787 og Boeings testflyprogram

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Denne artikkelen fra Seattle Times fortjener en egen tråd. God søndagslesning.

If all goes according to plan, the jet will take off Tuesday from Paine Field in Everett, swing out over the ocean, then turn inland and pass over Moses Lake and other eastern parts of the state. It is expected to land at Boeing Field in Seattle about five and a half hours later.

The flight will kick off about nine months of intense aerial testing intended to map the boundaries of the jet's performance.

Five more Dreamliners will join the first test plane, to be stress-tested far beyond the limits that passenger jets would normally encounter.

The test pilots will take them up and do airframe-rattling dives.

Moving at full tilt down a runway, they'll slam on the brakes.

In the middle of takeoff, they'll deliberately cut an engine and keep going. Later, they'll fly for 5 ½ hours on one engine.

They'll park overnight in 55-below-zero cold, then turn on the engines the next morning.

And they're almost guaranteed that one of the jets will be hit by lightning.

http://seattletimes.nwsource.com/html/boeingaerospace/2010494844_787flighttest13.html
 
"If all goes according to plan" är väl inte direkt någonting synonymt med 787 programmet. När är det första maskinen skall vara hos första kunden/när skulle den varit där?
 
Men de kundene (er vel ANA) som får de første flyene som har blitt brukt til testing, de får vel et ganske bra avslag på prisen? Å kjøpe et fly som har gått igjennom overnevnte er jo ikke noe jeg med første tanke ville gjort mtp slitasje osv? Hvordan er det med dette?
 
De første leveringene er ikke av testmaskinene. De første leveringsmaskinene står trygt under tak i Everett akkurat nå og er under bygging.
 
Så absolutt ikke. A380 for eksempel så ble vel et av testflyene senere levery til SIA? Korriger meg gjerne, jeg er ikke 100% sikker, men mener å ha lest det iallefall?
 
Så absolutt ikke. A380 for eksempel så ble vel et av testflyene senere levery til SIA? Korriger meg gjerne, jeg er ikke 100% sikker, men mener å ha lest det iallefall?
Nesten alle A380 testflyene er nå levert til kunder, men ikke som de første. Det samme vil skje med 787 også. Det er 3 av disse flyene ryktene går på at Norwegian er på jakt etter som sine første 787. Det vil likevel gå en god stund fra det første flyet er levert til testflyene vil være klar for levering.
 
Jeg vet at SAS fikk en testutgave av DC9-41, men dette var jo et utprøvet fly. Husker bare at det var en del "blendinger" i skroget som ikke de andre flyene hadde.
 
Heisann!

Nesten alle A380 testflyene er nå levert til kunder, men ikke som de første. Det samme vil skje med 787 også. Det er 3 av disse flyene ryktene går på at Norwegian er på jakt etter som sine første 787. Det vil likevel gå en god stund fra det første flyet er levert til testflyene vil være klar for levering.

Naa vet jeg ikke med 100% hva det siste er, men om dere foelger med saa har dere sikkert faatt med dette;

Boeing wrote off $2.5 billion in additional development costs for the 787 program, indicating that the first 3 flight test aircraft are no longer marketable

Er det noen her som har noe konkret informasjom om dette med Norwegian og B787, eller er dette bare forum spekulasjoner? Har man ikke det saa vil jeg foreslaa at vi legger dette paa hylla inntil noe konkret kommer... :rolleyes:

For dere som lurer paa hva som skjer med test maskiner saa er dette opp til de enkelte flyselskapene aa forhandle seg frem til en loesning. Boeing vil kontakte selskapene og faa en kontrakt skrevet om de skal ta noen "extra" tester med flyene foer levering. Boeing brukte for eksempel en av vaare siste B737-900ER for sertifisering av Goodrich karbon bremser og de la fram test profilen for oss foer dette flyet ble benyttet.

Dag
 
Back
Top