Å fly meg nå baklengs inn i Amer'ka... - The Julebord, 2011

Re: Å fly meg nå baklengs inn i Amer'ka... - The Julebord, 2011

...og stusset litt på at jeg ikke var av de siste som ble spurt, enda jeg satt bakerst. Bl.a. ble toseteren foran oss spurt aller sist. BA-status slår vel ikke ut på noen måte hos AS? Eller...?

Kan være at du hadde betalt F-billett, og de andre bare var oppgradert.

Kan være at du hadde betalt F-billett, og de andre bare var oppgradert.

Kan godt være mulig. Dog ser jeg ikke helt poenget, når det ikke er noen valgalternativer, og det var nok til alle uansett. Hadde det vært f.eks. to alternativer, og bare f.eks. 6 av hver (til de 12 passasjerene), så hadde jeg forstått det.

Så, etter å ha lounget i noen timer - en eller to i selskap med PC som hadde kommet via SFO - bestemte jeg meg for å finne gaten. Sånn helt tilfeldig, ble faktisk boarding ropt opp i det jeg gikk. Vegen til gate 102 var laaaaaang, i en gørrkjedelig terminal. Tips til folk som skal fly fra Tom Bradley-terminalen, er å drøye det med å gå gjennom security, for alt av servering og butikker ligger før sikkerhetskontrollen. Vel framme ved gaten, ropte de opp at folk med små barn kunne få komme ombord. Etter å ha ventet litt til, kunne de som fløy i Club eller First, samt hadde status innen OW, kunne få boarde, tom. gjennom en egen dør (som ledet ut til den samme broa som den andre døren ^_^).

Vel ombord, fikk jeg lov å gå opp trappa, og ble møtt av to vertinner øverst i trappa. Av en eller annen grunn, fikk jeg ikke like godt inntrykk som på den forrige flighten. Selvsagt var de hyggelige, og ønsket en velkommen og sånt, men det virkjet ikke som de mente det like mye - på en måte..^_^

Anyway, så fant jeg sete 64A, og skulle legge laptopveska nedi den sideskuffen jeg hadde blitt så glad i - bortsett fra at på denne siden av flyet, var ikke de skuffene like dype, så da måtte veska opp i hattehylla allikevel :rolleyes:. Den lille faktoren, samt at jeg av en eller annen grunn likte bedre å ha "vinduskarmen" på venstre side, gjorde at jeg fant ut at jeg likte 64K bedre enn 64A, men det er nok mest en smakssak.

Van/juice/champis ble tilbudt, og jeg gikk for et glass morrobrus. Matbestillinger ble også tatt opp. Blandt forrettene, var det en slags mozarella-couscous, som jeg fikk lyst på. Den hadde de dessverre bare lastet fire stykker av (det gjaldt antageligvis bare for Upper Deck), og de hadde forsvunnet allerede. Hvorfor kunne hun ikke da bare si det med en gang, at de allerede var tomme for den ene forretten, og spørre om jeg ville ha den andre? Nuvel. Ble noe laksegreier:

Smoked Salmon with steamed asparagus, fromage blanc, and lemon honey with black garlic aioli

Til hovedrett fikk jeg det jeg ville ha:

Beef short rib with Bordelaise sauce and winter vegetables

Men først var det å få alle på plass, dytte flyet bakover, og få det til rullebanen. Sikkerhetsdemo ble vist på skjermene, og etterpå kom den mannlige CSD'en på PA, og informerte om at dersom noen ikke hadde engelsk som førstespråk, så snakket div. medlemmer av crewet div. språk - og jaggu hørte jeg ikke "norwegian" blandt språkene han nevnte ;)

Take-off ble gjennomført på Rune Rudberg-metoden - altså "Ut mot havet" ^_^. Et par venstresvinger ble utført, og snart var vi på veg tilbake mot der vi kom fra, dog litt lenger sør, og LA kunne skimtes på venstre side. Vi klatret videre, og etterhvert gikk setebeltelysene av, og det ble begynt med tralletrilling, og jeg fikk mer morro-brus. Enda en tralle dukket opp litt etterhvert, og jeg fikk maten som ble nevnt lenger opp, og enda mer morro-brus. IFE'en virket også (dessverre) på denne flighten, så det ble sett litt serier: "Friends", "The Cleveland Show" og "The Big Bang Theory" - en hel episode av hver, lå inne. Middagen ble etterhvert ferdig, og jeg lente meg godt bakover mens jeg så ferdig nevnte episoder. Fikk så spørsmål om jeg ville ha noe mer, og tenkte at en kopp te hadde vært godt (noe jeg regnet med at ville komme uansett). Fikk da beskjed om at de ikke kunne lage te, fordi setebeltelyset var på, men at jeg gjerne måtte plinge med knappen, eller vinke på henne eller en av kollegaene hennes etterpå, når lyset skukket. Denne vertinnen så forresten ut som hun stammet fra en Wallace & Gromit-film, om dere skjønner hva jeg mener ^_^.

Jeg bestemte meg da for å glemme teen, og tenkte at om jeg ikke sa noe mer om den, og la meg heller litt bakover mens jeg så på serier. Jeg ligger da og aner fred og ingen fare, da "miss Gromit" plutselig titter fram over skilleveggen mellom meg og det tomme nabosetet, 64B, og gir meg en flaske vann. Nikker et høflig "thank you", og fortsetter og se på serier, mens både te og "miss Gromit" forsvinner i hukommelsen. Nok en gang, ligger jeg der, aner fred og ingen fare, da Miss Gromit nok en gang spretter fram, denne gangen foran meg, og utbryter et "any milk or sugar in your tea?". Hun hadde mao. ikke glemt teen, og jeg takket ja til "only sugar", og like etterpå hadde jeg fått te allikevel. Nuvel.

Flighten videre gikk greit. Duppet av litt av og til - bl.a. hadde den tomme tekoppen blitt borte uten at jeg hadde merket det.

Etter en stund ble det tid for frokost, og denne gangen hadde se skjønt det. Av starters, kunne man velge Frukt, eller Frokostblanding, men her ble jeg kun spurt "Any fruit for starter?", som jeg takket ja til. såkalt "Baked Seasonal Winter Fruit". Videre var det "A selection of warm breads and pastries"; og "warm bacon roll". Var helt greit.

Litt etterpå, landet vi på LHR, og jeg gikk fornøyd av, men kanskje ikke like fornøyd som på den forrige flighten, kanskje litt pga. crewet. Club World fristet uansett definitivt til gjentagelse.

Vel nede på LHR; var det å finne vegen fra T5B, og inn mot T5A, og Flight Connections. Vurderte i utganspunktet Arrivals Lounge, som ligger landside, men bestemte meg allikevel for å bare connecte, og komme meg airside. Relativt kjapt gjennom security, og fant den nordre loungen, som ligger rett ved North Security, som man kommer gjennom når man connecter.

Her fant jeg ut at det hadde vært godt og fått spylt legemet litt, og henvendte meg i en slags resepsjon innerst i loungen, karen som satt der fikk se boardingkortet, og jeg fikk beskjed om "number seven". Gikk så innenfor, og fant en dør med et 7-tall på, og innenfor den var det både en dass og en dusj ;)

Der inne skal jeg kanskje ikke gå så mye i detalj hva som skjedde, annet enn at jeg dusjet, og ble litt renere, dog ikke så mye penere. Når jeg var ren og tørr, var det å kle på seg, og komme seg ut i loungen igjen. Deretter var det å bare ta det med ro noen timer. Etterhvert begynte laptop og iPhone å bli tomme for batterier, og siden jeg ikke fant noen ledige plasser med strømuttak, bestemte jeg meg for å stikke i den andre loungen. Var også en kjapp tur innom HMV på vegne, og plukket opp et par DVD'er. Her pleier de å spørre om hvor du skal, når du handler - inbiller meg det har noe med noe avgiftsgreier å gjøre, om man skal til EU eller ikke eller noe. Jeg ble IKKE spurt, men så etterpå på kvitteringen at det stod "BA BRITISH AIRWAYS FLIGHT NUMBER 177 TO NEW YORK" på kvitteringen :rolleyes:

Fant den andre loungen, og en plass med stikkontakt. Bingo! Setter meg ned, og plugger meg i. Ooops, den virket ikke. På utkikk etter en ny stikkontakt - da treffer jeg forresten på PC igjen, som kom med flighten etter meg fra LA, og vi fant en plass med stikkontakt som virket ;)

Etter enda en liten stund, var det sånn smått på tide å finne gaten, så da gjorde vi det (Jeg og PC fløy fra SEA samtidig, var i tre lounger sammen, og nå skulle vi faktisk fly samme flight ^_^), og etterhvert ble det boarding.

Grei flight opp til OSL, med en hyggelig CSD som serverte i CE. Kylling, pasta og cola ble ofret til den store sultguden - aka meg ;)

Landet ca. på rute, fikk handlet litt tax-free, og ventet en halvtime på bagasjen, før jeg fant vegen ut til en kamerat som var grei og kjørte meg hjem. Var enig om at det var en bra tur, og synes nå at listen over upcoming flights er VELDIG tom :cry:

Bilder kommer etterhvert..

Anyway, så fant jeg sete 64A, og skulle legge laptopveska nedi den sideskuffen jeg hadde blitt så glad i - bortsett fra at på denne siden av flyet, var ikke de skuffene like dype, så da måtte veska opp i hattehylla allikevel . Den lille faktoren, samt at jeg av en eller annen grunn likte bedre å ha "vinduskarmen" på venstre side, gjorde at jeg fant ut at jeg likte 64K bedre enn 64A, men det er nok mest en smakssak.

Den bakerste boksen (to bakerste?) er noe grunnere, men hadde du åpnet en lenger frem hadde du funnet en som var like stor som på 64K ;) Så det sist jeg hadde 64A.

Ellers en bra Martin-rapport som vanlig - ser frem mot bilder og neste tur med samme oppgraderingsprinsipp regner jeg med.

Helt enig i at dette er en bra Martin-rapport, men jeg skjønner ikke hvorfor utpregede B-mennesker booker tidligflighter helt unødvendig...!

Meget bra Martin-rapport! Artig å lese ;) Det rykker litt i reisefoten, kjenner jeg.

Nuvel. PÅ tide med noen bilder, kanskje?

IMG_0794.jpg

Grei benplass på 1A på BA761

IMG_0795.jpg

En slags belønning for at jeg klarte å stå opp tidlig: Det så egentlig enda penere ut da.

IMG_0797.jpg

Frokosten, som jeg strengt tatt ikke skrev hjem om.

IMG_0798.jpg

Om man spoler noen timer fra, er Martin klar for avgang til LA!

IMG_0800.jpg

Grei benplass på 64K. Greia dere ser foran der, er fotstøtta.

IMG_0802.jpg

Forrett

IMG_0804.jpg

Hovedrett

IMG_0806.jpg

Dessert.

IMG_0805.jpg

Fikk ikke sett på film...

IMG_0807.jpg

...så jeg fylte ut en slik istedenfor ;)

IMG_0809.jpg

Ny servering før landing.

IMG_0810.jpg

Fremme i LA. Sånn så det ut på shuttlebussen til Hilton.

IMG_0812.jpg

Utsikt fra Admirals CLub på T4 på LAX

IMG_0813.jpg

Litt forfriskninger nytes før flighten

IMG_0814.jpg

En stykk MD80 på plass ;)

IMG_0815.jpg

Grei benplass på 1.. sorry, 3F.

IMG_0817.jpg

Jaggumeg fikk man ikke juice før pushback ;)

IMG_0819.jpg

..og litt mer å drikke på etter avgang

IMG_0818.jpg

IMG_0820.jpg

IMG_0821.jpg

Fryktelig bra selvportrett på Aitrain mellom terminalene på SFO :p

IMG_0822.jpg

Alaska sin 737-400 stod klar ved gate.

IMG_0823.jpg

Benplass? (Å ja.. Personen i setet foran brukte reclineknappen)

IMG_0824.jpg

Alaskan Amber.

IMG_0825.jpg

Lakse-"greie"...

IMG_0826.jpg

Seattle skyline.. sort of...

IMG_0827.jpg

Og så var man fremme ved Westin..

IMG_0828.jpg

...og brettet som plutselig ble levert meg på rommet.

IMG_0835.jpg

Denne ble oppdaget under en liten shoppingrunde, og Speedy og jeg var eninge om at det stod Olav.

IMG_0844.jpg

BSSW er ikke like enig ^_^

IMG_0836.jpg

Meg og Space Needle (meg foran, Space Needle bak..)

..også ble det tatt lite bilder, før siste kvelden:

IMG_0846.jpg

Appetizer på Vons.

IMG_0847.jpg

Hovedrett på Vons (De hadde porjoner i to størrelser. Detter er small)

IMG_0849.jpg

Ost ombord hos Alaska på veg til LAX.

IMG_0850.jpg

Laks ombord hos BA på veg fra LAX....

IMG_0851.jpg

Hovedrett hos BA.

IMG_0852.jpg

Dessert.

IMG_0853.jpg

Helt grei frokost hos BA.

IMG_0854.jpg

Grei utsikt fra 64A.

IMG_0855.jpg

Ca. samme benplass som på 64K

IMG_0856.jpg

...og litt mer mat på BA768 hjem

Som vanlig har jeg ikke vært like flink til å ta like mange bilder underveis på turen, og ren latskap er skyld i at jeg har brukt iPhone som kamera (gadd ikke å ta med DSLR). Nå har jeg riktignok fått meg iPhone4, og kameraet på den overrasket meg faktisk, så på neste TR blir bildene kanskje litt bedre ^_^

Takker så mye for titten, og hyggelige tilbakemeldinger.

Supert :) Der kom bildene også!

Flott og ikke minst artig lesning Martin :D :D 10+

Back