A320 crash (D-AXLA)

sk931

ScanFlyer Rusty
En A320 med 5 ombord er styrtet i havet ud for Frankrig.....
ifølge DR1 tekst TV...Det er en på en træningsflyvning....Gad vide om det er en sprit ny A320 ??

Hilsen
ole
 
Re: A320 crash

Hørte akkurat på CNN - og det meldte at dette kunne være en maskin som skulle til New Zealand

S
 
Re: A320 crash

Freetranslation.com's (amatørmessige) oversettelse:

An Airbus A320 carrying out a training flight damaged itself at sea, Thursday November 27 afternoon, to the wide one of Holy cyprien in the Eastern Pyrenees with five members of crew on board during. According to the maritime prefecture of Toulon, the airplane crashed "around 17 o'clock".
The airplane carcass that had flown away itself Perpignan, was spotted at sea, one has precise from the same source. The go out of the five persons on board remained indeterminate at 18 o'clock. Two stars as well as an airplane of the national Navy, the Atlantic II, and a helicopter of the civil Security were sent on the zone,. No accident confirmation was available with the builder Airbus in afternoon end.
 
Re: A320 crash

og jeg som nettopp satt og så på AF358 på YYZ fra 2005 på National geographic nå nettopp:cry:
 
Re: A320 crash

A320-232 n 2500 D-AXLA av XL Germany (leaset fra Air New Zealand). Straks skulle komme tilbake til eier.
 
Re: A320 crash

Ganske nytt fly også, drøye 3 år gammelt bare.

Serial number 2500

Type 320-232

First flight date 30/06/2005

:(
 
Re: A320 crash

Flyet var underveis til Frankfurt (ferry).


Nei, det var en teknisk testflight etter vedlikehold. Flyet tok av fra PGF, og kræsjet 16 minutter etter avgang, ca. 20 km fra flyplassen...

Ombord var det to piloter fra XL Germany, én pilot fra Air New Zealand, tre teknikere fra Air New Zealand, og én inspektør fra CAA New Zealand.

Flyet skulle returneres til Air New Zealand etter at XL Germany hadde leaset flyet i to år.
 
Last edited:
Hvaslags testflight var dette? Var det en pålagt flight etter vedlikehold, eller ble den utført for å "demonstrere" for Air New Zealand at flyet fortsatt var i bra stand? Det at det var en fra CAA ombort taler vel for at det var noe som var obligatorisk. Noen her som kan fortelle når det er pålagt å utføre testflight av et fly, før det settes i passasjertrafikk igjen?

Utrolig trist for de som var ombord og deres familier, men veldig bra det ikke var passasjerer ombort.
 
Hvaslags testflight var dette? Var det en pålagt flight etter vedlikehold, eller ble den utført for å "demonstrere" for Air New Zealand at flyet fortsatt var i bra stand? Det at det var en fra CAA ombort taler vel for at det var noe som var obligatorisk. Noen her som kan fortelle når det er pålagt å utføre testflight av et fly, før det settes i passasjertrafikk igjen?

Utrolig trist for de som var ombord og deres familier, men veldig bra det ikke var passasjerer ombort.

Ikke nødvendigvis testflight , men det er vanlig med accetance flight når flyet skifter registring fra et land til et annet.
 
Så kan bare begynne å spekulere på hvordan et så nytt fly med så mange kvalifiserte piloter ombord skal kunne bare styrte på en slik måte.
I følge øyenvitner så "bare" styrtet det uten fortugående "problemer" ??
 
Aviation Safety Network sier følgende:
Date: 27 NOV 2008
Time: 16:46
Type: Airbus A320-232
Operator: XL Airways Germany
Registration: D-AXLA
C/n / msn: 2500
First flight: 2005
Engines: 2 IAE V2500-A1
Crew: Fatalities: 7 / Occupants: 7
Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 0
Total: Fatalities: 7 / Occupants: 7
Airplane damage: Written off
Location: 7 km off Saint-Cyprien (France)
Phase: Approach
Nature: Test
Departure airport: Perpignan Airport (PGF)
Destination airport: Perpignan Airport (PGF)
Flightnumber:
Airbus A320 D-AXLA had been leased by XL Airways Germany since May 2006. The airplane was due to be returned to its owner, Air New Zealand, on December 1, 2008. The Airbus was ferried to Perpignan (PGF) where it underwent maintenance at EAS Industries. It was also repainted in full Air New Zealand livery, but retained the registration D-AXLA. French newspaper Midi Libre reported that the airplane carried out a test flight on the morning of November 27. D-AXLA departed Perpignan in the afternoon for a second test flight. On board were two XL Airways pilots, a senior Air New Zealand pilot, three Air New Zealand engineers, and a N.Z. Civil Aviation Authority (CAA) inspector. On approach back to Perpignan radio contact was lost while the A320 was at 3500 feet. A radar controller reportedly saw the airplane descending fast in a left hand turn. It struck the sea and broke up.
 
Tenkte akkurat det samme.

Kanskje det ikke hjelper noen ting å ha verdens beste piloter, kjerra har vært skrudd på (C-sjekk) og øyevitner sier at bussen gikk i sjøen med nesen først. Heller ikke verdens beste fly-by-wire hjelper hvis ikke alle skruer og muttere er tightet.

Nå beveger vi oss farlig nært å antyde årsaken til flystyrten, men den endelige bekreftelsen får vi vente med til ulykkesrapporten foreligger.
 
Kanskje det ikke hjelper noen ting å ha verdens beste piloter, kjerra har vært skrudd på (C-sjekk) og øyevitner sier at bussen gikk i sjøen med nesen først. Heller ikke verdens beste fly-by-wire hjelper hvis ikke alle skruer og muttere er tightet.

Nå beveger vi oss farlig nært å antyde årsaken til flystyrten, men den endelige bekreftelsen får vi vente med til ulykkesrapporten foreligger.

Air New Zealand krasj: Malerjobb årsak?

Havarikommisjonen som undersøker Airbus A320 krasjet i Frankrike leter nå etter årsaken til at flyet styrtet. En av terioene er at malerjobben utført på flyet kort tid før avgang kan være årsaken til ulykken.
Av: Hans Olav Nyborg
Det er franske etterforskere som sier til avvisen Le Figaro at de nå sjekker om maling som ble påført flyet kan ha forstyrret eller dekket til deler av instrumenter på flyet som igjen førte til at det styrtet i sjøen.

Flyet hadde fått et strøk maling før det fikk fargene tilhørende Air New Zealand på seg under sitt besøk hos et firma i Frankrike som har spesialisert seg på å male fly.

Årsaken til en flystyrt kan som regel hentes ut fra de sorte boksene i flyet, men i dette tilfellet viser det seg at begge boksene ombord i Airbusflyet trolig har fått så stor skade at det er usikkerhet om de vil kunne brukes til dette formålet.

Air New Zealands pilot Brian Horrell (52) og flytekniker Murray White (37), Michael Gyles (49) samt Noel Marsh (35) omkom , det samme gjorde Jeremy Cook (58) fra luftfartstilsynet i New Zealand og to tyske piloter fra XL Airlines.

Tre av de som var ombord er til nå funnet døde, den siste ble funnet inne i deler av flykroppen på havets bunn. Det meste av flyet er knust til så små biter at det ikke er å kjenne igjen. Den delen av flyet som er gjenkjennelig er halepartiet som synes godt fra overflaten der det ligger på bunnen melder franske aviser.

Det blir nå beregnet minst to år før årsaken til ulykken er kartlagt ettersom det er så lite igjen å gå på.
 
Back
Top