A330 til SAS Norge til vinteren?

Synes du virker ganske negativ på SAS + IC. Jobber du ikke i SAS?

Jeg tror faktisk at SAS har IC-planer for OSL. Spørsmålet er når de trekker seg inn.
Det tror jeg skjer før Norwegian kommer, de lar ikke denne sjansen gå fra dem.

SAS har sikkert hatt planer for IC fra OSL lenge, og det var jo IC fra OSL/FBU tidligere. De har vel også hatt planer om å åpne rute til SFO osv. De har også snakket mye om dette tidligere, så det kan vel være at enkelte er klok av skade og dermed ikke er over seg av begeistring. En avventende holdning er i denne saken kanskje klokest. FBU4EVER ville sikkert ikke hatt noe mot å slippe å pendle til/fra ARN og CPH for å jobbe....:)

Jeg får, for SAS sin del, håpe at dette ikke er responsen deres om DY starter opp IC fra OSL eller et annet sted. Det vil sannsynligvis kunne gi dem noen problemer med konkurransemyndighetene.

Hvorfor mener du det vil være problematisk?

Hvorfor mener du det vil være problematisk?

Jeg refererte, som storg riktig påpeker, til uttalelsen "men Kjos har pratat så himla länge om IC men det kommer icke att ske och SAS skulle genast prisdumpa och få hjälp ifrån LH med kapacitet, för Lufthansa vill nog inte att DY ska käka på deras feed passage".

Dvs. jeg reagerte på stikkordene prisdumping, økt kapasitet osv. Det vil overraske meg svært mye om det ikke ville foranledige en nærmere undersøkelse fra gjeldende konkurransemyndighet.

FBU4EVER ville sikkert ikke hatt noe mot å slippe å pendle til/fra ARN og CPH for å jobbe....:)

TOS, du har selvfølgelig rett. Men det aller beste; FBU 4EVER og en del andre som "kjører fly" i SAS synes A330/A340 passer mye bedre på OSL enn på CPH. Det så vi under askeflightene, det var et vakkert syn *LOL*

Men, som han selv skriver, her er det realismen som gjelder, ikke dagdrømming.

SAS bør konsentrere seg om CPH, og heller satse på codeshare på de IC rutene som flys av utenlandske star selskaper fra OSL og ARN! Når det nå endelig har begynt å lysne for SAS IC, bør de holde seg til det de kan tjene penger på. Få inn air China på OSL-PEK, og jeg tror mye av det direkte IC markedet fra OSL er dekket.

Mange henviser til SAS IC skal gå fra CPH som er base for all IC flygning og så kommer der i en bisetning, ARN, som har et mindre utvalg IC ruter. Kan ikke OSL og komme i en "bisetning", er det umulig å fly en f.eks -330 IC ut fra OSL til f.eks SEA, den betjenes vel ikke fra CPH/ARN.
Med dagens gode rutetilbud fra/til OSL er det vel ikke noe problem å feede pax til en slik rute inn via OSL. Så har de som ikke vil via CPH et alt. til KL/LH, iallefall om SEA passer inn i bildet.
Nå begynner en jo å se litt resultat av Core SAS, er vel kanskje nå det er lurt å satse,
Uten sammenligning, men se f.eks LOT, de klarer å fly IC fra både KRK/WAW
til de samme plassene i USA og der er vel ikke stort mer en 6 timers biltur imellom.
En kan jo iallefall håpe

IC rykter vokser ihvertfall paa traer, DY har sine egne direktoerer som sprer rykter offentlig, her er det en eller annen artigkar som har fora Reidar med merkelige ting :p;)

Dette er kun rykter, og har intet med virkeligheten å gjøre! Det er større sjangs for snøballkrig i helvete før SAS stiller med IC på OSL.

Ja, jeg er enig i at dette virker litt ute paa viddene, men jeg er enig at man skal vaere litt mer positiv. Du har hardnakket paastaatt at man kun ville ha 9 langdistansemaskiner i SAS i fremtiden, men naa viser det seg at en maskin allerede er tilbake og en paa vei.

Blir ikke overrasket over en positiv IC satsing fra SAS, de har ett mye stoerre potensiale for aa lykkes en feks DY og det er helt klart mye mer positive tendenser og innovasjon hos ledelsen naa.

Men jeg haaper ihvertfall at SAS har litt mer forretningssans og at satsingen er litt smartere enn aa ha 3 baser paa intercont

IC rykter vokser ihvertfall paa traer, DY har sine egne direktoerer som sprer rykter offentlig, her er det en eller annen artigkar som har fora Reidar med merkelige ting :p;)

Ja, jeg er enig i at dette virker litt ute paa viddene, men jeg er enig at man skal vaere litt mer positiv. Du har hardnakket paastaatt at man kun ville ha 9 langdistansemaskiner i SAS i fremtiden, men naa viser det seg at en maskin allerede er tilbake og en paa vei.

Blir ikke overrasket over en positiv IC satsing fra SAS, de har ett mye stoerre potensiale for aa lykkes en feks DY og det er helt klart mye mer positive tendenser og innovasjon hos ledelsen naa.

Men jeg haaper ihvertfall at SAS har litt mer forretningssans og at satsingen er litt smartere enn aa ha 3 baser paa intercont

Bare en ting jeg ikke får helt til å stemme, Hvordan kan SAS har mye større sjanse for å lykkes en DY, da SAS representerer ca 20 millioner mennesker som har 6 ganger større kjøpekraft en Finland, mens Finnair suser forbi SAS med 28 IC fly innen få år ?

Nei, det ligger nok noe i dokumentasjonen på at statseide eller delvis statseide selskaper er bremseklosser.
SAS har jo selvsagt rett til å forsvare sin markedsandel som alle andre selskaper, men tror de først må gjøre seg salgbar, og bli privatisert, deretter kan det jo hende de kommer på Osl :), men det er nok mange år til ennå.

En annen mulighet er jo selvsagt at SAS satser på en siste emisjon og kjører en priskrig med DY, slik at de går konkurs, deretter kan SAS leve i fred å harmoni i eget rike........

Bare en ting jeg ikke får helt til å stemme, Hvordan kan SAS har mye større sjanse for å lykkes en DY, da SAS representerer ca 20 millioner mennesker som har 6 ganger større kjøpekraft en Finland, mens Finnair suser forbi SAS med 28 IC fly innen få år ?........
Eller hvorfor har DY større mulighet enn SAS ? , eller hva skal Finnair med 28 maskiner ? , skal de ha 28 maskiner , eller skal noen fases inn og ut underveis, og er Finnair en pengemaskin ?

Eller hva nå om DY får råd til 15 masiner , og skal betjene 50 destinasjoner fra OSL og ARN , hva skal vi da med AMS og HEL ? , skal vi stille inn kompassrosa og bønneteppet mot glasshuset på Fornubu ?

Jeg ser også hvor den største veksten kommer

Flyprodusenten legger til grunn at flytrafikken kommer til å øke årlig med 5,2 prosent fram mot 2029, med størst vekst i Kina. Men også Midtøsten er et voksende marked. I Europa og Nord-Amerika drives etterspørselen etter fly i stor grad av behovet for å erstatte ineffektive fly.

Og for ordens skyld, jeg stemmer Ja til å få inn industrielle investorer i SAS , og til mer IC fra OSL.

Varför får alla andra bolag utom SAS prisdumpa? Norwegian för 135 SEK till London och Ryan för en Krona. Men inte SAS inte, då dras man inför konkurrensverket. Helt totalt orättvist.

Varför får alla andra bolag utom SAS prisdumpa? Norwegian för 135 SEK till London och Ryan för en Krona. Men inte SAS inte, då dras man inför konkurrensverket. Helt totalt orättvist.

Alle andre selskap får ikke dumpe sine priser. Misbruk av dominerende stilling er forbudt per lov i alle europeiske land (og en rekke andre land), og prisdumping (iallefall om dette er forstått som prising som ikke dekker kostnadene ved å tilveiebringe tjenesten). SAS er i mange markeder de opererer fra å oppfatte som en dominerende aktør og må innrette seg etter det, på samme måte som BA, AF, LH, KL osv. må innrette seg etter dette i sine respektive markeder. Det har nok ikke noe med urettferdighet å gjøre, men at myndighetene er opptatte av å sikre at det kan være effektiv konkurranse til fordel for kundene.

Bare en ting jeg ikke får helt til å stemme, Hvordan kan SAS har mye større sjanse for å lykkes en DY, da SAS representerer ca 20 millioner mennesker som har 6 ganger større kjøpekraft en Finland, mens Finnair suser forbi SAS med 28 IC fly innen få år ?

.

Nå ganger du vel med to ... Finnair vil levere tilbake flesteparten av 330-/340'ene når de 11 A350'ene kommer og sitte igjen med en flåte på ca 14 fly når prosessen er ferdig.

Jeg får, for SAS sin del, håpe at dette ikke er responsen deres om DY starter opp IC fra OSL eller et annet sted. Det vil sannsynligvis kunne gi dem noen problemer med konkurransemyndighetene.

Jeg tror det skal veldig mye til å få problemer med prisdumping på IC. 'Alle' selskaper pøser jo ut rikelige doser med råbillige billetter med jevne mellomrom, så å bli dømt for noe slik tror jeg skal bli vanskelig. Jeg tror heller ikke at SAS, med sitt nettverk og allerede voksende trafikk, ikke vil ha behov for å drive dumping.

Jeg tror det skal veldig mye til å få problemer med prisdumping på IC. 'Alle' selskaper pøser jo ut rikelige doser med råbillige billetter med jevne mellomrom, så å bli dømt for noe slik tror jeg skal bli vanskelig.

Det kan nok tenkes og generelt sett så er det ganske vanskelig å bli dømt for prisdumping (aka rovprising/predatory pricing) uansett, men om SAS med hjelp av LH (som foreslått ovenfor) pøser på med masse ekstra kapasitet og mye lavere priser enn man tidligere har operert med dersom DY skulle etablert seg så tror jeg noen ville reagert. Nå er kanskje fortsatt en del IC-trafikk basert på trafikkrettigheter osv. så i de tilfellene kan det være andre faktorer som styrer.

Ja, men så lenge AF/KL, BA, EY/EK og andre holder på som normalt, blir den vanskelig. Tror heller det blir DY som skal få problemer hvis de dumper store mengder billetter ut til de prisene Kjos har annonsert i diverse sammenhenger.

Back