752-mekkere på OSL

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
752-mekkere på OSL

Av og til har UA 39 noe småkrøll på OSL , som I dag.. Hvem er det som kan 752 på OSL ...

Hadde for to uker siden krøll på LIR ( Liberia ) på UA 738. Inn til gate og der kom det en mekker som etter 30 min hadde en "quick fix", hva nå det betyr ( ?? ), og vi kom oss avgårde. Samtidig var også DL og AA inne med 738.. Har de en mekker på deling ??

Re: 752 mekkere på OSL

Er mange som kan 757 der oppe vil jeg tro, men det er STS som har line på UA.

Det fleste steder har man kontraktmekanikere, enten et annet flyselskap eller et verksted. Når det gjelder OSL og UA så har man en fast kotrakt da det må gjennomføres en spesiell ETOPS-sjekk for hver avgang med tomotors fly, hvis man velger en routing hvor ETOPS er nødvendig.

Hadde for to uker siden krøll på LIR ( Liberia ) på UA 738. Inn til gate og der kom det en mekker som etter 30 min hadde en "quick fix"

Enkelte småfeil kan vente til 'homebase', men må loggføres og man må ha godkjennelse fra teknisk ops. Disse er beskrevet i MEL-manualen (Minimum Equipment List) som ligger ombord. Muligens det som skjedde her.

Takk, Andreas, lærer litt hver dag.. Dessvere ble en nesten full maskin nylig kansellert for ca 30 min siden..

Får se om de sender en 764 i morgen ? Om de finner en ledig ute på jordet... Håper for de involverte. Menzies har vel en sabla jobb nå...

Får se om de sender en 764 i morgen ? Om de finner en ledig ute på jordet... Håper for de involverte. Menzies har vel en sabla jobb nå...
En i slekten (UA 1K booket i BusinessFirst) var langt i fra fornøyd med handlingen etter at flyet returnerte til OSL. Sist jeg hørte fra vedkommende, var det gått nesten 2.5 timer siden ankomst OSL; fortsatt uten å ha fått bekreftet ny billett, hotellrom etc.

Etter sigende var det én person som håndterte samtlige pax...

En i slekten (UA 1K booket i BusinessFirst) var langt i fra fornøyd med handlingen etter at flyet returnerte til OSL. Sist jeg hørte fra vedkommende, var det gått nesten 2.5 timer siden ankomst OSL; fortsatt uten å ha fått bekreftet ny billett, hotellrom etc.

-1- synlig person vil jeg tro, men det var muligens flere som jobbet med saken i skya...

Re: 752-mekkere på OSL

Det var nok helt sikkert fler, men det sitter ofte noen i bakgrunnen også. Kjenner selvsagt ikke saken, men UA skal ha rutiner på å ta vare på "topp kundene" så hvis det har tatt for lang tid, så har det nok blitt bommet et sted i kommunikasjonen. Har selv opplevd gull kort kunder etc som man ikke har greid å fange inn før de plutselig dukker opp langt bak i en kø. Aldri gøy.

Men til det tekniske også. På OSL er det, som det nevnes ikke noe problem å skru på en 757. De lokale teknikeren er supre. Problemet er reservedeler, de er ikke mange 757 på daglig basis innom OSL. Så med en gang det er litt spesielle ting som ryker. Så blir det å finne deler i Europa og fly dem inn.
I min tid med CO så hadde vi en case hvor vi manglet en ganske liten del. Fant en i Tyskland og de fikk et bud til å kjøre villmann til nærmeste flyplass med en SAS avgang. Fikk beskjed om at delen var med, så undertegne og Continental sin stasjonssjef sto på gate og ventet på delen. Men den var ikke med..... Kom på neste fly et par timer senere. Bilen hadde ikke rukket frem, og det gjorde heller ikke beskjeden til oss. Fikk maskinen avårde nærmere midnatt med bare minutters margin for at crewet skulle gå ut på tid.

En annen gang ble det oppdaget at det var problemet med beltet på en av stolene i cockpit. Det endte med 24 timer forsinkelse, og at man fløy inn en ny stol fra USA neste dag, just in case. Man hadde også med delen til et par hundre kroner som fikset problemet.... liten tue velter stort lass.... men forteller litt om hvordan man setter sikkerheten.

S

De faste teknikerne på UA OSL er veldig flinke, men er ikke alltid opp til dem hva som kan gjøres med eventuelle feil. En feil som må fikses skal rapporteres til Chicago, som da setter opp en tid for videosamtale der hovedkvarteret sammen med teknikerne diskuterer hva som skal få lov til å gjøres. Alt dette skjer mens gate gjør announcements om at "vi venter på mer informasjon". Samtidig skal alt fikses innen en viss tid, før crewet går ut på tid. Derfor tar det rett og slett tid å få gitt passasjerene endelig informasjon. Og er som nevnt over her, det er virkelig mangel på deler, og det er som regel ikke nok tid til å fly inn delene og fikse problemet før crewet går ut på tid.

Det klødde i fingrene da jeg så denne posten;) Når det gjelder antall personer som er tilstede, så er det ikke opp til UA selv hvem som får lov til å jobbe overtid, for å booke om/printe hotellvouchers. Og det kan også skje at mange har dratt fra jobb allerede i og med at flyet har gått, og eneste tilgjenglige er en direkte UA ansatt.
Samtidig så kan det ta sin tid med passasjerer som rett og slett ikke ønsker å forstå at det ikke er så mange muligheter til å komme seg fram til EWR eller videre samme kveld, og står og krangler. Da tar det også lengre tid per passasjer. Men det vanlige er å ha en skranke for premier, og en for økonomipassasjerer. Alt i alt prøver det personalet som er tilstede å gjøre alt som er mulig for å gjøre passasjerene fornøyde, men vi ansatte er tross alt bare mennesker vi også, vi har ikke kontroll over absolutt alt. Men det skal jo sies at jeg aldri har vært borti at det har vært èn person som har handla en kansellering. Så vil tro det har vært flere bak kulissene ja ;)

Re: 752-mekkere på OSL

Vedrørende United sin behandling av elitekunder - Når vi røyk på en forsinkelse OSL-EWR 24. januar, ble Little Steven (kjent fra Sopranos, Bruce Springsteen, Lillyhammer, etc) ført ut av flyet omtrent før vi andre hadde fått beskjed om at det ble en forsinkelse. Totalt ble det ca. 5 timer, men det visste de ikke på det tidspunktet han ble håndtert.

Back