A320 från Spanair till SAS?

Re: A320 från Spanair till SAS?

Max konfig på A321 är väl 220 stolar. SAS har "bara" 198 stolar...

160 stolar i A320 låter helt okej. De flesta LCC och charterbolag kör med 180 stolar i A320. Easyjet har väl tom 186(?)
SAS huvudkonkurrent i skandinavien kommer sannolikt ha 180 stolar i sina A320Neo.
Hade Spanair bagage containers eller lastgolv i sina A320/A321?
 
Last edited:
Re: A320 från Spanair till SAS?

I tillegg, Braathens SAFE hadde 125 seter i sine fabrikknye B737-500, 2 eller 3 hadde 128 seter (galley nr 2 manglet). Var vel 30 tommer avstand på de fleste setene. Så ble det vel 120 da Best og Back ble introdusert.

Back on topic - er ikke 160 seter litt lite for en A320, selv med to-tre klasser? Swiss og LH har vel 168-172? SAS sine A319 har jo 141 og A321 har 198 seter og det funker jo tydeligvis greit, selv om de nesten er på max config.

SAS´ kommende A320 maskiner bliver konfigureret med 168 stole. Så skulle det ligesom være på plads ;)
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

For å holde det off-topic litt til:
I tillegg, Braathens SAFE hadde 125 seter i sine fabrikknye B737-500, 2 eller 3 hadde 128 seter (galley nr 2 manglet). Var vel 30 tommer avstand på de fleste setene. Så ble det vel 120 da Best og Back ble introdusert.
Dette er bare delvis riktig. Alle -505 hadde 125 seter ved levering. De fleste lettvekterne (52,8T MTOW) (BRK/M/N/O/R/S/X) manglet G2, som ble montert senere. Alle fikk 120 seter like før best/back ble innført. Ingen hadde noensinne 128 seter.
 
Last edited:
Re: A320 från Spanair till SAS?

Max konfig på A321 är väl 220 stolar. SAS har "bara" 198 stolar...

160 stolar i A320 låter helt okej. De flesta LCC och charterbolag kör med 180 stolar i A320. Easyjet har väl tom 186(?)
SAS huvudkonkurrent i skandinavien kommer sannolikt ha 180 stolar i sina A320Neo.
Hade Spanair bagage containers eller lastgolv i sina A320/A321?
Skillnaden jag har upplevt när jag har åkt A320 med Wizzair och med Spanair är att Wizzair hade samma pitch hela vägen, men det hade ju inte Spanair. Det som vanns i främre delen (där man satt mycket behagligt) togs igen främst där bak där det fanns säten med betydligt mindre benutrymme än "vanliga" ekonomi...
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

Skillnaden jag har upplevt när jag har åkt A320 med Wizzair och med Spanair är att Wizzair hade samma pitch hela vägen, men det hade ju inte Spanair. Det som vanns i främre delen (där man satt mycket behagligt) togs igen främst där bak där det fanns säten med betydligt mindre benutrymme än "vanliga" ekonomi...

SAS´ kommende 320-version med 168 stole vil selvfølgelig give mere plads til passagererne ombord - især med de nye stole fra Recaro. De første 3-4 rækker vil få 32" og resten 30". Derudover vil forreste bulkhead bestå af skabe og galley, hvorimod de fleste lavserviceselskaber bare har en tynd opdelingsvæg, der kan give plads til 180 (30" pitch) stole. Bl.a. de relativt nye A320-fly fra IndiGo, som SAS skal lease, er konfigureret med 180 stole as we speak. Derfor bygges FWD galley om, så det nogenlunde matcher vores A319 galley og dermed reduceres antal stole til 168 i kabinen.
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

For å holde det off-topic litt til:

Dette er bare delvis riktig. Alle -505 hadde 125 seter ved levering. De fleste lettvekterne (52,8T MTOW) (BRK/M/N/O/R/S/X) manglet G2, som ble montert senere. Alle fikk 120 seter like før best/back ble innført. Ingen hadde noensinne 128 seter.

I stand corrected. Takk :) Da hadde de på høyresiden foran overwing exit ganske god plass da. Var bombesikker på at jeg hørte "128" da flyvertinnen gjorde passenger count, men det er jo 20 år siden. Man hører vel det man vil høre, hehe.

168 seter i SAS nye A320. Takk SAS CC :) Mens jeg er i farten, har SAS KSSU-galley i sine A319-320-321 eller er det ATLAS?
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

I stand corrected. Takk :) Da hadde de på høyresiden foran overwing exit ganske god plass da. Var bombesikker på at jeg hørte "128" da flyvertinnen gjorde passenger count, men det er jo 20 år siden. Man hører vel det man vil høre, hehe.

168 seter i SAS nye A320. Takk SAS CC :) Mens jeg er i farten, har SAS KSSU-galley i sine A319-320-321 eller er det ATLAS?

KSSU fixed galley i 321 og Convertible KSSU/Atlas på 319. Atlas equipment bliver standard på kommende og fremtidige 320 som det ligeledes er på vores 330/340 i dag. Da KSSU som sådan ikke er "valid" udstyr længere, er planen at alle SAS' fly på sigt skal være Atlas-kompatible.
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

SAS´ kommende 320-version med 168 stole vil selvfølgelig give mere plads til passagererne ombord - især med de nye stole fra Recaro.

Lyder jo ganske fornuftigt med helt nye stole. Spekulerede faktisk på om de ville "genbruge" de gamle sæder.
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

... KSSU-galley i sine A319-320-321 eller er det ATLAS?

Er KSSU=KLM/SAS/Swissair/UTA og ATLAS=Air France/UTA/Lufthansa/Alitalia/Sabena?
Har dette noe med hvem som "fant opp" forskjellig gally config. eller blander jeg to forskjellige ting nå? :drunk:
 
Re: A320 från Spanair till SAS?

I stand corrected. Takk :) Da hadde de på høyresiden foran overwing exit ganske god plass da. Var bombesikker på at jeg hørte "128" da flyvertinnen gjorde passenger count, men det er jo 20 år siden. Man hører vel det man vil høre, hehe.

128 kan ha vært helt korrekt, eller 125+3 som det heter. (Altså 3 infants - de har ikke eget sete;))
Eventuelt kan det også ha vært pax på klappsete.
 
Back
Top