A320 med nye winglets

Re: A 320 med nye winglets

Ingen har fått dem levert enda, de driver fortsatt og testflyr dem, og de er vel ikke sertifisert enda heller....

M
 
Det er nok samme prosedyre som for 737-familien .. hver type må sertifiseres individuelt.
 
Disse WL var skikkelig tøffe. Håper de blir et vanlig syn på A320/A319/A321 i årene framover.
 
Det er jo litt interessant at Airbus nå driver testing av winglets som potensielt kan erstatte dagens wingtip fences som man finner på A300/310 og A320-serien, og på den helt nye A380. Kan man da trekke den konklusjon om at A380 er satt i drift med wingtip fences som er utdatert allerede?
 
Re: A 320 med nye winglets

Ingen har fått dem levert enda, de driver fortsatt og testflyr dem, og de er vel ikke sertifisert enda heller....
M
Og aller først må en se om det faktisk har noe for seg (noe jeg vil tro, i og med at API har en hel del mer erfaring med blended winglets enn det Airbus og Winglet Technology har,) eller om fordelen veies opp av den økte vekta winglets fører med seg.

Er det noe som er aktuelt for hele 320 familien (318-321) eller kun 320 modellen?
Neppe for A318 pga et begrenset antall maskiner, og jeg tviler på A321 (da vingene til denne allerede er litt i minste laget.)

Det er nok samme prosedyre som for 737-familien .. hver type må sertifiseres individuelt.
Jepp :)
 
Det er jo litt interessant at Airbus nå driver testing av winglets som potensielt kan erstatte dagens wingtip fences som man finner på A300/310 og A320-serien, og på den helt nye A380. Kan man da trekke den konklusjon om at A380 er satt i drift med wingtip fences som er utdatert allerede?
Wing fences er strengt tatt utdatert, de ligger et godt stykke bak raked/blended winglets når det kommer til reduksjon av drag.
Men det er ikke så enkelt at en kan klaske på winglets på en vinge som har wing fences, da de gjerne fører med seg en del høyere wing load. Vingen må ofte forsterkes for å tåle den økte belastningen. Etter den forrige runden med testing av winglets som Airbus gjorde på A320 viste det seg at den økte vekta veide opp for alle fordelene, og derfor ble prosjektet droppet.
Jeg ser ikke for meg at noen A300/A310 får winglets, og A380 vil neppe få det (vingespennet er allerede såpass nær grensen på 80 meter.)
 
Synes ikke det der ble noe pent i det hele tatt jeg. Boeing gjør seg mye bedre med den type winglets, mener nå jeg. Men så er jeg kanskje sær :-P
 
Minner litt om TU-ettellerannet frakteflyet som stod på Gardermoen (og som kanskje ennå pleier å stå der?). -Dvs det er vel heller TU-flyet som nå minner ENNÅ mer om Airbus-flyet...
 
Andres: TU204 du tenker på? :)

Synes det kler A318-A321 å få ordentlige winglets.
Som Brendas sier spørs det om A318 får det (er vel heller ingen B736 som har fått det,
selvom man kan kjøpe modeller av B736 med WL),
men jeg vil tro at A321 får det - fremfor å designe ny vinge til den?
 
...men jeg vil tro at A321 får det - fremfor å designe ny vinge til den?
Slik jeg forstår det som Brendas sier så må de designe ny ving til den hvis den skal få slik winglets
og jeg tviler på A321 (da vingene til denne allerede er litt i minste laget.)
Det vil da bli for dyrt å modifisere vingene som flyr nå, og A321 må inn i ny sertifiseringsrunde hvis de designer ny ving. Og det tviler jeg på at de gjør.

Tror nok at dette kun blir for A320 og muligens A319.
 
Slik jeg forstår det som Brendas sier så må de designe ny ving til den hvis den skal få slik winglets
For å forklare meg litt bedre: Jeg er usikker på om det er nok margin i dagens vinge til at A321 kan få winglets, det kan tenkes at vingen vil trenge såpass mye forsterkning for å tåle belastningen at det ikke lønner seg å installere winglets. A321 har tross alt en vinge som er nærmest identisk med dens mindre søsken selv om MTOW er opptil 16-17 tonn høyere.
 
Back
Top