78 prosent sannsynlighet for SAS-konkurs

Ble det regnet på de samfunnsøkonomiske kostnadene ved en evnt. Braathens konkurs? Color-air? Kato-air?

Eller er SAS simply 'too big to fail'?
Nå husker ikke jeg detaljene helt hundre, så korriger meg gjerne, men det var vel nettopp det at man regnet litt på det samfunnsøkonomiske som gjorde at SAS fikk kjøpe Braathens?
Under 'normale' omstendigheter så hadde vel oppkjøpet fort blitt stoppet av konkurransemyndigheter både her og der?
 
"Markedet" som består av meglere,analytikere,spekulanter osv. sliter vel med å ha noe fornuftig å gjøre i mange tilfeller i dag og søker kanskje oppmerksomhet for å få noe å gjøre fremover?

Nå er nok markedet flere enn noen enkeltstående analytikere, meglere og spekulanter, så i motsetning til det man av og til ser av oppslag fra enkeltanalytikere så er denne prisen (ikke sannsynligheten for konkurs...) nok mer korrekt. Nå vet jeg ikke hvor likvid markedet for CDS'er er, men normalt sett så tar arbitrasjemuligheter i markedet seg av feilprisinger. Her kan imidlertid en del andre faktorer spille inn, men jeg tror ikke prissettingen som sådan er et utslag av at noen ønsker mer å gjøre...;)
 
Nå husker ikke jeg detaljene helt hundre, så korriger meg gjerne, men det var vel nettopp det at man regnet litt på det samfunnsøkonomiske som gjorde at SAS fikk kjøpe Braathens?
Under 'normale' omstendigheter så hadde vel oppkjøpet fort blitt stoppet av konkurransemyndigheter både her og der?

Det er bortimot korrekt. Man brukte en klausul som går på "failing firm", og vurderte viktigheten av å opprettholde driften som større enn at SAS kjøpte seg monopol på norsk innenriks.
 
SAS kan bare ikke gå konkurs. Det er et veldig sterkt varemerke og ikke minst historie. Håper SAS kommer seg på bena, og leverer sterke resultater fremover!
 
Hvilke problemer skulle det få for de forretningsreisende? Norwegian flyr allerede på de aller fleste strekningene som SAS, og der vil det bli plass til de som betaler nok. Antakelig ligger det er plan i skuffen til Kjos allerede, om den dagen skulle komme.
 
SAS kan bare ikke gå konkurs. Det er et veldig sterkt varemerke og ikke minst historie. Håper SAS kommer seg på bena, og leverer sterke resultater fremover!


SAS har en sterk varemerke, god kundetilfredshet, de går på rute (stort sett), og har en lang historie. MEN, det hjelper ikke når det ikke tjenes penger. Her må man ta mer Møllers Tran, og det signaliserer ledelsen nå ved bl.a. å fjerne 300 stillinger i administrasjonen i 2012, og med et mål om å spare inn 2 milliarder i år.
 
SAS kan bare ikke gå konkurs. Det er et veldig sterkt varemerke og ikke minst historie. Håper SAS kommer seg på bena, og leverer sterke resultater fremover!

Det samme tenkte Swissair ogsa. Og hvor er de na?


Ingen er sa sterke at de ikke kan knekke. Faktisk er failure av selskaper en vesentlig del av vart ökonomi-prinsipp, bare at det blir behandled som kjetteri i Europa.
 
Skulle eierne nekte å gå inn med penger, vil uansett kreditorene være interessert i å ha en avviklet drift der de selger de lønnsomme delene fra selskapet til andre selskaper. Alltid noen som vil være interessert i å kjøpe gullrutene, så selskapet vil ikke bare helt slutte å eksistere. SAS varemerket vil sikkert også overleve, hvertfall en periode, men det blir nok vesentlig redusert aktivitet. Alt som taper penger vil nok kuttes.

Men det mest sansynlige er at eierne vil spytte inn nye milliarder. Kanskje blir staten utvannet om de ikke bidrar mer.

Tror også bonusordningen kommer på plass igjen i norge nå. Men usikker på om det vil hjelpe... nå vil det jo også være en fordel for DY for å hindre andre aktører i å etablere seg.
 
Til orientering så var det vel mange som mente at Braathens også var et veldig godt varemerke... ;)
 
Poenget er jo ikke varemerket som sådan, men heller selskapet gjennom ruter, fly og ansatte. Om SAS går konkurs, kommer sannsynligvis "Nye SAS" til å bli startet med et utvalg av ruter, fly og ansatte fra "Gamle SAS". Det var jo dette som i praksis skjedde med Swissair, Sabena - og Braathens.
 
Blir veldig spennende å se tallene for 2011! Ser aksjeverdien er på 1,68 milliarder idag.
Det må vel en ny emisjon til i 2012. Det er vel staten og pensjonsfond som er lovpålagt å plassere penger som er med på emisjonen.
Selskapet har mange forpliktelser som koster penger. De ansatte har stått på, og er glad i selskapet sitt! Og ikke minst de er urolig for fremtiden for selskapet. De siste 10 årene har det skjedd mye i luftfarten.
 
Det samme tenkte Swissair ogsa. Og hvor er de na?

SAS har cash - det hadde ikke Swissair. Swissair måtte 'plutselig' (da de ikke fikk tilførsel fra to banker) begynne betale cash for fuel og handling på et par flyplasser. Dette spredte seg, de gikk de tom for cash, og hadde ikke annet valg å sette flåten på bakken. Samtidig begynte noen av eierne å kreve sine fly tilbake. Dermed rullet ballen og SR var kaputt.

SAS har plenty cash og likviditet til at et slikt scenario ikke ville være noe problem.
 
Det er vel ikke utenkelig at dette spiller inn.

I tillegg kommer nok SAS sine problemer med å holde enhetsinntekten oppe (den har hatt en negativ utvikling siden august, og om jeg husker rett så er vel reduksjonen i enhetsinntekten på rundt 20% siden august). Det har vært kommentert i trafikkrapportene til SAS at man sliter med bookingtallene på dyre billetter (men at man selger flere billige billetter enn tidligere).

Det du skriver over er kjerneproblemet i SAS. I desperasjon over ikke å få solgt de dyre billettene pumper man ut kjempemengder med billigbilletter for å fylle flyene.

SAS har fortsatt enhetskostnader dobbelt så høye som lavkostkonkurrentene.

Den måten SAS driver på er simpelthen ikke bærekraftig på noen som helst måte, det kan leses direkte ut av de siste års regnskaper.

Høyt volum gjør bare ting enda verre for SAS så lenge dette høye volumet består av massive mengder billetter solgt for halvparten av selvkost.

SAS må finne ut hvordan de skal få passasjerer til å betale mer for billettene og der må det stor grad av nytenkning til.
 
Det du skriver over er kjerneproblemet i SAS. I desperasjon over ikke å få solgt de dyre billettene pumper man ut kjempemengder med billigbilletter for å fylle flyene.

SAS har fortsatt enhetskostnader dobbelt så høye som lavkostkonkurrentene.

Den måten SAS driver på er simpelthen ikke bærekraftig på noen som helst måte, det kan leses direkte ut av de siste års regnskaper.

Høyt volum gjør bare ting enda verre for SAS så lenge dette høye volumet består av massive mengder billetter solgt for halvparten av selvkost.

SAS må finne ut hvordan de skal få passasjerer til å betale mer for billettene og der må det stor grad av nytenkning til.

Jeg tror det første SAS MÅ gjøre er å gi passasjerene MULIGHET til å kjøpe og betale for billettene - dvs fikse internett sidene slik at en ikke avviser potensielle kunder.
 
Back
Top