A380 og innvendig lyd !?

Cessna182

ScanFlyer Blue
Fløy Lufthansa A380 her om dagen begge veier mellom Frankfurt/Miami. Et veldig behagelig fly.
På bakkeopphold og under avgang (tror jeg) hørte jeg en irriterende lyd baki flyet. Satt selv på seterad 91. Det var som om noen startet en støvsuger av og på hele tiden, hva var dette ?

Vakumsuger til toalett og sanitær er den mest sannsynlige årsaken til lyden du hørte.

Er dette noe som egentlig går hele tiden og som man ikke hører inflight ? Når det er sagt så var det en plage under flygingen når folk var på toalettet, da hørte man veldig lyden fra vaccumtoalett når folk "dro ned".

Nå kjenner jeg rimeligvis ikke A380-systemet, men det er vel muligens ikke direkte ulikt 737NG, rent prinsipielt.
Så i 737NG vil vakuumpumpa operere hver gang noen trykker på "flush"-knappen på bakken samt i lufta opp til 16000 fot. Over det er det kun undertrykket fra utsiden av flyet (differansetrykket), ledet til toalettanken, som "drar" etterlatenskapene fra skåla ned i tanken.

Det skal jeg være enig i. Satt på rad noen og tjue (oppe på loftet) i sommer hjem fra JFK, mest behagelige flyturen jeg har hatt, støymessig

Back