siktet ä selge A380F til International Shipping, hvorav Maersk Sealand, Evergreen, grekerene, kineserene, koreanerene ... salgs-mulighetene pä kort sikt var vurdert til naermere 150 stk. Prosjektet ble kansellert ipso facto utviklings-vanskelighetene med flyet (Power 8) : det ville ikke ha vaert riktig ä varme opp Shipping med et umodent fraktfly-prosjekt ... Hvis A380F blir gjenopplivet, er min antagelse at samtidig vil ogsä "Project Albatross" bli aktuelt. Markeds-potensialet for A380F ender ikke med FedEx, Flying Tigers, UPS, LN-MOW.
 
.. salgs-mulighetene pä kort sikt var vurdert til naermere 150 stk.

... men endte på 0. Selvfølgelig er potensialet der, men Airbus maktet ikke å gjøre prosjektet drivverdig. Selskaper som f.eks. Evergreen er allerede tungt inne på flyfrakt gjennom Eva Air Cargo, som jeg var med på åpne kontoret for her i Atlanta, og jeg tror nok at både de og andre nøler med å være første kunde, da de vil møte en del ekstrakostnader. Og flyfrakt er allerede tungt presset på pris.
 
... selvfølgelig er potensialet der ...
Godt ä höre kommende fra deg, LN-MOW, det varmer hjertet. Selv om high-value ISPF (Itemised Small Packaged Freight) kun utgjör 1 % av all den frakten som kontrolleres av Shipping pr idag, ville det gi grunnlag nok til 1000 stk A380F hvis "Modal Change" for denne typen frakt blir tatt seriöst av shipping-industrien. Andre typer frakt er imidlertid ogsä kandidat for Modal Change : pharmaceuticals, fashion ... dvs generelt : all short life-cycled high-value merchandise (hertil inngär sea-food, blomster, spesiale frukt og grönnsaker, osv ...) hvor selve selgbarheten er avhengig av raskest mulig adgang til markedene. Airbus har innsett at kun en brökdel av "toppen pä isberget" gär igjennom de eksisterende flyfrakt-selskaper pr idag : dette er udyrket land for fraktfly-produsenten som klarer ä komme frem med det riktige produktet ! Bare rentene pä fraktens bundne kapital-verdi, over tiden det tar med spedisjon av varene pr container-skip, betaler meste-parten av fly-transporten.
 
Det er to ting som gjør at dette ikke vil skje. Kostnader og infrastruktur. Det krever mye innsats for å fylle en A380 på en lønnsom måte. Husk at man gjerne vil ha fylt maskinen begge veier ...
Flyfrakt brukes fortrinnsvis for perishable og tidssensitive sendinger. Øvrig frakt vil aldri kunne konkurrere med bakketransport, ene og alene pga prisen. De som har størst suksess i fraktmarkedet er speditører og selskaper som kontrollerer begge markeder. Evergreen er nevnt.

A380 var tenkt som hub-til-hub fly for Fedex og UPS. Pakke- og dokumentmarkedet innen og til/fra USA er enormt, ikke minst pga den enorme økningen i online retail som selskaper som Amazon og Apple har hatt etter at detta internettet mot alle odds ble en suksess ... :rolleyes: Apple har f.eks. 2-3 daglige 777-er fra Nanjing med hovedsaklig Apple-produkter. Dette koster Apple mye penger, men er et eksempel på FT's 'bundne kapitalvverdi' - nesten. Det er kundens forventning som gjør at det er nødvendig å bruke fly og jeg mistenker at i rene kroner og øre taper Apple på dette. Spesielt der de sender med 'Free Shipping' til kunden.

Problemet er imidlertid at det ikke finnes nok slike markeder til å sysselsette en flåte A380 ....

Jeg nevnte også infrastruktur. En 747 full av f.eks. fisk eller blomster setter stort press på flyplassenes terminal- og lagerstruktur. Mange steder er ekspansjonsmulighetene begrenset og man vil helst ikke se større fly enn de man har i dag. Toll- og sikkerhetskapasitet spiller også inn her.
 
Denne diskusjonen blir fört videre under ny träd, nemlig :

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114021

For ä tiltrekke interesse fra Internasjonal Shipping (som kontrollerer spedisjon av verdens frakt) bör en SuperFreighter kunne täle frakt-densiteter pä 0.2 opp til 0.45 i ferdig innpakket format, tara inkl.

A380F stär i underkanten av den typen tall, 747-8F ogsä. Noe helt NYTT trengs ?
 
I lys av koronasituasjonen skal Lufthansa Technik nå konvertere en A380 om til frakter. Kanskje flere passasjerversjoner vil få et forlenget liv som fraktmaskiner?
(Reuters) - Germany’s Lufthansa Technik AG said on Tuesday it is modifying its first Airbus A380 superjumbo jet to move cargo, as the coronavirus crisis fuels a global scramble for capacity to transport medical supplies and other goods.

Lufthansa Technik, a subsidiary of the German airline Lufthansa (LHAG.DE), would not disclose the name of the A380 customer in a statement.

www.reuters.com/lufthansa-technik-changes-first-passenger-a380-jet-to-move-cargo
 
Spennende. Men grunnen til at den ikke ble frakter var vel manglende payload, desto lite kunder selv om fedex hadde inne en bestilling på 10?
Men med smitteutsatte så klarer den nok å gjøre jobben, i tillegg er nok drivstoffprisen på rett side om dagene!
 
Upper deck er for svakt til å fungere som frakterdeck og modifiseringene ville blitt for dyre. Men å frakte lette bokser med medisinsk utstyr går nok greit. Er nok bare snakk om å plukke ut setene og montere surrepunkter for nett, slik mange selskaper gjør nå.

Tipper dette er Hi Fly's kjerre 9H-MIP - den har stått uvirksom siden februar og de finner ikke oppdrag til den nå. Den ble flyttet tilbake til deres base i Beja for noen dager siden, og det er muligens fr å utføre dette arbeidet.
 
Upper deck er for svakt til å fungere som frakterdeck og modifiseringene ville blitt for dyre. Men å frakte lette bokser med medisinsk utstyr går nok greit. Er nok bare snakk om å plukke ut setene og montere surrepunkter for nett, slik mange selskaper gjør nå.

Tipper dette er Hi Fly's kjerre 9H-MIP - den har stått uvirksom siden februar og de finner ikke oppdrag til den nå. Den ble flyttet tilbake til deres base i Beja for noen dager siden, og det er muligens fr å utføre dette arbeidet.


Kunne de ikke ha fjernet upper deck og fått ut utnyttet høyden? Eller ville skroget ha kollapset ?
 
Hva med å benytte en pallestørrelse som er tilpasset dørbredden til de eksisterende passasjerdørene, minus litt bredde for avtabare bump-guards, så man ikke slår borti dørkarmen med palle/pallejekk/last ved inn- og utkjøring?

Da kan man bruke manuelle, lette pallejekker på innsiden av flyet, og overlevere lasten til gaffeltrucker på platform på utsiden av flyet (f.eks på highloader eller lignende).

Dette burde jo være ganske kostnadsbesparende kontra å laste hele kabinen manuelt med bulkcargo for hver eneste laste- og losseoperasjon. Ikke koster det særlig mye å implementere heller. Paller kan man få custom ordered i alle mulige størrelser, fasonger og byggematerialer, og palletering kan også utføres med maskinhjelp.
 
Upper deck er for svakt til å fungere som frakterdeck og modifiseringene ville blitt for dyre. Men å frakte lette bokser med medisinsk utstyr går nok greit. Er nok bare snakk om å plukke ut setene og montere surrepunkter for nett, slik mange selskaper gjør nå.

Tipper dette er Hi Fly's kjerre 9H-MIP - den har stått uvirksom siden februar og de finner ikke oppdrag til den nå. Den ble flyttet tilbake til deres base i Beja for noen dager siden, og det er muligens fr å utføre dette arbeidet.

9H-MIP er på vei Beja til Tianjin nå
 
Back
Top