A380-landing i storm på Heathrow

Re: A380-landing i storm på Heathrow

Tja. Ikke så uvanlig akkurat og ikke superbra utført heller. Ser videoen gjør sin seiersgang på div. nettaviser og sosiale medier, men de fleste som flyr vil nok heller trekke på skuldrene og si "solid understell som fikk skikkelig side load".

Antar at A380 ikke har mulighet til å sette en crab-vinkel på understellet slik man kan på B-52?

Litt slurvete ja, men ikke noen sensasjon. Bør helst være våt bane hvis man skal lande sidelengs.

Det skjærer i et pilothjerte å se en landing med så mye crab etter en enormt lang float. Nesten trist at folk tror det er sånn det skal være.

Men gutter: Flyeksperten på Speedbird TV og journalisten sa jo at dette "er flyging i verdensklasse" - så da er det vel det? ;)

Men gutter: Flyeksperten på Speedbird TV og journalisten sa jo at dette "er flyging i verdensklasse" - så da er det vel det? ;)

Flyging i verdensklasse?
Så ikke den kommentaren, vil heller kalle det amatør time. (Amateur Hour):cry:

Lurer på om noen av de som satt bakerst i flyet fikk nakkesleng?
-Kanskje nakkestøtter som man ser på enkelte motorsport-utøvere hadde vært like mye anbefalt som sikkerhetsbeltet?

Scooter01

Tror det er to piloter og en tidligere pilot som har postet. En av de flyr vel både store og små fly. :) De bør vel se landingen med erfarne øyne.

enda bedre å se dere tastaturpiloter gjøre det bedre uten dok?

4000 timer 737, Tiger Moth, Safir, Cornell osv her.

CFM passerte vel akkurat 10000 timer på Dash 8, A320, F100 og 777, og flyr Pittsen sin rett som det er.

RTP har så mange war stories at han må ha fløyet en mannsalder. Minst :)

Så hvis du mener tastaturet på CDUen har du vel på en måte rett.. ;)

Last edited:

4000 timer 737, Tiger Moth, Safir, Cornell osv her.

CFM passerte vel akkurat 10000 timer på Dash 8, A320, F100 og 777, og flyr Pittsen sin rett som det er.

RTP har så mange war stories at han må ha fløyet en mannsalder. Minst :)

Så hvis du mener tastaturet på CDUen har du vel på en måte rett.. ;)

Fløyet i 37 år, 16,500 timer med stort og smått. Har sett mye rart av landinger og gjort mange selv. Hva var spørsmålet, tastatur pilot? :stir

Fløyet i 37 år, 16,500 timer med stort og smått. Har sett mye rart av landinger og gjort mange selv. Hva var spørsmålet, tastatur pilot? :stir

Skjønner jeg skal gå stille i dørene med mine knappe 2 timer i 737-simulator i Leto-hallen...

.... men, husker jeg feil når jeg mener å ha lest en gang at understell på "de store" kan vri seg om lag 20 grader under landing med crab, og at dette kan utnyttes bevisst? (Bare en skarve siv.ing her, som liker teknisk dokumentasjon)

.... men, husker jeg feil når jeg mener å ha lest en gang at understell på "de store" kan vri seg om lag 20 grader under landing med crab, og at dette kan utnyttes bevisst? (Bare en skarve siv.ing her, som liker teknisk dokumentasjon)

Det var det jeg prøvde å spørre om i post #3 også. Så vidt jeg har klart å google meg fram til så er ikke dette del av utstyrslisten (korriger meg gjerne om jeg har oversett noe).

20 grader høres ut som B-52. Du har noen fly der understellet kan vri seg litt når du tar bakken for å hjelpe til å dempe bevegelsen når flyet retter seg opp hvis du lander med crab. Understellet er konstruert for å tåle landinger med stor crab angle. Bare å kikke litt på vidoer der de driver sertifiseringslandinger med f.eks. 777, 747 osv.

.... Understellet er konstruert for å tåle landinger med stor crab angle....

Ja, det er vel det de kaller "torque link". Neppe B-52 nivå, men like vel en god del. Det må jo være bedre at hastighetsvektor og rullebaneretning er lik under crab touchdown, enn å drifte sideveis etter at crab er avsluttet og touchdown "drøyer".

Back