Re: 752-mekkere på OSL
Det var nok helt sikkert fler, men det sitter ofte noen i bakgrunnen også. Kjenner selvsagt ikke saken, men UA skal ha rutiner på å ta vare på "topp kundene" så hvis det har tatt for lang tid, så har det nok blitt bommet et sted i kommunikasjonen. Har selv opplevd gull kort kunder etc som man ikke har greid å fange inn før de plutselig dukker opp langt bak i en kø. Aldri gøy.
Men til det tekniske også. På OSL er det, som det nevnes ikke noe problem å skru på en 757. De lokale teknikeren er supre. Problemet er reservedeler, de er ikke mange 757 på daglig basis innom OSL. Så med en gang det er litt spesielle ting som ryker. Så blir det å finne deler i Europa og fly dem inn.
I min tid med CO så hadde vi en case hvor vi manglet en ganske liten del. Fant en i Tyskland og de fikk et bud til å kjøre villmann til nærmeste flyplass med en SAS avgang. Fikk beskjed om at delen var med, så undertegne og Continental sin stasjonssjef sto på gate og ventet på delen. Men den var ikke med..... Kom på neste fly et par timer senere. Bilen hadde ikke rukket frem, og det gjorde heller ikke beskjeden til oss. Fikk maskinen avårde nærmere midnatt med bare minutters margin for at crewet skulle gå ut på tid.
En annen gang ble det oppdaget at det var problemet med beltet på en av stolene i cockpit. Det endte med 24 timer forsinkelse, og at man fløy inn en ny stol fra USA neste dag, just in case. Man hadde også med delen til et par hundre kroner som fikset problemet.... liten tue velter stort lass.... men forteller litt om hvordan man setter sikkerheten.
S