88 omkommet i flystyrt i Russland

VP-BKT er en 737-33R som ogsa drives av Aeroflot Nord, mens ble ikke ullykeflyet. Og dette fly er fersk fra sjekk i SJO.
Ogsa VP-BKO, som ble ullykke flyet, ble skikkelig god sjekked för den ble flöyet over til Russia fra Kina. HAECO stod som ansvarlig for dette og de gjorde en kjempejob. Mens all Maintenance nytter ikke mye dersom flyselskaper opererer flyene out-of-limits.

Det er en faktum at innen meget kort tid veldig mange 737er, spesielt -500er er rushed inn til Russia for a erstatte TU134 og TU154. Spörsmalet om de Baby-Flots har trent sine piloter gode nok star i rommet.

Iallefall er slik en aksjon langt mer tiltro-skapende enn dette hva vi har sett fra Aeroflot. Flyene ikke stopper a styrte bare fordi Aeroflot Logoer er pamalt eller overklistred...
 
VP-BKT er en 737-33R som ogsa drives av Aeroflot Nord, mens ble ikke ullykeflyet. Og dette fly er fersk fra sjekk i SJO.
Ogsa VP-BKO, som ble ullykke flyet, ble skikkelig god sjekked för den ble flöyet over til Russia fra Kina. HAECO stod som ansvarlig for dette og de gjorde en kjempejob. Mens all Maintenance nytter ikke mye dersom flyselskaper opererer flyene out-of-limits.

Det er en faktum at innen meget kort tid veldig mange 737er, spesielt -500er er rushed inn til Russia for a erstatte TU134 og TU154. Spörsmalet om de Baby-Flots har trent sine piloter gode nok star i rommet.

Iallefall er slik en aksjon langt mer tiltro-skapende enn dette hva vi har sett fra Aeroflot. Flyene ikke stopper a styrte bare fordi Aeroflot Logoer er pamalt eller overklistred...

Takk skal du ha, har nå korrigert min post mht VP-BKO. Problemet er at slik sto det på hjemmeside, VP-BKT. Jeg antar at VP-BKT har fått flyforbud mens det var skrivefeil i artikkelen ang ulykkesflyet.

Helt enig med deg i at flyene stopper ikke å styrta bare fordi at de maler nye logoer... Triste saker ...
 
OK, nå har jeg lest litt i russiske aviser og funnet ut følgende:

Ifølge russiske myndigheter ("ROSAVIATION"), VP-BKO hadde en "ikke-standard" navigasjonsinstrument som kunne ha blitt årsaken til ulykken. Dette instrumentet, ifølgde Rosaviation, har en særegen indikasjon av retningspiler...

Videre nevnes det at ROSAVIATION har utstedt et flyforbud for alle Boeing-maskiner som har slike instrumenter ombord. Det meldes ikke om hvor mange maskiner det dreier seg om men forbudet er sendt til følgende bedrifter: "Aeroflot Nord", 223- og 224-skvadroner, "Avialesokhrana", "Aeroflot-Don" og "Volga-Dniepr".

Forbudet, ifølge "Interfax" skal gjelde inntil piloter får nødvendig opplæring i bruk av slike navigasjonsinstrumenter...


Det er det jeg har funnet ut... Forslag til hvilke instrumenter det er snakk om?...

Tror ikke det bare er instrumenter som er ikke-standard på disse flyene - gamle BRK hadde ihvertfall ikke noe vanlig APU installert.. Både lyd og røyk minnet mer om Antonov - og lasteluka foran såg også lettere modifisert ut..
 
From the Russian Investigators:

www.rbcnews.com/free/20080918183535.shtml

Both engines from crashed Boeing fully-functioning until collision

RBC, 18.09.2008, Moscow 18:35:35.

According to data received after decoding and analyzing parts of the aircraft's engines at the crash site, no evidence of an engine fire or the jet's consequential destruction in the air was detected. Both engines worked up until the airplane collided with the earth, the Interstate Aviation Committee reported today.

Despite serious damage to the recorder's mechanism, information from flight data recorders installed in the Boeing-737 airplane that crashed in Perm on September 14 has been retrieved. Experts from the committee are currently working on the recorder's decoding.

Furthermore, a technical commission is also currently working on determining the causes of the crash.
 
"not identified the airframe involved" men tydligen en av KD Avia´s tio EI- registrerade -300.

Nu bekräftad som EI-DON B.737-3Y0
 
Last edited:
Rart at vi i den mer siviliserte delen av verden flyr 737er hver eneste dag uten at det skjer noe..
 
och SU har just nu flygplansbrist, flera av avgångarna från ARN-SVO har varit CNL och ihopslagna (2 dagliga har blivit 1). Enl SU representanten på ARN behövs det "capacity elswhere"
 
Det spekuleres nå i russiske medier om trøtte piloter også kan være årsaken til både tragedien ved Perm og nødlandingen ved Kaliningrad. Aeroflot Nords ”Fjerde skvadron” – som fløy Perm-flyet har kun 56 piloter, mens de egentlig trenger 115. Dette fører til doble arbeidsøkter, og i juli var det piloter som arbeidet hele måneden uten en eneste fridag.
 
Her kan man vel virkelig så tvil rundt pilotene intelligens. Å fly en flymaskin de ikke har sertifikater på er jo forbundet med en viss fare for deres egne liv, såvidt jeg kan skjønne.
 
Kaptein har flyvet bare 452 timer på 737, mens F/O bare 219...

Ifølge altair.pl:

Anatoliy Afanasenkov, father of one of the victims submitted a plea against FAA (his attorneys of Nolan Law Group and Ribbeck Law Chartered claim that the crew underwent inappropriate training in USA in 2006).
 
Kaptein har flyvet bare 452 timer på 737, mens F/O bare 219...

Det tror jag inte alls är det avgörande. Det som spelar roll är väl om träningen varit korrekt och att utcheckning av piloterna skett på ett korrekt sätt.
 
Huff, hørte dette på radioen. Når verken pilotene eller de kabinansatte
hadde gyldig tillatelse og/eller de rette sertifikater og trening, til å
operere denne flytypen - er det ikke rart det gikk som det gikk.. skremmende!
 
Back
Top