A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

C130

ScanFlyer Gold
A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Airbus innfører nå drikkeforbud i deler av cockpit etter at væskesøl har ført til at den ene motoren på A350-fly har stanset.
Fra E24:
Europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) slår alarm etter at motoren på Airbus’ nye langdistansefly A350 har skrudd seg av i lufta.
Feilen, som har oppstått på to flyginger de siste tre månedene, skyldes trolig at det har blitt sølt væske i midtkonsollen i cockpit, ifølge myndigheten.
https://e24.no/teknologi/i/rAKkLl/a...at-vaeskesoel-stanset-motoren-paa-to-a350-fly
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Mildt sagt drøy design tabbe der. Utrolig at de ikke har testet det ut. Regner med at piloter også søler som vanlige dødelige.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Burde ikke være nødvendig å teste hva som skjer hvis du heller væske i elektronikk. Prøv bare med laptop'en din ... ;)

Her bør man utstyres med sippekopper som ikke søler. Burde vært gjort for lenge siden.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Laptopen min har vanntett tastatur. Burde være mulig på fly.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Denne blir kanskje standard i alle cockpiter fra nå av? ;)
 

Attachments

  • s-l300.jpg
    s-l300.jpg
    11 KB · Views: 686
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Laptopen min har vanntett tastatur. Burde være mulig på fly.

Det er veldig mye knapper og bevegelige deler på konsollet, og i tillegg vil et cover hindre utlufting. Er ikke sikker på at det er så veldig gunstig.

detail-of-cockpit-instruments-in-a-qatar-airways-airbus-a350-1000-at-the-farnborough-airshow-on-18th-july-2018-in-farnborough-england-P9WH22.jpg
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Hvilken kommersiell flymodell har flest koppeholdere og er de fra Boeing større?
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Tatt i betraktning alle latte-sjappene langs veien i staten Washington, er det underlig at ikke Boeing'ene har dem i alle hjørner ... her har designerne misset lokalspesialiteten.

14477156858_42a35f0a7e_b.jpg
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Ikke uten grunn at vi har prosedyrer for håndtering av væsker i cockpit og har hatt det i mange år.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Slenge på tørkerull i panikk? Eller har dere noe mer fancy?
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Litt interessant å høre mer om prosedyrer for håndtering av væske i cockpit.
Blir det håndtert forskjellig fra selskap til selskap? Alt flyrelatert er gøy å lære mer om.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Litt interessant å høre mer om prosedyrer for håndtering av væske i cockpit.
Blir det håndtert forskjellig fra selskap til selskap? Alt flyrelatert er gøy å lære mer om.

EASAs Emergency Airworthiness Directive finnes her. Det er jo forsåvidt en prosedyre i seg selv i og med at den i praksis sier:
1) Definer en "liquid prohibited zone" i tråd med det Airbus anbefaler
2) Ikke ha flytende væske i "liquid prohibited zone"
 
EASAs Emergency Airworthiness Directive finnes her. Det er jo forsåvidt en prosedyre i seg selv i og med at den i praksis sier:
1) Definer en "liquid prohibited zone" i tråd med det Airbus anbefaler
2) Ikke ha flytende væske i "liquid prohibited zone"

Okay, takk for linken.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Greit nok at litt elektronikk kan få kjørt seg om man søler noe på pedestal, men at motorene stanser må vel være dårlig design?
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Slenge på tørkerull i panikk? Eller har dere noe mer fancy?

Prøver jo å unngå at det skjer i utgangspunktet ;) Den tørkeruller skal godt gjøres at hjelper stort om du søler over center pedestal.
Vil si det egentlig går på sunn fornuft, men f.eks. ingen drikke uten lokk i cockpit under avgang/landing, servering av drikke til cockpit skal gjøres på utsiden, altså henholdsvis til venstre for den som sitter i venstresetet og tilsvarende til høyre for den i høyresetet, ikke fylle kopper mere enn halvfullt hvis det er litt turbulent osv. Å håndtere med væske over center pedestal har vært en no-go lenge før denne ADen kom.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Var vel ikke alt for lenge siden noen fikk comm-failure pga det samme?
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Var vel ikke alt for lenge siden noen fikk comm-failure pga det samme?

Mulig du tenker på 330 fra Thomas Cook som fløy for søsteren Condor på det tidspunktet? Ganske nøyaktig et år siden nå. Kaffekoppen stod på bordet.

Vi har tidligere i vårt selskap opplevd både bortfall av et COM og evt. et ILS eller NAV panel pga.søl, men ikke mere enn ett av gangen. På 330en var ihvertfall 2 COM ute.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Det er veldig mye knapper og bevegelige deler på konsollet, og i tillegg vil et cover hindre utlufting. Er ikke sikker på at det er så veldig gunstig.

Det har vel ikke skjedd at et motor har stoppet på B747, A340, A330 eller B787 på gun av "kaffe søl".
Så hva er det som er annerledes på A350?
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Må være at sølet kortsluttet/ aktiverte engine cutoff kretsen/bryteten vil jeg tro.
 
Re: A350-motor stoppet på grunn av kaffe(?)søl

Ingen kaffe i cockpit? Da kan man like godt legge ned hele flyselskapet :D
 
Back
Top