A340'er til høgger'n

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
A340'er til høgger'n

Bet meg merke i at en '93-modell A343 som har tjenestegjort for både Virgin Atlantic og BWIA nå er skrotet, samt at en SriLankan '94-modell A343 er ferget til Kemble for samme formål.
Det er litt snodig å tenke på at disse maskinene begynner å bli skrotet allerede, akkurat som det var en liten a-ha-følelse når den første A320'en ble sendt for opphugg.

Muligens for spesielt interesserte dette, men sånn er det nå engang.

Re: A340'er til høgger'n

Huffda, jeg har flydd med denne maskinen mellom London og Barbados (BWIA).

Leste for et par uker siden at en x-Frontier 318 med kun et par år tilbake også skulle skrotes da flyet var mer verdt som delefly enn helt

Hver gang jeg tar av med en 340 (hårføner-utgavene) er jeg faktisk redd for at den skal skrotes - helt på egenhånd - i enden av banen...... ;-)

Hver gang jeg tar av med en 340 (hårføner-utgavene) er jeg faktisk redd for at den skal skrotes - helt på egenhånd - i enden av banen...... ;-)

Hehe; håper FBU4EVER ser denne posten. ^_^

Når det er sagt føles det bestandig som at det tar eeeeevig lang tid for SAS-maskinene å hale seg opp etter nakkeskinnet på BKK Suvarnabhumi.

Skyt, Stein! :lol:

K

Muligens for spesielt interesserte dette, men sånn er det nå engang.

Fortsett med dette for de spesielt interesserte, eg er en av de,
spesielt når eg har sett denne Virgin saken en drøss av ganger på LHR

hehe, FBU_4EVER sier bestandig at det jordas krumning som gjør at de kommer i lufta :p

Spøk til side, de kjører vel med derated throttle så de kan vel klare bedre ?

AF flyr jo 343 fra SXMs korte bane direkte til Europa, det klarer hverken 747, 777 eller MD11.

Bet meg merke i at en '93-modell A343 som har tjenestegjort for både Virgin Atlantic og BWIA nå er skrotet, samt at en SriLankan '94-modell A343 er ferget til Kemble for samme formål.

Men de slo faktisk 777. Første 777 ble jo allerede skrotet for en god stund tilbake

0845_9Y-JIL.jpg

G-VSKY/9Y-JIL var da også skikkelig nedpå i november 1997 også - landet på Heathrow med delvis uten hovedgear. Gjenoppbyggingen gjorde av tomvekten til flyet øket betraktelig, og ikke minst etter en slik røff behandling så var det begrenset hvilke som ville ta over den. Besøket hos BWIA gjorde heller ikke saken bedre, de fleste fly de har vært borte i har endt tidlig på skraphaugen. At det er en A340-311 gjør vel heller ikke saken bedre - for å kunne omplassere må det i dag være A340-313 (139 kN fra hårfønerne er for lite, det må være 151 kN).

Last edited:

Hvordan er det med 9Y-TJN, flyr den enda? Er en tidleg versjon dette også med MSN 093. Fløy forøvrig denne maskina fra Trinidad via Barbados til London i mars 2005

Takk, Kurt. Det forklarer vel hvorfor man velger aa skrote en saapass ny maskin. Har jo sagt til Stein at dersom Sas faar motorproblemer, laaner jeg gjerne ut kjerringa sin Braun 1500w saa det ikke blir lange snag"en :p

Men de slo faktisk 777. Første 777 ble jo allerede skrotet for en god stund tilbake
Og felles for begge flytypene er at foerste maskin skrotes uten at noen har mistet livet i en ulykke med flytypen.....og god milepael...

Apropos skrotning af Airbusser.............
Det siges at grunden til Skrotning af Frontiers A318 er , at de er mere værd som reservedele end som flyvende...
Grunden skulle bl.a være at der ikke er forskel på omkostninger på en A318 og en A319, og det skal nok være rigtigt. Bare synd at Frontier ikke havde held til at sælge
Hilsen
Ole

Hvordan er det med 9Y-TJN, flyr den enda? Er en tidleg versjon dette også med MSN 093. Fløy forøvrig denne maskina fra Trinidad via Barbados til London i mars 2005

Slapp av Oddgeir, den har flydd for Aerolineas Argentinas (LV-BIT) i over to år nå etter BWIA-tiden - dessuten så er det en -313. ;)

0845_9Y-JIL.jpg

G-VSKY/9Y-JIL var da også skikkelig nedpå i november 1997 også - landet på Heathrow med delvis uten hovedgear. Gjenoppbyggingen gjorde av tomvekten til flyet øket betraktelig, og ikke minst etter en slik røff behandling så var det begrenset hvilke som ville ta over den. Besøket hos BWIA gjorde heller ikke saken bedre, de fleste fly de har vært borte i har endt tidlig på skraphaugen. At det er en A340-311 gjør vel heller ikke saken bedre - for å kunne omplassere må det i dag være A340-313 (139 kN fra hårfønerne er for lite, det må være 151 kN).

BWIA hadde bare to A340. Jeg har flydd begge flere ganger, og var også med på siste tur fra Barbados til London.
Selv om BA (777) og Virgin (747) hadde mer moderne fasiliteter ombord (skjermer i setene) var det alltid litt mer kos å komme ombord hos BWIA. Der var det litt mer eksotisk og man var liksom "litt mer hjemmenfra" hvis noen forstår hva jeg mener.

IMM

Sitter her og leker med diverse reg'er.
hvilken Srilankan skal skrotes ?
Ser at de alle (4?) har vert i ordinær rute e siste dagene

Det er ingen SriLankan A340 som skal skrotes heller Leorim, men det er ankommet en A320 fra SriLankan til Kemble som skal skrotes. Den har et temmelig likt reg.nummer med en av A340ene - A340 4R-ADB og A320 4R-ABD

Her er et bilde fra ankomsten til Kemble for 4R-ABD: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=854554

Men blubird skrev jo en A340 ifra Srilankan
Skyt han , ikke meg ^_^
men at ABD skrotes er gammelt nytt

Last edited:
Back