A330 til SAS Norge til vinteren?

Hvor kommer Feel Air inn i denne kabalen? Er de helt avskrevet her på forumet, eller vil de kunne komme inn fra venstre flanke og ta innersvingen på både Norwegian og SAS?

Dette er kun rykter, og har intet med virkeligheten å gjøre! Det er større sjangs for snøballkrig i helvete før SAS stiller med IC på OSL.

Det var jo også generell skepsis til re-intro av 340'ne til SAS og OSL-ORD blir ikke feil det.

Re: A330 til SAS Norge til vinteren ?

Det tror jeg ikke før jeg ser det ;)

Jeg tror det ikke da heller. At de skulle flotte seg med 330 på OSL når de knapt har begynt å tjene penger igjen. Det må da være lurere å la DY/CO/TG/US og eventuelt Feel få lov til å konkurrere hverandre i senk først.

Enda et rykte. Det som vel er bekreftet er at SAS ser etter flere langdistansefly, men disse skal ikke fly fra Oslo.

Uansett når SAS kommer på banen, vil det være for sent i forhold til Norwegian. Vi har jo sett det allerede, at der Norwegian begynner å fly, danker de ut SAS - uansett hvem som starter først.
Det jeg lurer på i denne diskusjonen er om det er tilstrekkelig med 330'er på OSL-ORD / OSL-SEA. De bruker vel 340 på CPH-ORD i dag...

Det jeg lurer på i denne diskusjonen er om det er tilstrekkelig med 330'er på OSL-ORD / OSL-SEA. De bruker vel 340 på CPH-ORD i dag...

Jeg har iallefall fløyet SEA-CPH med A330. Hva som evt var begrensningene vet jeg ikke, men andre kan sikkert si noe om det.

FlightDeck - det er bekreftet at (planen er at) det kommer flere fly i 2011, men ingen har sagt noe om hvor de skal.... Den første maskinen som kommer inn i høst går til å sette tilbake frekvenser som man (ganske effektivt ser det ut til) tok vekk for å redusere kapasitet uten å gjøre for store skader på rutenettet.

Det har vært stor fokus på å få ned kostnadene, både på IC og Short, og det både Mats J. og John D. nå sier i media er at kostnadene er på nivå med konkurrentene, og med et produkt som er bedre burde det være mulig å fylle flyene. Når SAS nå trolig også går med i CO/UA/LH-samarbeidet Atlantic PlusPlus gir det blant annet bedre fordeling av inntektene når man selger gjennomgående flights beyond gateways (EWR/WAS/ORD). Dermed skal man ikke helt se bort fra at ORD kan være en god destinasjon fra OSL, ettersom CO allerede har et langt bein innenfor på NYC.

Når det gjelder Asia, ville jeg blitt veldig overrasket om man valgte å gå i strupen på TG og sloss om en masse low-yield passasjerer. Da ville PEK være mye mer interessant. Det er en høyere andel business-trafikk, og det finnes (i motsetning til i BKK) trafikk begge veier.

Når det gjelder Asia, ville jeg blitt veldig overrasket om man valgte å gå i strupen på TG og sloss om en masse low-yield passasjerer. Da ville PEK være mye mer interessant. Det er en høyere andel business-trafikk, og det finnes (i motsetning til i BKK) trafikk begge veier.

BKK har vel været en af de ruter (til trods for at flyene er så godt som fulde) som SAS flere gange har overvejet eksistensen af - udelukkende fordi det i stort omfang er low-yield-pax, grupperejser m.v. og at der er for få C-pax.

Da de nu udvider antallet af frekvenser til vinter, så kunne det se ud som om de er begyndt at tage sig lidt bedre betalt på ruten, hvilket også godt kunne tyde på det når man tager nogle stikprøver på priserne. SAS er langt fra billig på denne rute, men alligevel fylder de faktisk flyene til bristpunktet på CPH-BKK-CPH - samtidig med at TG har udvidet kapaciteten i Skandinavien.

Men ligefrem at gå i struben på TG på OSL tror jeg nu heller ikke de gør. Det ville være mere klogt at lade DY tage den kamp, hvis de kommer igang med IC på et tidspunkt.

Ellers har jeg såmænd ingen holdning til om de kommende fly skal flyve på CPH, OSL eller ARN - udover at de skal flyve er hvor SAS kan tjene flest penge på dem. Men mon ikke SAS er ganske kapable til at regne det ud ;)

Pappa flyger aldrig 330 ifrån CPH-ORD, men däremot ifrån ARN.

Det er vel også primært A340 der bruges fra CPH til ORD, men det sker jævnligt at der også er sat en A330 ind i stedet. Fra ARN er det vel udelukkende A330 til ORD.

EWR/IAD er næsten udelukkende A330?

O

Hva mener du? Seteantallet er omtrent det samme ....

Mener du range, så går det uten problem.

O

Hva mener du? Seteantallet er omtrent det samme ....

Mener du range, så går det uten problem.

Hvis det er sædeantal, så har A330 vel flere sæder end A340. Men mon ikke det er range der henvises til.

Dette er kun rykter, og har intet med virkeligheten å gjøre! Det er større sjangs for snøballkrig i helvete før SAS stiller med IC på OSL.
Synes du virker ganske negativ på SAS + IC. Jobber du ikke i SAS?

Jeg tror faktisk at SAS har IC-planer for OSL. Spørsmålet er når de trekker seg inn.
Det tror jeg skjer før Norwegian kommer, de lar ikke denne sjansen gå fra dem.

Last edited:
Förlåt om OT, men Kjos har pratat så himla länge om IC men det kommer icke att ske och SAS skulle genast prisdumpa och få hjälp ifrån LH med kapacitet, för Lufthansa vill nog inte att DY ska käka på deras feed passagerare. Så SAS IC kommer nog till OSL.

Det hadde vært utrolig flott med SAS IC fra Oslo.... Synes imidlertid ikke dette høres realistisk ut. Det mest fornuftige er å styrke IC-hub'en i CPH med flere fly og flere destinasjoner. Size matters...

Förlåt om OT, men Kjos har pratat så himla länge om IC men det kommer icke att ske och SAS skulle genast prisdumpa och få hjälp ifrån LH med kapacitet, för Lufthansa vill nog inte att DY ska käka på deras feed passagerare. Så SAS IC kommer nog till OSL.

Jeg får, for SAS sin del, håpe at dette ikke er responsen deres om DY starter opp IC fra OSL eller et annet sted. Det vil sannsynligvis kunne gi dem noen problemer med konkurransemyndighetene.

Back